2017-01-27, 16:19
Medlem
Om en köparen har satt in direkt pengar efter avslutad auktion och betalt varan ca kl 18.00 på kvällen.

Vilken tid dagen efter brukar tradera sätta in pengar då?

Tyvärr så kan dom inte själva svara på det så tänkte kolla om någon vet?
Citera
2017-01-27, 17:26
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Om en köparen har satt in direkt pengar efter avslutad auktion och betalt varan ca kl 18.00 på kvällen.

Vilken tid dagen efter brukar tradera sätta in pengar då?

Tyvärr så kan dom inte själva svara på det så tänkte kolla om någon vet?

Tradera hanterar inga pengar från auktioner. Om du menar Klarna så beror det på vad du har för omdöme på Tradera. Dagen efter finns pengarna på kontot om du har bra omdöme, upp till ett par veckor om du har dålig eller inget omdöme.
Citera
2017-01-29, 21:17
Medlem
Blazinjataris avatar
Om jag får betalt via swish, och sen inte skickar varan, vad sker då ?
Citera
2017-01-29, 22:38
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blazinjatari
Om jag får betalt via swish, och sen inte skickar varan, vad sker då ?

Dels bryter du mot köplagen, dels bryter du mot Traderas regler.
Det som kan hända är att du får ett negativt omdöme på tradera och ev. i längden avstängd därifrån.
Citera
2017-01-31, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Dels bryter du mot köplagen, dels bryter du mot Traderas regler.
Det som kan hända är att du får ett negativt omdöme på tradera och ev. i längden avstängd därifrån.

Samt åtalad för bedrägeri...
Citera
2017-01-31, 17:06
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Samt åtalad för bedrägeri...

Ja, absolut, jag uteslöt det då polisen i väldigt stor andel av fallen slänger sådana ärenden.
(Jaja, jag vet, åklagaren lägger ner, inte polisen slänger...skitsamma)
Citera
2017-02-14, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Tradera hanterar inga pengar från auktioner. Om du menar Klarna så beror det på vad du har för omdöme på Tradera. Dagen efter finns pengarna på kontot om du har bra omdöme, upp till ett par veckor om du har dålig eller inget omdöme.

Stämmer inte.
Jag en dålig om dömning av 30.
Nu senast fick jag vänta 5 dagar. Det är helt sjukt.

Jag hoppas det dyker upp konkurrent till Tradera som har utbetalning samma dag om köparen sätter in samma dag.
Citera
2017-02-14, 14:58
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Stämmer inte.
Jag en dålig om dömning av 30.
Nu senast fick jag vänta 5 dagar. Det är helt sjukt.

Jag hoppas det dyker upp konkurrent till Tradera som har utbetalning samma dag om köparen sätter in samma dag.

Se till att kunderna lämnar bra omdömen då (kundservice). Om du är ett svin mot kunderna kommer de lämna negativt omdöme och du får vänta på pengar om du väljer att använda Klarna.

Ingen som tvingar dig att använda Klarna på Tradera.
Du kan välja Swish eller banköverföring då får du betalt direkt, men kanske får mindre kunder som köper då om de inte litar på dig.
De litar på Klarna och kan kräva pengar tillbaka om du försöker mygla.

p.s senast jag sålde på Tradera fick jag pengar dagen efter på kontot, för jag är en omtyckt säljare. d.s
Citera
2017-02-14, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Se till att kunderna lämnar bra omdömen då (kundservice). Om du är ett svin mot kunderna kommer de lämna negativt omdöme och du får vänta på pengar om du väljer att använda Klarna.

Ingen som tvingar dig att använda Klarna på Tradera.
Du kan välja Swish eller banköverföring då får du betalt direkt, men kanske får mindre kunder som köper då om de inte litar på dig.
De litar på Klarna och kan kräva pengar tillbaka om du försöker mygla.

p.s senast jag sålde på Tradera fick jag pengar dagen efter på kontot, för jag är en omtyckt säljare. d.s
dock är det så att nya medlemmar bara kan använda klarna för att ta betalt (kommer bli så för gamla medlemmar också senare)
Citera
2017-02-14, 19:39
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -lillerik-
dock är det så att nya medlemmar bara kan använda klarna för att ta betalt (kommer bli så för gamla medlemmar också senare)

Okej, då får alla nya sköta sig då ^^
Citera
2017-02-14, 22:57
Medlem
Jag har handlat på Tradera i en massa år - tidigare sålde jag mest (många hundra avslut) men nu köper jag i stort sett bara.

Använder alltid "banköverföring" eller i sällsynta fall "bankgiro".

Vid mina köp brukar säljaren höra av sig inom några minuter eller i sämsta fall efter ett par timmar, med betalningsuppgifter. Fler och fler säljare använder Traderas tjänst där betalningsuppgifterna kommer direkt till mig (köparen) efter att auktionen är avslutad.

I samma minut som jag har säljarens mottagarkonto överför jag pengarna till henom på direkten från mitt bankkonto.
Omgående därefter sänder jag ett kort mejl till säljaren om att betalningen är utförd och att pengarna finns på hans konto direkt, eller vid nästkommande bankdag, om t ex auktionen avslutades en kväll eller en söndag.

Jag reagerar således blixtsnabbt och kräver samma sak av säljaren. Säljaren får pengarna av mig direkt - eller så snabbt banksystemet klarar av att överföra. Han får alltid veta att pengar är på väg - så han kan börja packa varan - och posta varan helst samma dag, senast dagen därpå. Detta funkar i stort sett alltid.

Jag håller en artig och vänlig ton i meddelandena till säljaren. Jag har aldrig delat ut eller fått något rött kort.
Citera
2017-02-22, 11:35
Medlem
ca 2-3 arbetsdagar, enl deras nya regler. För min del har det fungerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in