• 1
  • 2
2017-01-27, 10:02
Medlem
pelegrins avatar
Glömde en sak.
SöS är en egen vårdgivare, instans, inom installationen. Om patienten behandlats på SöS så "ägs" uppgiften om detta av SöS. Det finns tolkningar om ägandet som är något oklara. Exvis kan behandlaren byta arbetsplats men öppna journalen för sina tidigare patienter för att korrigera eller signera gamla anteckningar. Då kan det hända att ägandet övergår till behandlarens nya arbetsplats, eftersom signeringen gjordes där.

Jag vet inte hur blanketten för begäran om journalutdrag ser ut i Stockholm, men någonstans bör det finnas ett fält där man anger om man vill ha uppgifter från den specifika vårdgivaren (i ditt fall endast SöS) eller från hela installationen (hela databasen). Det som du väljer där kan påverka om anteckningar som signerats utanför SöS kommer med.
De som gör dessa uttag är handläggare. De är människor, precis som alla andra, och gör inte alltid på samma sätt.
Citera
2017-01-27, 13:24
Medlem
Tack för svar. Loggen är alltså sql? Om jag förstått rätt så är loggen inte något som får ändras. Att luckor i en utskrift skulle bero på att nån uppdatering görs just då ( under arbetstid? ) eller att det är en bugg verkar lite märkligt. Ska höra med fler som är insatta i SQL om det är en rimlig förklaring.
Citera
2017-01-27, 15:09
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikki1971
[...]
Loggen är alltså sql?
I TakeCare finns det inte bara en enda logg. Olika saker loggas på olika ställen och på olika sätt.
Det finns loggar både i APL och i SQL.

Citat:
Om jag förstått rätt så är loggen inte något som får ändras.
Det ändras inte i egentlig mening utan det replikeras mellan databaser. Det är inte alltid som all data blir överförd.

Citat:
Att luckor i en utskrift skulle bero på att nån uppdatering görs just då ( under arbetstid? ) eller att det är en bugg verkar lite märkligt.
Eller det som jag skrev senast. SöS är en egen instans. Det kan ha blivit så att ägarskapet av vissa uppgifter övergått till någon annan instans. Var därför noga med att be om utdrag från hela installationen, inte endast vårdgivaren.

Citat:
Ska höra med fler som är insatta i SQL om det är en rimlig förklaring.
Gör det, men det har inte med språket att göra utan hur det används och hur databaserna replikeras.
Citera
2017-01-27, 16:16
Medlem
Ok tack!
Citera
2017-01-27, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin
(Text)

pelegrin, jag hijackar tråden lite apropå vad du skriver, kan inte PM:a dig så får ta det här...

Du verkar ha stor insyn i detta, kan du berätta mer om hur detta arbete följs upp, vad det finns för utredningar och slutsatser dragna av tidigare arbete? Det låter för mig vedervärdigt att sådana här problem uppstår, särskilt med tanke på att det rör patienträttigheter och -säkerhet / sjukhussystem.

Du kan PM:a mig så vi inte skräpar ner tråden med nya frågor, om än jag tycker det hör lite till ämnet.
Citera
2017-01-27, 17:06
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
pelegrin, jag hijackar tråden lite apropå vad du skriver, kan inte PM:a dig så får ta det här...

Du verkar ha stor insyn i detta, kan du berätta mer om hur detta arbete följs upp, vad det finns för utredningar och slutsatser dragna av tidigare arbete? Det låter för mig vedervärdigt att sådana här problem uppstår, särskilt med tanke på att det rör patienträttigheter och -säkerhet / sjukhussystem.

Du kan PM:a mig så vi inte skräpar ner tråden med nya frågor, om än jag tycker det hör lite till ämnet.
Hårdvaran som det journalsystemet är installerat på har otillräckliga prestanda. Det är ingen mening med att utreda, man vet vad det beror på.
Gigantiska mängder data skyfflas mellan servrar, som dels har för klena CPUer och dels för långsamma diskar. Diskarna hinner inte skriva ner data i den takt den kommer in vid replikeringarna, paket tappas.

Hittills har inga upgifter förlorats, de har "bara" varit otillgängliga under olika perioder. Alla data finns någonstans, men inte alltid och inte överallt trots att det ju ska vara så.

Grundproblemet är att det är dubbla databaser och data alltid måste skyfflas, från APL till SQL. Det kan inte skyfflas sekventiellt, alltså att bara förändringen skyfflas, utan man måste alltid skyffla allting. Allt eftersom tiden går växer förstås datamängden. Logiken har optimerats i några steg, problemen är mindre än de var för några år sedan, det rör sig åt rätt håll, men det är hårdvaran som förblir den stora flaskhalsen.
Ägandet är tredelat, det finns tre huvudmän, Karolinska, SLL IT och CGM. Det är oklart var respektives ansvarsgräns går och ingen av dem vill ta den ekonomiska kostnaden som skulle krävas.

Det som finns i användargränssnittet berörs knappt alls av detta, utan det är uppföljning, loggning och andra externa system som lider av det.
När du träffar doktorn och han skriver i din journal att du är sjuk så hamnar det i APL-databasen. Om du går till en annan doktor så kan han se den tidigare anteckningen som ligger kvar i samma databas. Däremot kan den andra doktorn inte helt säkert se i loggen att den första doktorn varit inne i journalen trots att dennes anteckningar finns att läsa där.

Journalanteckningar i användargränssnittet förloras inte. <------- Det är viktigt att poängtera detta.
Det är kringsystemen som det är problem med.
Citera
2017-01-27, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin
Hårdvaran som det journalsystemet är installerat på har otillräckliga prestanda. Det är ingen mening med att utreda, man vet vad det beror på.
Gigantiska mängder data skyfflas mellan servrar, som dels har för klena CPUer och dels för långsamma diskar. Diskarna hinner inte skriva ner data i den takt den kommer in vid replikeringarna, paket tappas.

Har du en ungefärlig uppgift på hur mycket hårdvara som behövs mer? Vare sig CPU eller disk är ju i sammanhanget särskilt dyrt, tänker jag...

Citat:
Hittills har inga upgifter förlorats, de har "bara" varit otillgängliga under olika perioder. Alla data finns någonstans, men inte alltid och inte överallt trots att det ju ska vara så.

Att de är otillgängliga är ett stort problem i sig IMO (som synes på TS frågeställning), men glad att höra att ingenting förlorats.

Citat:
Grundproblemet är att det är dubbla databaser och data alltid måste skyfflas, från APL till SQL. Det kan inte skyfflas sekventiellt, alltså att bara förändringen skyfflas, utan man måste alltid skyffla allting. Allt eftersom tiden går växer förstås datamängden. Logiken har optimerats i några steg, problemen är mindre än de var för några år sedan, det rör sig åt rätt håll, men det är hårdvaran som förblir den stora flaskhalsen.
Ägandet är tredelat, det finns tre huvudmän, Karolinska, SLL IT och CGM. Det är oklart var respektives ansvarsgräns går och ingen av dem vill ta den ekonomiska kostnaden som skulle krävas.

Är detta ett på grund av ett designbeslut eller finns det något jag inte tänkt på inom sjukvården/hanteringen av såna uppgifter som kräver att man gör fullständig replikering snarare än enbart förändringar?

Vilka är ansvariga för detta ytterligare ett steg upp, landstinget? Vill ingen ta kostnaden och synen om ansvarsgränserna skiftar torde det beslutas på högre ort kan jag tycka...

Citat:
Det som finns i användargränssnittet berörs knappt alls av detta, utan det är uppföljning, loggning och andra externa system som lider av det.
När du träffar doktorn och han skriver i din journal att du är sjuk så hamnar det i APL-databasen. Om du går till en annan doktor så kan han se den tidigare anteckningen som ligger kvar i samma databas. Däremot kan den andra doktorn inte helt säkert se i loggen att den första doktorn varit inne i journalen trots att dennes anteckningar finns att läsa där.

