Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-28, 21:16
  #1
Medlem
"Vilken låda bland en miljon valbara finns ägget i? Lådorna är märkta med en siffra i kronologisk ordning. En fråga får ställas till den som placerade ägget med två tänkbara identiteter att antingen säga sanningen eller ljuga. Max 10 ord. Ordet ägg får inte ingå i frågan. Inom den klassiska logiken måste den som säger en sanning vara 100 % sant, motsvarande lögn: 100 % falskt. Det går inte att blanda, enbart inom den suddiga logiken."


Experimentet syftar till att utveckla och avancera det gamla paradox problemet om vilken väg som leder till Paris vid en korsning. Vid korsningen finns ett hus. Två personer bor där som antingen ljuger eller talar sanning. Personen ska ställa en fråga till någon av dessa, max 10 ord. Personerna måste fullfölja sin identitet och de kan inte blanda lögn-sanning under sin identitet. Standardsvaret är ”hur skulle din bror svara?”. Problemet är gammalt och svaret har alltid lett till fel riktning.

I tanke experimentet finns en miljon olika lådor som är utställda efter varandra. Det kan vara miljarder, eller så många vi kan tänka oss. Däremot om det är praktiskt möjligt får man fundera över. Uppgiften är att reda ut vilken låda som ägget är i. Personen blundar under ägg placeringen och kan därför inte se vart ägget placeras. Man får ställa en fråga till den som placerade ägget i lådan och ordet ägg får inte ingå. Max 1 låda får öppnas under testet och ägget ska ligga där.
Det tros finnas flera rätta svar och jag vill få reda på om ni kan kommer med flera svar

Något som användes av mig: ”Vad blir 1+1+ Paris riktning? (i denna kontext är det nummer)"

Detta förklarar vem vi pratar med och om deras påstående är sant eller falskt. Inför detta problem kommer det blir svårare att använda metoden, dels för att det inte hjälper om du bemöter den som ljuger och att det inte får behandla det man vill ta reda på i sin fråga. Om vi använder metoden och stöter på den som talar sanning så anges 2 och ägg-lådans nummer. Möter vi den som ljuger kommer svaret bli ex. 1 och ange 1 utav 999999 möjliga lådor vilket gör att sannolikheten att vi finner ägget är 0,000001 %. Identitetschans: 50/50.
Citera
2017-01-28, 21:20
  #2
Medlem
Fråga 1: Ange de tomma lådorna i kronologisk ordning
(Ett ägg placeras ex. vid låda 5. 100 % sanning eller 100 % falskt inom den klassiska logiken. Man får inte säga delvis sant eller falskt).

Svars alternativ:
Sant: anger alla lådor förutom 5 d.v.s. 1-2-3-4-6-7 etc
Falskt: 5 (personen kan inte namnge andra, för då är det delvis en sanning att ange en tom låda)
Vi kan då konstatera att den är i låda 5 om frågan ställs till den som säger en sanning eftersom vi ser en kronologisk ordning och siffran 5 är borta. Vi kan även konstatera att den är vid låda 5 om det är den som ljuger då vi vet att det bara finns ett ägg, en låda som personen kan vara i motsats till.


Fråga 2: ”Ange x+x+alla tomma lådor”:

Om vi ställer denna fråga och att ägget placerades i nummer 5 så kommer frågan besvaras för den som talar sanning: 2x+ange alla lådor förutom 5 vilket ger en logisk förklaring på att först besvara korrekt med x+x och angav alla lådor förutom 5 vilket gör att personen alltid talar sanning då alla lådor förutom 3 är tomma. Om personen ljuger kommer svaret inte bli 2x då denna person inte får säga sanningen på x+x. Den som ljuger kan inte välja en annan låda än 5. Skulle personen välja nummer 1 eller flertal andra så skulle det bli en delvis sanning (1 % sanning ex) om att namnge de tomma lådorna, vilket det faktiskt är då ägget placerades i låda 5 vilket gör att personen som alltid ska ljuga kommer säga en sanning. En blandning är inte tillåtet i den klassiska logiken. Enbart i den suddiga logiken.
__________________
Senast redigerad av Sigmamedlem 2017-01-28 kl. 21:25.
Citera
2017-01-29, 10:23
  #3
Medlem
Är du igång och är dum i huvudet igen? Jag rekommenderar folk som ska skriva i den här tråden att först läsa igenom denna:
(FB) IQ test- hög inre svårighetsgrad

Citat:
Inom den klassiska logiken måste den som säger en sanning vara 100 % sant, motsvarande lögn: 100 % falskt. Det går inte att blanda, enbart inom den suddiga logiken."
Det du säger är visserligen sant, men problemet är att du inte verkar kunna skilja på vad som är vad.

Utsagan "A och B" är sann (till och med 100% sant) omm både A och B är sanna. Är (minst) en av dem falska är utsagan "A och B" falsk.

På samma sätt är utsagan "A eller B" 100% sann omm (minst) en av A och B är sanna, men falsk om båda är falska.

Det är klassisk logik och har inte ett jota med suddig logik att göra. Inom suddig logik hade man kunnat säga att "A och B" är 68.335% sant. Man hade även kunnat säga att utsagan A är 35.78% sann.



Sen kan du självfallet definiera problemet på så sätt att den som svarar kommer svara sant på allt eller falskt på allt. Här kommer dock två problem. För det första är det jävligt dåligt specificerat. Jag kanske kan lista ut vad det är du menar, men eftersom det är en logisk gåta bör det vara 100% klart vad som menas. Men visst, vi säger att de vägarna har värdena 1 respektive 5. Om 5 leder till paris blir då 7 ett korrekt svar på "vad blir 1+1+paris riktning". Alla andra svar skulle vara falska.

För det andra är det egentligen inte just något intressant du kommer med i så fall. En tydlig begränsning var ju att du bara får ställa EN fråga. I praktiken ställer du dock flera frågor. Visst din metod fungerar på sätt och vis, men speciellt intressant är det inte. Det är lite "haha, jag använde kommatecken istället för punkt och då räknas det som en fråga".
__________________
Senast redigerad av RulleRivare 2017-01-29 kl. 10:38.
Citera
2017-01-29, 10:58
  #4
Medlem
Läs det andra meddelandet!
__________________
Senast redigerad av Sigmamedlem 2017-01-29 kl. 11:02.
Citera
2017-01-29, 11:01
  #5
Medlem
I detta fall är det två personer som säger att Paris är till vänster. Paris är till höger. Men nån utav dem är sanna och falska. Det ska man ta reda på.

Den är antingen till vänster eller höger. Den som ljuger säger 1,3,4,5, och en riktning som inte är till Paris. Men uppfattas av mig som ett påstående. Men kommer inte förlita mig på detta väljer då andra riktningen för personen måste alltid ljuga. Den som säger sanningen säger 2 och sedan en riktning som jag vet är sant då denna svarade korrekt på 1+1. I dess kontext så ser svaret naturligt ut också. Bara integrera de två informationerna. Om det inte är klart med "logikern" så har du inte förstånd. Frågan besvaras korrekt om man har en exceptionell begåvning.

1+1+ Paris riktning är jätte lätt att tolka. det är som att säga "vad blir 1+1+km= 2 km."
Den som ljuger måste alltid namnge motsatt vad det rätta svaret är.
Om den är till vänster:
Sanning: 2 vänster
lögn: 1 höger

Om den är till höger:
sanning: 2 höger
lögn: 1 vänster
__________________
Senast redigerad av Sigmamedlem 2017-01-29 kl. 11:06.
Citera
2017-01-29, 11:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmamedlem
Läs det andra meddelandet!
Har gjort det. Du har fortfarande inte förstått skillnaden mellan vanlig logik och suddig logik. Att den som svarar inte får svara de svar jag föreslår beror inte på logiska regler. Det beror på de regler du har ställt upp för gåtan.

Citat:
Ursprungligen postat av Sigmamedlem
1+1+ Paris riktning är jätte lätt att tolka. det är som att säga "vad blir 1+1+km= 2 km."
Den som ljuger måste alltid namnge motsatt vad det rätta svaret är.
Om den är till vänster:
Sanning: 2 vänster
lögn: 1 höger

Om den är till höger:
sanning: 2 höger
lögn: 1 vänster
Visst, metoden fungerar. Imponerande. Jätte. Verkligen.
Citera
2017-03-06, 08:12
  #7
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Akademisk filosofi --> Filosofi
/Moderator
Citera
2017-03-15, 21:48
  #8
Medlem
Är det möjligt att komma på en fråga med ja eller nej svar, Ex. "Är den där? Ja"? till det gamla problemet med två vakter. ena vakten skyddar en dörr till helvetet. Den andre till himlen. Den ena vakten ljuger och den andre talar sanning. DU ska till himlen.
Har totalt sett gjort 60 frågor där en fråga jag studerat länge som jag tror är användbar.
Citera
2017-03-16, 04:41
  #9
Medlem
Beträffande ägget så tror jag allting som är levande omges av ett elektromagnetiskt fält och då skulle man ju kunna fråga "I vilken låda finns inte ett elektromagnetiskt fält?"

Det hela låter lite som en frågeställning för inflationsteoretiker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback