2017-01-30, 16:19
Medlem
https://www.facebook.com/alexandre.bissonnette26

Man förstod ju att det måste vara en sån där. 165-170cm, geeky, basement dwelling, low testosterone beta male, ā la Dylan Roof, som måste ta ut sin värdelöshet på omgivningen över att ha blivit bortselekterad av honorna.
Senast redigerad av Lyngstad 2017-01-30 kl. 16:25.
Citera
2017-01-30, 16:19
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Om du läst mina inlägg så har jag skrivit att jag inte tror AB är någon övertygad islamist, utan har förmodligen någon personlighetsstörning (ja, man kan ha det och ändå lyckas med högre studier) som har hamnat i klorna på en radikal islamist. En psykopat som lyckats övertyga AB på något sätt - kanske lockat med knark eller annat - att utföra detta dåd ihop med islamisten mohamed.

Att det skulle röra sig om två högerextrema tror jag inte på. Att det skulle röra sig om två bögar som går bärsärk pga trakasserier: njää. Toleransen mot bögar är hög i Kanada.
Inte av muslimer och högerextrema, vilket land de bor i är irrelevant.
Citera
2017-01-30, 16:20
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Moskéen är shiamuslimsk och inte sunni. Nu är det 99,9% säkerhet att det är IS-muslimer som har utfört dådet.

http://www.friatider.se/en-av-de-terrorister-som-slog-till-mot-mosken-ar-marockan

Finns det några säkra källor på att moskén är shiamuslimsk? Fria Tider påstår det och länkar till en shiamuslimsk sida där moskén ifråga nämns som en av dem som utsatts för affischering med texten "Islam out of my country" (före terrordådet). Men vad jag kan se finns det inget i artikeln som säger att moskén är shia. Artikeln är på en shiasida men handlar om attacker mot moskéer i Kanada i allmänhet.
http://shiastudies.net/portal/en/shianews/post/1931/Anti-Muslim%20Posters%20Target%20Quebec%20Mosques

Mycket tyder på att det är en sunni- eller ekumenisk moské (vet inte om man använder det ordet inom islam men ni fattar vad jag menar). Den har uppstått på ett universitet och verkar jobba för ansvarstagande och respekt gentemot det vanliga samhället. Så om gärningsmännen är radikaliserade sunni-islamister så är det nog den tendensen de ville attackera. Islamister som vill förstöra för vanliga muslimer som vill fungera i samhället.
Citera
2017-01-30, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Finnes det länk?

Ledsen, skulle printscreenat..

Alexandres fb översållas med inlägg nu så jag hittar den inte just nu.

Men det var ungefär: jag gick i skolan med honom och han är intellektuell men märklig.

Det kan likagärna vara rent trams såklart.
Citera
2017-01-30, 16:23
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
AB:

Översatt från Facebook:

Detta är ju inte direkt bidragande orsaker till varför någon begår ett brott. Hur är detta relevant mer än att media försöker tjäna mer pengar på att exponera GM?
Citera
2017-01-30, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Inte av muslimer och högerextrema, vilket land de bor i är irrelevant.
Irrelevant? Testa att leva som bög i valfritt sharialand. I Kanada är muslimer i rejäl minoritet, och bögar blir inte trakasserade av vanligt folk. Det är liberalt som f-n i Kanada. Så bögteorin tror jag icke på, dessutom är bögar inte intresserade av skjutvapen, våld och död. De har fullt upp med att göka.
Citera
2017-01-30, 16:25
Moderator
^Eazs avatar
Den AB som nämns och har fått hela sin vägg sönderspammad känns inte alls som den rätta, han är enligt han själv intresserad av kvinnor så bögteorin känns lite meh.

Däremot finns det en annan som har lite mer arabiskt utseende i Quebec med samma namn.
Citera
2017-01-30, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Ledsen, skulle printscreenat..

Alexandres fb översållas med inlägg nu så jag hittar den inte just nu.

Men det var ungefär: jag gick i skolan med honom och han är intellektuell men märklig.

Det kan likagärna vara rent trams såklart.
Folk som känt en GM brukar väl vara hyfsat ärliga har det visat sig. Men vi får avvakta och se. Om det visar sig vara ett islamistdåd, då blir det tufft för Trudeau, som bjudit in flyktingar från de sju länder som Trump nu visar porten.

EDIT: det hade givetvis inte förhindrat just detta dåd, om båda GM är inhemska. Men ändå.
Senast redigerad av weseeyou 2017-01-30 kl. 16:28.
Citera
2017-01-30, 16:27
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Den AB som nämns och har fått hela sin vägg sönderspammad känns inte alls som den rätta, han är enligt han själv intresserad av kvinnor så bögteorin känns lite meh.

Däremot finns det en annan som har lite mer arabiskt utseende i Quebec med samma namn.

Sen är denne persons Facebook konto inte stängt vilket sker direkt i andra fall.
Citera
2017-01-30, 16:30
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Finns det några säkra källor på att moskén är shiamuslimsk? Fria Tider påstår det och länkar till en shiamuslimsk sida där moskén ifråga nämns som en av dem som utsatts för affischering med texten "Islam out of my country" (före terrordådet). Men vad jag kan se finns det inget i artikeln som säger att moskén är shia. Artikeln är på en shiasida men handlar om attacker mot moskéer i Kanada i allmänhet.
http://shiastudies.net/portal/en/shianews/post/1931/Anti-Muslim%20Posters%20Target%20Quebec%20Mosques

Mycket tyder på att det är en sunni- eller ekumenisk moské (vet inte om man använder det ordet inom islam men ni fattar vad jag menar). Den har uppstått på ett universitet och verkar jobba för ansvarstagande och respekt gentemot det vanliga samhället. Så om gärningsmännen är radikaliserade sunni-islamister så är det nog den tendensen de ville attackera. Islamister som vill förstöra för vanliga muslimer som vill fungera i samhället.

Sunnimoské verkar det som.
Citat:
Apparently, an imam at the attacked mosque talked in a video published at their Facebook page about an recently established rival mosque, which was created by disgruntled former members of his mosque. The attacked mosque seems to be, by Sunni standards, a moderate Sunni Muslim mosque according to the video creator below:
http://www.forumbiodiversity.com/showthread.php/47537-6-dead-and-8-injured-in-terrorist-attack-at-Quebec-City-mosque-29th-January-2017
Citera
2017-01-30, 16:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Jo finns några fler. Är det han som jobbar som 3D Artist du tänker på? Stämmer att den snubben mer har ett lite arabiskt utseende.
Citera
2017-01-30, 16:33
Medlem
Troians avatar
Citat:

Flera kanadensiska tidningar har publicerat bild på den AB. Tror det är han. Också knuten till rätt universitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in