Journalanteckningar i användargränssnittet förloras inte. <------- Det är viktigt att poängtera detta.
Det är kringsystemen som det är problem med.

Tack för dina utförliga svar i tråden!
Citera
2017-01-27, 17:40
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Har du en ungefärlig uppgift på hur mycket hårdvara som behövs mer? Vare sig CPU eller disk är ju i sammanhanget särskilt dyrt, tänker jag...
Det går inte att uppgradera den befintliga serverparken. Den är föråldrad och bör skrotas för att ersättas med helt nytt.
Om den skulle ersättas så kan ingen behandlare föra journal under de dagar bytet görs. Jag har ingen insyn i antalet servrar i serverparken eller kostnaden för att byta ut dem.

Citat:
Att de är otillgängliga är ett stort problem i sig IMO (som synes på TS frågeställning), men glad att höra att ingenting förlorats.
Behandlarna märker inte detta. De absolut flesta patienterna märker inte heller något. Det är bara de som vill ha något utöver det vanligaste som märker något.

Citat:
Är detta ett på grund av ett designbeslut eller finns det något jag inte tänkt på inom sjukvården/hanteringen av såna uppgifter som kräver att man gör fullständig replikering snarare än enbart förändringar?
Strukturen av databaserna är sådan att endast inkrementell skyffling inte är möjlig.

Citat:
Vilka är ansvariga för detta ytterligare ett steg upp, landstinget? Vill ingen ta kostnaden och synen om ansvarsgränserna skiftar torde det beslutas på högre ort kan jag tycka...
Vet inte exakt. Det var ledningen i SLL som tog beslutet att införa det aktuella journalsystemet, men jag vet inte om det betyder att dagens problem är deras ansvar.
Nu finns tre huvudmän som både vill göra och betala så lite som möjligt. Jag skulle tro att huvudproblemet är att ägandet är delat och att ansvarsgränserna är diffusa vilket ger alla möjligheter att skylla på varandra.
Citera
2017-01-28, 18:45
Medlem
Ok. Tack för utförligt svar! Du vetksr väldigt insatt Du kanske kan komma på en rimlig förklaring till detta också, jag har samtalsinspelning på min mobil av flera anledningar. Häromdagen talade jag med en bekant som jag haft en väldigt konstig relation till och jag blev förbannad o la på luren. Han ringde tillbaks o fråga varför det bröts.. Dan efter hade jag strul i mobilen för att mitt "automatiska " datum var ett drygt dygn efter.. ( så loggar blev fel) kollade då bland inspelningarna o då fanns inte detta samtal kvar. Däremot det som var direkt efter. Jag hade inget minne av att ha raderat det men kollade i papperskorgen, där fanns det inte heller. Den är i datumordning o lättcstt följa o det fanns andra dör så den hade inte blivit tömd. Det har alltså försvunnit helt o hållet. Jag har haft andra grejer som försvunnit i mobil o surfplattan, och även min historik hos tele 2, upprepade gånger . så det var inte första gången. Förstår inte hur det gått till bara?
När inspelningen gjordes vsr datumet korrekt. Annars skulle det kunna ha varit det. Datum har spökat förut i andra program. Har haft bugg i bokföring när journalförda fakturor" inte finns" i bokföringen. Det tog ett bra tag innan jag såg att bokföringsdatum var ett default datum.. 2020 XX ..
Senast redigerad av nikki1971 2017-01-28 kl. 19:04.
Citera
2017-01-28, 22:26
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikki1971
[...]
Jag har haft andra grejer som försvunnit i mobil o surfplattan, och även min historik hos tele 2, upprepade gånger . så det var inte första gången. Förstår inte hur det gått till bara?
[...]
Tyvärr, jag har ingen insyn vare sig i hur mjukvaran i din telefon fungerar eller hur Tele2 hanterar kundernas samtalsloggar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in