2017-01-26, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Av brist på annat att göra på jobbet drog jag ner all omx data sen 1990 och kom fram till att det inte är någon statistisk skillnad på avkastningen den 25e jämfört med avkastning alla andra dagar.
Men börsen gick ju upp igår?!

Citera
2017-01-26, 20:44
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derauto
Vi måste se nästa månad innan vi kan dra några slutsatser men jag tror vi är inne på något med min teori här
Menar du allvar med det påståendet???

För det första kan du ju jämföra "Svenssons" disponibelinkomst efter betalda räkningar, inhandlad mat m.m. under en månad med värdet på börsen. Kommer du till några intressanta slutsatser?

För det andra kan du titta på hur stor andel av Stockholmsbörsen som ägs av utländska investerare och hur stor andel som är institutionellt visavi privat kapital. Drar du några slutsatser av det?

För det tredje kan du fundera över värdet av det statistiska underlag du föreslår, två på varandra följande månader och därutöver ingenting. Några kloka tankar kring det?

...för övrigt...den här tråden är f-n det festligaste jag läst på länge, den kvalificerar sig definitivt för priset "Årets foliehatt 2017"...
Citera
2017-01-26, 21:09
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Men börsen gick ju upp igår?!

Får ringa Bloomberg imorgon och klaga på att det måste vara något fel på deras data då

Men i ärlighetens namn är det inte en helt knäpp trådstart, vi har väl alla varit nybörjare och kommit på en superidé som gör att vi kommer bli börsmiljonärer. Man måste testa sig fram för att lära sig.
Citera
2017-01-26, 21:35
Medlem
Citat:
Men i ärlighetens namn är det inte en helt knäpp trådstart, vi har väl alla varit nybörjare och kommit på en superidé som gör att vi kommer bli börsmiljonärer. Man måste testa sig fram för att lära sig.

Absolut, men någonstans, även om man inte är jätteinsatt, så måste man kunna stanna upp och göra någon form av rimlighetsbedömning.

- Hur mycket kan svenskarna tänkas månadsspara på börsen?
- Hur stor skulle en sådan summa vara i relation till den dagliga omsättningen på börsen?
- Är det rimligt att "jag" kommit på en metod som alla andra på hela marknaden har missat?

Börjar man dessutom tala om att dra statistiska slutsatser utifrån två observationer så gör ju inte heller det att man blir tagen mer seriöst. Det sista vet jag dock inte om det var ett skämt eller inte, men utgick från att det var seriöst.
Citera
2017-01-26, 22:31
Medlem
Farmstars avatar
Finns ju en del att läsa om denna så kallade "månadsskifteseffekten" som ni diskuterar ovan. Vanligtvis tittar man ju på ett antal dagar, då vanligtvis efter lön, och inte som Bucketshop på bara en handelsdag.

Exempelvis har vi följande urval

http://www.privataaffarer.se/borsguiden/darfor-ar-avkastningen-hogre-kring-manadsskiften-860271
http://flutetankar.blogspot.se/2013/10/manadsskifteseffekten-synad.html
http://trading.svd.se/artikel/existerar-manadsskiftes-effekten-pa-borsen
http://arc.hhs.se/download.aspx?MediumId=994
Citera
2017-01-26, 22:43
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Får ringa Bloomberg imorgon och klaga på att det måste vara något fel på deras data då

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Absolut, men någonstans, även om man inte är jätteinsatt, så måste man kunna stanna upp och göra någon form av rimlighetsbedömning.

- Hur mycket kan svenskarna tänkas månadsspara på börsen?
- Hur stor skulle en sådan summa vara i relation till den dagliga omsättningen på börsen?
- Är det rimligt att "jag" kommit på en metod som alla andra på hela marknaden har missat?

