Citat:
Ursprungligen postat av
derauto
Du kan inte bara titta på den 25e, pajas. Vore rimligare om du jämförde säg 5 bankdagar efter löning dvs 25e 26e 27e 28e 29e 30e med 5 bankdagar innan löning säg 18e 19e 20e 21e 22e.
Min teori är att man kommer slå index rejält om man köper säg den 22e och säljer den 5e nästkommande månad.
Det återstår att se om teorin håller i verkligheten också eller bara på pappret.
Det finns forskning kring kalendereffekter så du kan ju börja med att läsa på om "turn of the month"-effekter.
derauto, du har nog inte förstått vad som är den effektiva marknadshypotesen: Om jag upptäcker att massor av människor gör som dig och köper den 22a, vilket driver kursutvecklingen upp, då köper jag alltid dagen innan den 21a, och så säljer jag 23e och tar hem pengarna du satsade 22.
Tack, då är dina pengar mina. När jag sålt sjönk efterfrågan så du får i bästa fall tillbaka dina pengar. Eftersom dina köp matchas av mina försäljningar (vinsthemtagningar) så blir effekten noll på börsen. Vi har bara skyfflat pengar från dig till mig.
Marknader är inte alltid effektiva, men verkar oftast vara det.