Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-30, 21:12
  #1
Medlem
Rolf Royces avatar
Hej,
Vid en kopiering till extern hårddisk så lyckades jag starta om datorn efter att jag klippt ut alla bilder som då hamnar i "urklipp". Dessa var ju naturligtvis inte kvar där efter att datorn botat om. Var kan jag hitta dessa bilder i datorn nu?
Hoppas verkligen att någon har ett svar på detta...
Citera
2017-01-30, 21:30
  #2
Medlem
Fleptuts avatar
http://www.easeus.com/datarecoverywi...oto-images.htm

Låg dom förlorade bilderna på samma enhet C: som ditt operativsystem så bör du plocka ur disken och ansluta den till en annan dator och installera programmet på den datorns C:

Flep
Citera
2017-01-31, 08:21
  #3
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolf Royce
Hej,
Vid en kopiering till extern hårddisk så lyckades jag starta om datorn efter att jag klippt ut alla bilder som då hamnar i "urklipp". Dessa var ju naturligtvis inte kvar där efter att datorn botat om. Var kan jag hitta dessa bilder i datorn nu?
Hoppas verkligen att någon har ett svar på detta...

Tror tyvärr bilderna är borta. Det finns program som kan återskapa clipboardminnet, men de måste vara installerade innan man raderat den.
Att använda cut snarare än copy ska man vara försiktig med.
Citera
2017-01-31, 11:21
  #4
Moderator
Rassas avatar
Du kan ju testa att återskapa med tex. Data Rescue: https://www.prosofteng.com/data-resc.../#tab_overview
Citera
2017-01-31, 12:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rolf Royce
Hej,
Vid en kopiering till extern hårddisk så lyckades jag starta om datorn efter att jag klippt ut alla bilder som då hamnar i "urklipp". Dessa var ju naturligtvis inte kvar där efter att datorn botat om. Var kan jag hitta dessa bilder i datorn nu?
Hoppas verkligen att någon har ett svar på detta...
Kör PhotoRec i Terminalen. Gratisprogram, men du behöver en extern hårddisk för att använda programmet. Hur man använder PhotoRec finns beskrivet på sajten. Liksom hur man installerar PhotoRec.
Filerna är bara bortplockade ur filsystemets bibliotek, men finns kvar på hårddisken så länge de inte har skrivits över av annan data. Så kör datorn så lite som möjligt innan du har räddat bilderna.
I framtiden tar du backup och använder inte klipp ut fler gånger.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback