2017-01-26, 12:50
Medlem
Det är så att mina föräldrar nu har bestämt sig för att de inte längre vill ha mig som inneboende (är 21) och då jag har ca 50k sparade på banken som jag sparat tills jag ska börja universitet (utomlands förhoppningsvis) så kan jag inte riktigt söka Soc vad jag förstått, undrar då hur jag ska gå till väga eller om jag helt enkelt får leva på gatan tills jag kanske kommer in på universitet, värt och nämna är att jag förnärvarande läser upp några ämnen på komvux också
Citera
2017-01-26, 12:53
Medlem
Så länge du studerar så får du inte socialbidrag.
Du får börja arbeta eller arbeta extra någonstans.
Dina föräldrar har ej längre försörjningsplikt för dig.
Dina 50 000 kr räcker inte speciellt långt. Ingen hyresvärd kommer vilja skriva kontrakt med dej när du inte har en inkomst.

Klipp dig o skaffa dig ett jobb är mitt råd.
Välkommen till vuxenlivet.
Citera
2017-01-26, 12:53
Medlem
Hyra rum? Antingen av mamsen, eller andra?
Citera
2017-01-26, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Så länge du studerar så får du inte socialbidrag.
Du får börja arbeta eller arbeta extra någonstans.
Dina föräldrar har ej längre försörjningsplikt för dig.
Dina 50 000 kr räcker inte speciellt långt. Ingen hyresvärd kommer vilja skriva kontrakt med dej när du inte har en inkomst.

Klipp dig o skaffa dig ett jobb är mitt råd.
Välkommen till vuxenlivet.

Mjo jag inser nog det men frågan är ju lite vart jag ska bo? För även om jag lyckas få ett jobb så löser ju inte det problemet med bostad direkt
Citera
2017-01-26, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Hyra rum? Antingen av mamsen, eller andra?
Ja det blir väl antagligen något sådant skulle jag anta, känns lite surt att behöva använda mina sparade pengar till de men bättre de än att sova på gatan
Citera
2017-01-26, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lataste
Mjo jag inser nog det men frågan är ju lite vart jag ska bo? För även om jag lyckas få ett jobb så löser ju inte det problemet med bostad direkt

Du får vända dig till kommunen där du bor o fråga dem. De torde ha lägenheter för invalider som inte kan ta hand om sig själva.
Att planera i förväg är en av alla saker man gör när man är vuxen. Varför vänta tills du är 21 år och sedan börja fundera på vart du ska ta vägen när du blir utkastad?

Jag förutsätter att du redan betalar för dig hemma så att hyra ett rum av dina päron kanske inte kommer på frågan.
Kolla blocket eller liknande, där finns det folk som hyr ut rum.
Annars är tjocka kläder något att rekommendera, fyllda med tidningspapper.

Lycka till.
Citera
2017-01-26, 17:55
Medlem
Studiemedel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in