Jag ska börja att filma och redigera filmer för min studentförening som ska användas i markandsföringssyfte. Jag har tidigare kunnat en del i Final Cut Pro men det var typ 3 år sedan så jag har nog glömt av det mesta. Ska nu införskaffa nått program att redigera filmer i och undrar vilket man ska välja? Tänker mig väl antingen FCP, sony vegas eller premier pro, vad rekommenderas?
Det som ska göras är väl inte superavancerat men jag vill ju såklart att det ska se proffsigt ut.
Sony Vegas, glasklart. Cracka Sony Vegas så sparar du några tusenlappar.
Annars kan du prova Adobe Premiere, men jag skulle valt SV om jag vore du. Lycka till
Beror på hur pass advancerade grejer du vill göra.
Är det hemvideos och dyligt kan det gott och väl funka med iMovie som du redan har.
Av Final Cut och Premiere så skulle jag säga att Premiere var snäppet vassare vad det gällde ren funktionalitet.
Tradeoffen är att det är mycket långsammare att jobba i, både för att det är taskigt optimerat med en uråldrig kodbas men även för att hela klipprocessen helt enkelt kräver fler steg.
Sen är ju premiere numera ett SAS program, dvs du kan inte köpa det utan du får använda det som en prenumerationstjänst, för 212 kronor/ månad eller 525 kr/månad för hela CC sviten.
Dvs 6300 kronor per år.
Är pengar inget problem så har du ju en större palett att jobba med med premiere + after-effects.
Annars kan du prova Adobe Premiere, men jag skulle valt SV om jag vore du. Lycka till
Finns ingen OSX version av Vegas. Tråden ligger under Programvara: Mac OS.
Description : Avidemux is a free video editor designed for simple cutting, filtering and encoding tasks. It supports many file types, including AVI, DVD compatible MPEG files, MP4 and ASF, using a variety of codecs. Tasks can be automated using projects, job queue and powerful scripting capabilities.
Håller med. Sony Vegas är på samma lista som SolidWorks, dvs bra program som saknas till OS X. Har sett folk köra Vegas med WINE på OS X, men det kanske fungerar bättre med VMware Fusion.
Men om det gäller enkel redigering så finn det flera alternativ. https://www.shotcutapp.com
Shotcut är till och med gratis.
Final Cut Pro är väldigt enkelt men ger ändå helt okej resultat. Kanske inte långfilmskvalitet men ändå riktigt bra resultat. Har du använt iMovie och Final Cut tidigare kommer du komma in i det på nolltid. Det finns även många standardtitlar och massvis med ljudeffekter att använda gratis, så behöver man inte rannsaka internet efter det. Också lite billigare än andra program, ca 3000 har jag för mig att det är.
iMovie är mer kompetent än många tror, och man kan göra fina filmer i det programmet. Lättarbetat också.
Wondershare Filmora är et alternativ som jag och många andar gillar. Ännu enklare än iMovie. Final Cut har jag aldrig fastnat för tyvärr. Säkert bra, men alldeles för bökigt för min smak.
Final Cut Pro X. enda jag har har använt och är mer än nog. gott om plugins tillgängligt som gjorde mitt liv enklare i början. du hittar också tutorials om precis allt.
iMovie är mer kompetent än många tror, och man kan göra fina filmer i det programmet. Lättarbetat också.
Wondershare Filmora är et alternativ som jag och många andar gillar. Ännu enklare än iMovie. Final Cut har jag aldrig fastnat för tyvärr. Säkert bra, men alldeles för bökigt för min smak.
Final Cut är extremt obökigt om man jämför med till exempel Premiere, Avid Media Composer eller Sony Vegas
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!