2017-02-01, 18:51
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det är väl ytterst sällan en refug är flera hundra meter lång? Även om du inte kan köra om på 500 meter så rör det sig om ca 30 sekunders längre tid. Är ditt schema så fullt att det påverkar dig så negativt så kanske du bör se över din livssituation om det finns något annat du kan lägga mindre tid på eller helt avstå från att göra.
Så kan man resonera om allt. Är din tid viktig? För mig är min det. Var går gränsen för dig? En minut, två, fem, en timme, två, evigheten?
Personligen åker jag bil för att komma snabbare från A till B. Om det finns personer som inte gör det. Avstå från bil så blir det mer plats på gatorna.
Citera
2017-02-01, 19:33
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Hur kör du om en som kör 25 på en 50-väg där det är enfiligt med refug i mitten?
Till vänster om refugen. Är det verkligen så svårt att lista ut själv?
Citera
2017-02-01, 19:43
Medlem
Problemet är i mina ögon varken folk som kör under hastighetsgränsen, folk som håller hastighetsgränsen eller folk som överskrider den.
Det är det bristande samspelet mellan dessa som saknas.

INGEN förare kan veta i vilket ärende en annan förare överskrider/understiger hastighetsbegränsningen, stressa inte föraren framför och hindra inte föraren bakom.
Citera
2017-02-01, 20:50
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finn1
Problemet är i mina ögon varken folk som kör under hastighetsgränsen, folk som håller hastighetsgränsen eller folk som överskrider den.
Det är det bristande samspelet mellan dessa som saknas.

INGEN förare kan veta i vilket ärende en annan förare överskrider/understiger hastighetsbegränsningen, stressa inte föraren framför och hindra inte föraren bakom.
Klokaste inlägget på länge.
Citera
2017-02-02, 01:38
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Till vänster om refugen. Är det verkligen så svårt att lista ut själv?
Över en 20 cm hög refug och mot mötande trafik. Ok. Då vet jag att du är oseriös.
Citera
2017-02-02, 07:50
Medlem
Stardragons avatar
Citat:
Då kom den berömda trafikrytmen på tal igen..... Vem/vad bestämmer denna trafikrytm? Är det den bil som kommer ifatt en annan bil? Är det siffrorna på skyltarna? Är det den ifattkomna bilen som faktiskt hade en anpassad rytm innan den blev upphunnen?

Det är definitivt inte den som kör fortast som lägger ribban för trafikrytmen.
Trafikrytmen sätts av den hastighet som majoriteten av de fordon som ligger på vägen kör i. Oftast i eller runt den hastighet som skylten påvisar. Man känner ju ganska snabbt om man ligger snabbare eller långsammare än vad övriga fordon gör. Just det borde inte vara några konstigheter.

Men att då välja att lägga sig 20 km/h under är rent av egoistiskt. - "Jag bryr mig inte om att det blir köbildning bakom, det här är min hastighet"
Samma sak gäller givetvis de som väljer att köra för fort, men det är en diskussion för en annan tråd.
Citera
2017-02-02, 09:56
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Över en 20 cm hög refug och mot mötande trafik. Ok. Då vet jag att du är oseriös.
Vänta lite.
Är du verkligen så dum att du kör om med mötande trafik om det INTE är en refug på vägen? Du har inte funderat på att cykla lite mer? Undrar vem som är oseriös.
Citera
2017-02-02, 09:59
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stardragon
Trafikrytmen sätts av den hastighet som majoriteten av de fordon som ligger på vägen kör i. Oftast i eller runt den hastighet som skylten påvisar. Man känner ju ganska snabbt om man ligger snabbare eller långsammare än vad övriga fordon gör. Just det borde inte vara några konstigheter.

Men att då välja att lägga sig 20 km/h under är rent av egoistiskt. - "Jag bryr mig inte om att det blir köbildning bakom, det här är min hastighet"
Samma sak gäller givetvis de som väljer att köra för fort, men det är en diskussion för en annan tråd.
Nej. En rytm bestäms av bilen längst fram. De övrig har inte en chans att skapa en annan rytm när de ligger bakom om de inte ska skjuta på.
Som du ser så kan vi vrida o vända på detta till döddagar. Den där rytmen är inte ens laglig om den överskrider laglig hastighet, vilket den oftast gör.
Citera
2017-02-02, 13:27
Medlem
Stardragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Nej. En rytm bestäms av bilen längst fram. De övrig har inte en chans att skapa en annan rytm när de ligger bakom om de inte ska skjuta på.
Som du ser så kan vi vrida o vända på detta till döddagar. Den där rytmen är inte ens laglig om den överskrider laglig hastighet, vilket den oftast gör.
Vem ligger längst fram på en väg? Vad är slutet på en cirkel? Det kommer alltid att finnas en bil framför nästa, även om det ibland är längre mellanrum. (Och det är de längre mellanrumen som skapas av de som kör saktare).

Som det har nämnts innan så är fortkörare dessutom ett ämne för en annan tråd.
Citera
2017-02-02, 18:06
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stardragon

Två bilar på den överskådliga delen av vägen, vilken är begränsad till 90 km/h. Bil A ligger i 80 km/h och bil B kör 100 km/h och kommer ifatt bil A. Trafikrytmen i detta fall bestäms av vem?
Citera
2017-02-03, 07:48
Medlem
Stardragons avatar
Citat:
Två bilar på den överskådliga delen av vägen, vilken är begränsad till 90 km/h. Bil A ligger i 80 km/h och bil B kör 100 km/h och kommer ifatt bil A. Trafikrytmen i detta fall bestäms av vem?
I det fallet spelar inte trafikrytmen nån roll då bil B enkelt kan köra om och fortsätta med sitt.
Det som diskuteras här är stadstrafik med fler fordon än 2, där omkörningar ofta inte är möjliga.
Citera
2017-02-03, 08:05
Medlem
EMMA1994s avatar
Beror ju på vilka vägar det är oftast går det att köra om bromsklossen men på 1 filligt med mitt räcke
är det jävligt irriterande att ligga 80 km/h där på 100 väg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in