Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-27, 00:23
  #1
Medlem
Twhds avatar
Jag har ingen vidare lust att gå till Skatteverket och prata om Bitcoin, i detta samhälle är allt misstänksamt. Så jag ställer mina frågor här istället och hoppas på bra svar.

Om jag köpte 10 bitcoins för 1000:- styck, och vill sälja för (låt oss säga) 10.000:- styck.
Hur mycket betalar jag då i skatt?
Är det 30% på vinsten (9000:-), dvs, 27.000:-?


Om vi nu tar och ställer frågan såhär istället:

Jag minade 10 bitcoins då värdet var 1000:- styck, och vill sälja idag för 10.000:- styck.
Skattar man likadant, 30?

Har jag missat något?


Måste man berätta till Skatteverket att man tänker sälja innan man säljer eller går det bra att göra det efter?

Hur kommer man så lindrigt undan (alltså, skatta så lite som möjligt) när man gör det här?

Jag har nämligen hållt några coins i 4 år nu och känner att det är dags att sälja,
problemet är att jag inte vågar prata om det. Jag vet inte vem jag ska fråga.
Samtidigt vill man ju inte ge bort 70% (läste den siffran någonstans) av sina pengar..

Så, ni som handlar med BTC eller har gjort det, eller helt enkelt ni som har sålt och sedan deklarerat och skattat för det, hur har ni gjort? Några andra allmänna tips?

__________________
Senast redigerad av Twhd 2017-01-27 kl. 00:39.
Citera
2017-01-27, 01:38
  #2
Medlem
sälj det via LB direkt live så får du kontanter då får inte skatteverket reda på det
Citera
2017-01-27, 12:38
  #3
Medlem
Twhds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duzalol
sälj det via LB direkt live så får du kontanter då får inte skatteverket reda på det
Jag vill inte ha kontanter...,
Citera
2017-01-27, 14:20
  #4
Medlem
Garnityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twhd
Jag har ingen vidare lust att gå till Skatteverket och prata om Bitcoin, i detta samhälle är allt misstänksamt. Så jag ställer mina frågor här istället och hoppas på bra svar.

Om jag köpte 10 bitcoins för 1000:- styck, och vill sälja för (låt oss säga) 10.000:- styck.
Hur mycket betalar jag då i skatt?
Är det 30% på vinsten (9000:-), dvs, 27.000:-?


Om vi nu tar och ställer frågan såhär istället:

Jag minade 10 bitcoins då värdet var 1000:- styck, och vill sälja idag för 10.000:- styck.
Skattar man likadant, 30?

Har jag missat något?


Måste man berätta till Skatteverket att man tänker sälja innan man säljer eller går det bra att göra det efter?

Hur kommer man så lindrigt undan (alltså, skatta så lite som möjligt) när man gör det här?

Jag har nämligen hållt några coins i 4 år nu och känner att det är dags att sälja,
problemet är att jag inte vågar prata om det. Jag vet inte vem jag ska fråga.
Samtidigt vill man ju inte ge bort 70% (läste den siffran någonstans) av sina pengar..

Så, ni som handlar med BTC eller har gjort det, eller helt enkelt ni som har sålt och sedan deklarerat och skattat för det, hur har ni gjort? Några andra allmänna tips?

Du säljer först och deklarerar sedan affären i inkomstslaget kapital och betalar 30% skatt på skillnaden mellan inköpspriset och avyttringspriset. Enklast säljer du till typ Safello eller liknande och ja, de kommer på begäran uppge detta för skatteverket. Självklart finns det upplägg för att rundgå detta men det känns kontraproduktivt att uppge det här. Ibland kan det dessutom vara värt att göra allt by the book, skatta och gå vidare i livet. Om du fuskar och de kommer på dig åker du på (minst) skattetillägg.
__________________
Senast redigerad av Garnityr 2017-01-27 kl. 14:24.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback