Citat:
Ursprungligen postat av
Regentia
pelegrin, jag hijackar tråden lite apropå vad du skriver, kan inte PM:a dig så får ta det här...
Du verkar ha stor insyn i detta, kan du berätta mer om hur detta arbete följs upp, vad det finns för utredningar och slutsatser dragna av tidigare arbete? Det låter för mig vedervärdigt att sådana här problem uppstår, särskilt med tanke på att det rör patienträttigheter och -säkerhet / sjukhussystem.
Du kan PM:a mig så vi inte skräpar ner tråden med nya frågor, om än jag tycker det hör lite till ämnet.
Hårdvaran som det journalsystemet är installerat på har otillräckliga prestanda. Det är ingen mening med att utreda, man vet vad det beror på.
Gigantiska mängder data skyfflas mellan servrar, som dels har för klena CPUer och dels för långsamma diskar. Diskarna hinner inte skriva ner data i den takt den kommer in vid replikeringarna, paket tappas.
Hittills har inga upgifter förlorats, de har "bara" varit otillgängliga under olika perioder. Alla data finns någonstans, men inte alltid och inte överallt trots att det ju ska vara så.
Grundproblemet är att det är dubbla databaser och data alltid måste skyfflas, från APL till SQL. Det kan inte skyfflas sekventiellt, alltså att bara förändringen skyfflas, utan man måste alltid skyffla allting. Allt eftersom tiden går växer förstås datamängden. Logiken har optimerats i några steg, problemen är mindre än de var för några år sedan, det rör sig åt rätt håll, men det är hårdvaran som förblir den stora flaskhalsen.
Ägandet är tredelat, det finns tre huvudmän, Karolinska, SLL IT och CGM. Det är oklart var respektives ansvarsgräns går och ingen av dem vill ta den ekonomiska kostnaden som skulle krävas.
Det som finns i användargränssnittet berörs knappt alls av detta, utan det är uppföljning, loggning och andra externa system som lider av det.
När du träffar doktorn och han skriver i din journal att du är sjuk så hamnar det i APL-databasen. Om du går till en annan doktor så kan han se den tidigare anteckningen som ligger kvar i samma databas. Däremot kan den andra doktorn inte helt säkert se i loggen att den första doktorn varit inne i journalen trots att dennes anteckningar finns att läsa där.
Journalanteckningar i användargränssnittet förloras inte. <------- Det är viktigt att poängtera detta.
Det är kringsystemen som det är problem med.