2017-01-29, 11:52
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Den nya rikssvenskan – ljudet av det nya Sverige

Här kan du, tisdagen den 31/1 kl.07.00, höra hur den nya rikssvenskan låter för första gången!

https://www.lernia.se/rikssvenskan

Ska bli intressant att se hur det låter.
Citera
2017-01-29, 11:54
Medlem
particulum1s avatar
Står ingenstans i artikeln att rinkebysvenska ska bli ny rikssvenska, i rinkebysvenska används ord som "walla" "brushan" "ajna" osv, jag kan garantera att detta inte är ord som kommer att användas i denna nya så kallad rikssvenska.
Citera
2017-01-29, 11:57
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
PK-Sverige är rena konstinstallationen. Det finns inga gränser för galenskapen.
Bulls eye!
Sverige kan ändra beteckning från självständig stat till:
Fakultet på Konstfack.

Surrealism på bred nivå.
Citera
2017-01-29, 12:21
Medlem
Eftersom att status är ett faktum i det svenska samhället (Ej mångkulturella) så kommer troligtvis inte Rinkebysvenskan slå igenom mer än hos svenska pundare, tonårstjejer som sedan växer ifrån ghetto brytningen (och deras babbe/migrant pojkvänner) samt vänster folk.

Att prata Rinkebysvenska är ett tecken på extremt låg status. Sen så är förövrigt Lernia den största skit utbildning aktören någonsin!
Senast redigerad av Cauvie 2017-01-29 kl. 12:58.
Citera
2017-01-29, 12:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MisterWhite
Står det nånstans i artikeln att det är "Rinkebysvenska" det gäller eller att snacket kommer låta "se upp för dörren bre" "dörren stängs nu, yalla", står det så nånstans?
Är det detta i artikeln "En ny sorts rikssvenska, framtagen av de vanligaste dialekterna och brytningarna i dag, ska få svenskarna att inse att människors uttal inte har med kompetens att göra." som gör att ni vet att det kommer låta "Dörren stängs nu, yalla?

Läser ni överhuvudtaget artikeln som TS länkar till eller är ni så ivriga att kommentera så att ni inte ens behagar läsa artikeln, står det nånstans om hur det kommer låta?

Är ni läskunniga eller har alla gått i LHS (livets hårda skola, där man inte lär sig nånting bra alls förutom att bli misslyckad)?

Nä, så står det inte, utan det spånas fritt med skeva teorier som kommer från skeva hjärnor som har otur när dom försöker tänka.

Merparten av det korkade patrasket här påpekar alltid att den s.k gammelmedian är ljugmedia, men ändå så hänvisas det till en artikel från Expressen och den korkade svansen hakar på direkt, och ni vet minsann hur det kommer låta med den "nya rikssvenskan" och alla blir jätteupprörda och allt är PK och det finns ingen gräns för galenskapen m.m.

Trots att det här på FB är mer regel än undantag att all media förutom Avpixlat och Fria Tider m.m ljuger så hänvisas det ändå till den s.k ljugmedian när det finns en artikel som skeva hjärnor kan göra till nåt som blir en sensation här på FB, hur ska ni ha det, ljuger gammelmedian eller inte, eller ljuger gammelmedian bara ibland?

Vem av er vet mer om detta än vad som skrivs i artikeln, eller gör ni som vanligt, ni bygger på en alternativ sanning, ni vet svaren för ni är antagligen dom bäst informerade människorna i samhället och alla andra är PK, vänster och blinda och vet inte ett skit.

Herregud vilka dårar det finns här, hur klarar ni er ute i verkliga livet, lyckas ni med nåt överhuvudtaget?
Jag tvivlar starkt för en del av er misslyckas ju totalt när ni tänker.

Till skillnad från er som vet så har jag ingen aning om hur det kommer låta, det framgår inte av artikeln, men nu bjuder jag in er och svara och jag inväntar svaren om att det är jag och mina gelikar som ser till att landet förfaller och att vi är PK, vänster och blinda, let the shitstorm rain on me
Citat:
Den nya rikssvenskan är framtagen i samarbete med språkforskaren Mikael Parkvall. Vi har spelat in människor med olika uttal och dialekter utifrån parametrar som exempelvis ålder, kön, utbildning, etnicitet och geografiskt område.

