2017-01-30, 22:33
Medlem
Nazipolizeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Hört talas om Ockhams rakkniv?

japp, du använder dig alltså av fördomar för att förklara världen?
Och du använde Ockhams rakkniv för att dra slutsatsen att det var en muslim som utförde attentatet! Eftersom att inga vita kristna någonsin utfört attentat mot en moskè tidigare.
Nu slog ju dock din rakkniv fel.
Men i framtida attentat mot moskéer så kan vi använda rakkniven för att direkt fastställa att det rör sig om vita terrorister (eftersom att 100% av de tidigare fallen har det rört sig om vita gärningsmän.)

Eller har jag fått något om bakfoten?
Citera
2017-01-30, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nazipolizei
Och du använde Ockhams rakkniv för att dra slutsatsen att det var en muslim som utförde attentatet! Eftersom att inga vita kristna någonsin utfört attentat mot en moskè tidigare.
Men i framtida attentat mot moskéer så kan vi använda rakkniven för att direkt fastställa att det rör sig om vita terrorister (eftersom att 100% av de tidigare fallen har det rört sig om vita gärningsmän.)

Eh...ja. Att majoriteten av terrordåd begås av islamister? Kanske en bisak i din värld, men trots allt fakta.
Citera
2017-01-30, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Men om det nu är en vit kristen fanatiker, som allting pekar på, vad innebär det för stabiliteten i exempelvis Sverige? Hämndaktioner mot kyrkor i Sverige? Eller mot svenskar i allmänhet?

Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Fast det får ju motsatt effekt Trump:s agerande.
Att stänga ute muslimer minskar inte terrorismen kanske snarare tvärtom.
dom känner nog sig uthängda och att alla dras över samma kamm,tror det ökar hatet mer än minskar det.
Inte omöjligt det gynnar terrorgrupper snarare än missgynnar.

Tycker att pederN svarade på dina frågor bra
Jag tror inte att det kommer ske några hämndaktioner i Sverige.
Citera
2017-01-30, 22:41
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Fast det får ju motsatt effekt Trump:s agerande..

Hittills har förbudet stoppat all terrorism i USA.
Citera
2017-01-30, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Så du menar alltså att USA / Väst ska lägga sig platt för de sju terrorländer som OBAMA under sitt presidentskap pekade ut som risk nations, för att inte stöta oss med eventuella islamiska jihadister? Låter som en pussystrategi om du frågar mig.

Ja vi får ju se
Egentligen är jag inte jätteförvånad att ett dåd som det i Canada inträffade.
Det finns ett hat som inte är bra,nu vet vi inte vad hans motiv var, men han verkar ju inte ha gillat muslimer med tanke på vilka han gillade.
Skulle inte bli förvånad om det sker fler dåd som det här i framtiden.
Det finns västerlänningar som utgör hot också.
Citera
2017-01-30, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Hittills har förbudet stoppat all terrorism i USA.

Vilken terrorism? terror av personer utifrån har knappt förekommit i USA (bortsett 9/11) det är mest inhemsk terrorism dom haft problem med.
Citera
2017-01-30, 22:42
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:

Ja du har fått något om bakfoten, det har inträffat en hel del terrorattentat mot moskéer tidigare, men då har det handlat om muslimer mot andra muslimer.
Citera
2017-01-30, 22:49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Det var väl det sista Trump behövde. Han försöker skydda Amerika ifrån terrorister och sen är det vita snorvalpar inom landet som är det största hotet. Kanada eller USA, det ser likadant ut. Nu basunerar Aftonbladet ut allting. Det var bra tyst ett tag under dagen. Men nu har dammluckan öppnats.

Jo. Tidpunkten var den sämsta tänkbara. Han kunde inte valt en sämre tidpunkt.

Är man konspiratorisk lagd kan man tro att en Trump-hatare fick igång honom. Eller att han själv vill skada Trump. Eftersom tidpunkten var maximalt illa vald. Trump inför sina strikta inreseregler för att skydda USA mot terrorism. Och så slår en vit "kristen" terrorist till ett par dagar efter. Vid sämsta möjliga tidpunkt.

Men sannolikare är väl att han är en total idiot. Kanske psykisk sjuk.
Citera
2017-01-30, 22:51
Medlem
Nazipolizeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Ja du har fått något om bakfoten, det har inträffat en hel del terrorattentat mot moskéer tidigare, men då har det handlat om muslimer mot andra muslimer.

Okey, vilka? källor?
Diskuterade utifrån flertalet medlemmar som skrev att det inte skett några terrordåd mot moskéer förut.
Men har jag fel så ber jag ödmjukt om ursäkt!
Citera
2017-01-30, 22:52
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Vanligtvis är det alltid andra muslimer som attackerar moskéer. Ofta shia vs sunni.

Det här att en vit "kristen" västerlänning gör en stor massaker i en moské är något nytt. Såvitt jag vet har det aldrig hänt förut.
Citera
2017-01-30, 22:58
Medlem
Creaturs avatar
Det jag ska säga nu är bara löjliga småsaker jämfört med tragedin som drabbat de oskyldiga offren och deras anhöriga. Men i alla fall:
Det här fallet är så instruktivt på så många plan.
Flashback kokar av upphetsning för att det ser ut att vara ett islamistiskt terrordåd.
MSM kokar av upphetsning för att det ser ut att vara ett högerextremt dåd, tappar intresset när det ser ut att var islamistiskt, blir åter upphetsade när det på nytt verkar vara högerextremt.
Idioterna på Fria Tider misslyckas att läsa sin egen länk och sprider ut att det är en sunniattack mot en shiamoské.
Citera
2017-01-30, 23:05
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Okey, vilka? källor?
Diskuterade utifrån flertalet medlemmar som skrev att det inte skett några terrordåd mot moskéer förut.
Men har jag fel så ber jag ödmjukt om ursäkt!
Turkiet, blå moskén 2016.
Afghanistan 2016
http://edition.cnn.com/2016/11/21/asia/afghanistan-suicide-bomb-mosque/
Saudi 2016
http://www.vafinans.se/aktier/nyheter/SAUDIARABIEN-TERRORD%C3%85D-MOT-TRE-STAeDER-1001286902
Kuwait 2015
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/bombdad-i-kuwait
Jemen 2015
http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/792722-130-doda-i-terrorattack-is-tar-pa-sig-dadet
Vill du ha fler så Googla, dessa hittade jag snabbt bara på att söka på 2016 och 2015.
I Irak dör ca 20 000 människor om året i självmordsbombningar på gator, torg och i moskéer...så många att det inte ger rubriker här hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in