Börjar man dessutom tala om att dra statistiska slutsatser utifrån två observationer så gör ju inte heller det att man blir tagen mer seriöst. Det sista vet jag dock inte om det var ett skämt eller inte, men utgick från att det var seriöst.
Genialiska "börsstrategier" likt den som TS presenterat i den här tråden kan nog komma från dom flesta omyndiga personer som inte handlat på börsen förr, men insikten att man inte kan dra generella slutsatser om något utifrån två exempel, det är något som en average högstadieelev borde kunna prestera, det fordrar ingen erfarenhet av börsen, bara att man inte helt slutat tänka själv.
Citera
2017-01-27, 00:02
Medlem
Citat:
Av brist på annat att göra på jobbet drog jag ner all omx data sen 1990 och kom fram till att det inte är någon statistisk skillnad på avkastningen den 25e jämfört med avkastning alla andra dagar.
Du kan inte bara titta på den 25e, pajas. Vore rimligare om du jämförde säg 5 bankdagar efter löning dvs 25e 26e 27e 28e 29e 30e med 5 bankdagar innan löning säg 18e 19e 20e 21e 22e.

Min teori är att man kommer slå index rejält om man köper säg den 22e och säljer den 5e nästkommande månad.

Det återstår att se om teorin håller i verkligheten också eller bara på pappret.
Citera
2017-01-27, 06:53
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Du kan inte bara titta på den 25e, pajas. Vore rimligare om du jämförde säg 5 bankdagar efter löning dvs 25e 26e 27e 28e 29e 30e med 5 bankdagar innan löning säg 18e 19e 20e 21e 22e.

Min teori är att man kommer slå index rejält om man köper säg den 22e och säljer den 5e nästkommande månad.

Det återstår att se om teorin håller i verkligheten också eller bara på pappret.
Effekten är välkänd och det man sett senaste åren är att effekten mer eller mindre försvunnit. Du gör som du vill men läs gärna artikeln nedan, den är från 2014.
http://www.privataaffarer.se/borsguiden/darfor-ar-avkastningen-hogre-kring-manadsskiften-860271
Citera
2017-01-27, 07:05
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Gjorde det som sagt på jobbet när jag hafe tio minuter över, det var inte meningen att du skulle ta det som ett vetenskapligt bevis gällande din teori.

Men vem vet, kanske kan testa din 22a-5e teori idag.
Citera
2017-01-27, 14:23
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:

Det finns forskning kring kalendereffekter så du kan ju börja med att läsa på om "turn of the month"-effekter.

derauto, du har nog inte förstått vad som är den effektiva marknadshypotesen: Om jag upptäcker att massor av människor gör som dig och köper den 22a, vilket driver kursutvecklingen upp, då köper jag alltid dagen innan den 21a, och så säljer jag 23e och tar hem pengarna du satsade 22.
Tack, då är dina pengar mina. När jag sålt sjönk efterfrågan så du får i bästa fall tillbaka dina pengar. Eftersom dina köp matchas av mina försäljningar (vinsthemtagningar) så blir effekten noll på börsen. Vi har bara skyfflat pengar från dig till mig.

Marknader är inte alltid effektiva, men verkar oftast vara det.
Citera
2017-01-27, 14:28
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:

Bra förebild! Först laddar man hem verkliga data och testar sin teori på dessa innan man satsar pengar IRL.

Verkligheten är så enkel i teorin, men så komplex när man räknat på den.
Citera
2017-01-27, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Det finns forskning kring kalendereffekter så du kan ju börja med att läsa på om "turn of the month"-effekter.

derauto, du har nog inte förstått vad som är den effektiva marknadshypotesen: Om jag upptäcker att massor av människor gör som dig och köper den 22a, vilket driver kursutvecklingen upp, då köper jag alltid dagen innan den 21a, och så säljer jag 23e och tar hem pengarna du satsade 22.
Tack, då är dina pengar mina. När jag sålt sjönk efterfrågan så du får i bästa fall tillbaka dina pengar. Eftersom dina köp matchas av mina försäljningar (vinsthemtagningar) så blir effekten noll på börsen. Vi har bara skyfflat pengar från dig till mig.

Marknader är inte alltid effektiva, men verkar oftast vara det.
Haha men mot bevisa min teori då pajas

Jag säger inte att min teori funkar, jag säger att den förmodligen gör det och vi kommer kunna dra slutsatser om ett par månader.

Statistiskt är chansen att man man slår index 5 ggr i rad är 3,1% så 5 månader borde räcka för att bevisa teorin statisktiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in