Det fetmarkerade ger ju indikationer på hur det kommer låta.
Citera
2017-01-29, 12:39
Medlem
DeadLikeMes avatar
Sätter en röding på att det kommer låta som en lågutbildad, ung kvinna från förorten, av beskrivningen att döma.
Citera
2017-01-29, 12:49
Medlem
CaptainNemos avatar
Så typiskt, här har man en mall för hur det svenska språket ska låta i sin renaste form och så bestämmer Lernia sig för att ändra den baserat på flytande faktorer istället. Eftersom Lernia är Lernia så lär det bli något feminint bräkande med inslag av mellanösternbrytning.
Citera
2017-01-29, 13:14
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe
Sätter en röding på att det kommer låta som en lågutbildad, ung kvinna från förorten, av beskrivningen att döma.
Jag sätter inte emot...
Med tanke på dessa rader så tror jag galenskaperna kommer att bli än värre.
Citat:
Syftet är att bryta normen kring hur svenska bör låta och hitta fram till en variant som bättre speglar det språk som talas i landet 2017.

– Vi har samlat in röster utifrån olika parametrar som geografiskt område, olika åldrar, socioekonomiska bakgrund, kön och etnicitet. Vi gör inte anspråk på att den nya rikssvenskan ska vara helt representativ eller att alla ska prata på ett och samma sätt, vi är ju olika, utan vi vill belysa att kompetens inte sitter i uttalet, säger Johanna Hallander, som projektleder initiativet på Lernia, till TT.
Johanna är en "normkritisk" sossefeminist och mångkulturförespråkare, ju tokigare saker man kan komma med ju bättre är det...då kan man klättra på karriärsstegen.

Minns ni den normkritiska svarta Lucian i SVT, för att kunna överträffa detta lanserade Åhlens en normkritisk svart pojke som Lucia...
Nu skall svenska med brytning bli den nya normen, snart kommer "normkritikerna" att förespråka att nya ord tas in i svenskan och att vissa skall bort.
Titta bara på denna bilden på Lernias hemsida...Jalla Almedalen.
https://www.lernia.se/om-lernia/nyheter-och-press/nyheter-och-pressmeddelanden-2015/dagens-program-fran-jalla-almedalen-ute-nu/
Jalla Jalla, nyspråk för allah.

Funderar på om man skulle samla ihop all info om detta och andra "normkritiska" projekt och skriva en bok om detta.
Vad tror ni om titeln "1983"?
Citera
2017-01-29, 13:15
Medlem
RudyardKiplings avatar
De gör vad de kan nu på slutet. Vänsterliberala vet att det bara är en tidsfråga innan andra krafter styr. Antagligen är planen att dra ut vansinnet i periferin så långt det bara går för att stegen tillbaka ska ta långt tid. Jag tror de misstar sig. När nya krafter sätter in kan reaktionen bli omedelbar och extremt våldsam. Istället för att försöka mjuklanda och gjuta olja på vågorna forsätter de plåga och reta det instängda lejonet ovetandes om att buren håller på att låsas upp.

Citat:
Beware the fury of a patient man
Publilius Syrus, a Latin writer of maxims in the 1st century BC. In the 17th century,

Citat:
Usually, when people are sad, they don’t do anything. They just cry over their condition. But when they get angry, they bring about a change.
Malcolm X
Citera
2017-01-29, 13:27
Medlem
tlcswes avatar
Jag försöker ringa scouternas växel, men kommer inte fram. Där ska växelrösten tala den nya rikssvenskan. Någon annan som testa att ringa?

Citat:
Scouterna
När du ringer till Scouterna kan du nu mötas på en ny rikssvenska! Scouterna har valt att använda den nya rikssvenskan i deras telefonsvarare.
http://www.scouterna.se/kontakt/
Citera
2017-01-29, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hinku

Det fetmarkerade ger ju indikationer på hur det kommer låta.

Det fetmarkerade betyder alltså att det kommer låta som "Rinkebysvenska", är det så du menar?

Dina och andras indikationer bygger på det fetmarkerade, och det är liktydigt med "Rinkebysvenska".

Ja herregud, jag upphör inte att förvånas över folket här.
Senast redigerad av MisterWhite 2017-01-29 kl. 13:37.
Citera
2017-01-29, 13:38
Medlem
Stockholms Universitetsbibliotek ska använda sig av denna "ny-rikssvenska" i sina offentliga utrop...

"Insallah, shue alla, tagga mot exit va, stänga snart, bråtåm!!"

*dunkar sakta skallen i väggen*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in