2017-05-16, 10:56
Medlem
Universells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agaten
Så nu är det fritt fram att döda en annan människa och sen hävda "nödvärn"?!

En människa blev bragt om livet och ingen blir ställd inför rätta?! Helt jävla sjukt!!!!

http://www.tidningenharjedalen.se/blaljus/forundersokning-om-misstankt-drap-i-sveg-laggs-ned

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24855249.ab

Citat:
– Med det utredningsmaterial som nu föreligger går det inte att bevisa att den eller de som varit misstänkta har gjort sig skyldiga till brott, säger kammaråklagare Emil Westlin till tidningen, och fortsätter:

– Ytterligare utredning bedöms ej heller kunna förändra bevisläget på ett avgörande sätt.

Jo fy fan, tydligen går det att komma undan med kallblodigt mord nu
Citera
2017-05-16, 11:53
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:

En människa blev bragt om livet och ingen blir ställd inför rätta?! Helt jävla sjukt!!!!

Fritt fram vet jag inte? Skulle du våga döda någon du ogillar och sedan påstå nödvärn? Medans du sitter häktad och eventuellt åtalas kan vi andra sitta här och följa utvecklingen.

Om någon attackerade dig med kniv eller annat vapen och utövade våld mot dig och situationen var sådan att du blev tvungen att döda angriparen tror jag du hade varit väldigt tacksam i efterhand om du sluppit bli åtalad för mord eller dråp. Vad tror du själv?

Ovanligt att en åklagare lägger förundersökningen åt sidan, det normala tror jag hade varit att åtala för mord eller dråp.
Citera
2017-05-16, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern

Ovanligt att en åklagare lägger förundersökningen åt sidan, det normala tror jag hade varit att åtala för mord eller dråp.

Precis det jag menar. Att det inte blir nånting tycker jag är konstigt. En människa är död och någon har orsakat det. En människa har blivit dödad och den som har gjort det går fri. Utan minsta påföljd.
Citera
2017-05-16, 15:53
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Vad tror ni det är som gör att åklagaren inte driver åtalet framåt?
Citera
2017-05-16, 20:08
Medlem
Fy i faan va upprörd ja blir!!!!!!
T.omas får alltså fortsätta misshandla å mörda som han Vill jävla skitsamhälle!!!!
Citera
2017-05-16, 20:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vad tror ni det är som gör att åklagaren inte driver åtalet framåt?
Skador och GM's berättelse överensstämmer antagligen, visar utredningen att GM's påstående om ett enstaka eller begränsat antal hugg i självförsvar inte kan motbevisas så kan inte åklagaren driva åtalet vidare. Åklagaren måste tro att GM fälls för brott för att väcka åtal, huxflux blir GM BO.
Citera
2017-05-16, 21:38
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Skador och GM's berättelse överensstämmer antagligen, visar utredningen att GM's påstående om ett enstaka eller begränsat antal hugg i självförsvar inte kan motbevisas så kan inte åklagaren driva åtalet vidare. Åklagaren måste tro att GM fälls för brott för att väcka åtal, huxflux blir GM BO.

Verkar det som självförsvar? Eftersom det inte finns någon FUP är det ju svårt att veta vad som egentligen skett.
Citera
2017-05-17, 14:56
Medlem
finkels avatar
Helt rätt beslut av åklagaren, starkt att våga lägga ned trots publiciteten.
Bra för inblandade att skuldfrågan nu är avklarad och det bekräftats vem som gjorde fel.

Snea och ta sig in hos andra, slå sönder stället och försöka ta död på den som bor där är inte OK och du kan få plikta med ditt eget liv, kallas visst karma.

Skönt att få se att rättsväsendet funkar för en gångs skull.
Citera
2017-05-24, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Fritt fram vet jag inte? Skulle du våga döda någon du ogillar och sedan påstå nödvärn? Medans du sitter häktad och eventuellt åtalas kan vi andra sitta här och följa utvecklingen.

Om någon attackerade dig med kniv eller annat vapen och utövade våld mot dig och situationen var sådan att du blev tvungen att döda angriparen tror jag du hade varit väldigt tacksam i efterhand om du sluppit bli åtalad för mord eller dråp. Vad tror du själv?

Vi skulle nog inte vilja våga....
Men Erlingsson vågar tydligen eftersom de är andra gången han misshandlar någon.. ..
Första gången klarade den misshandlade pga den sina kompisar!!!
Annars hade Erlingsson slagit ihjäl honom!!!
Så lås in detta avskum
Citera
2017-05-24, 11:44
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:

http://www.tidningenharjedalen.se/blaljus/forundersokning-om-misstankt-drap-i-sveg-laggs-ned
Fritt fram? ja så kan man kalla det. Nödvärn kan absolut leda till att man dödar någon. Men det liksom inte bara att hävda nödvärn, Det måste ju självklart styrkas på olika sätt.
Citera
2017-05-24, 16:25
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Fritt fram? ja så kan man kalla det. Nödvärn kan absolut leda till att man dödar någon. Men det liksom inte bara att hävda nödvärn, Det måste ju självklart styrkas på olika sätt.

Ja, absolut. En och annan brukar hävda nödvärn, men få går fria pga det. De senaste 12 månaderna minns jag det här fallet och ett fall i Skellefteå vid en narkotikaaffär. Före det minns jag inget fall på rak arm. Ändå kommer jag ihåg rättegångar där den åtalade hävdat nödvärn, men blivit dömd.
Citera
2017-05-25, 00:07
Medlem
finkels avatar
Anders kommer in i lägenheten, får tokspel , slår sönder en massa, slår en flaska i huvudet och skär sedan Tomas jävligt illa i halsen.
Tomas ringer 112 och lägger ifrån sig mobilen så SOSpersonalen hör när Anders attackerar en andra gång men då kvävs han av Tomas, exakt hur får man lista ut själv men han blev alltså inte knivmördad.
Den andre tidigare misstänkta håller sedan ihop såret i Tomas hals och räddar troligen livet på honom tills ambulansen är på plats.

Denna historia hörde jag dagar efter händelsen och med tanke på det som kommit fram i utredningen stämmer den väldigt bra.

Hade det funnits minsta möjlighet att få Tomas fälld hade givetvis åklagaren gått vidare när en tidigare justitieminister är familjemedlem till Anders.
Så talet om att Anders bytt riktning i livet och slutat med all skit var även denna gång mest bullshit. Är man snäll och skötsam tar man sig inte in till andra och försöker ha ihjäl dom.

Jag har vad jag vet aldrig träffat någon av de inblandade och bor heller inte i området men vad jag hört om bakgrunder, livshistorier och allmänna intryck om dessa grabbar har jag min åsikt klar över vem som var riktig gärningsman och brottsoffer i detta och jag tycker åklagaren gjorde rätt när han la ned utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in