2017-01-21, 19:07
Medlem
Resenomadens avatar
Jag jobbar 6 månader om året, får betalt för 12, jobbet vill jag helst inte outa mer än att det inte är i Sverige.

Arbetet är 12 timmar om dagen konstant i över 20 dagar (240 timmars jobb utan en enda ledig dag), sen har jag lika lång tid ledigt med samma betalt.

Lönen är ca 40k/månad oavsett om jag är huvudsakligen på jobbet eller hemma.

Hur tycker ni att denna lön står sig ifall man jämför med ett vanligt 8-16-kneg mån-fre? Själv sliter jag mer för längre sammanhängande ledighet då det är ovärderligt enligt mig.
Citera
2017-01-21, 19:18
Medlem
Tycker det låter som att du har en helt okej lön. Nu vet inte jag vad du jobbar med, men med Svenska mått mätt så låter det rimligt i mina öron.
Citera
2017-01-21, 19:38
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Jag hade aldrig gjort något liknande för den summan.

Det fungerar ett tag men det sätter sig i psyket och kroppen efter en tid.
Det är bättre att jobba en vecka i stöten istället.
Citera
2017-01-21, 20:21
Medlem
Resenomadens avatar
Tack för svaret.

Är hyfsat ny på jobbet så får se om man klarar av det i längden då det är både mestadels psykiskt men även fysiskt påfrestande. Det blir väl ca 300kr/h om man bankar ut det på arbetade timmar, vilka typer av jobb motsvarar det i Sverige, kvalificerade och ev. okvalificerade?
Citera
2017-01-21, 20:56
Avstängd
Det var inte imponerande. Det har kassörskan på Ica, lördagar och söndagar.
Citera
2017-01-21, 21:04
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resenomaden
Jag jobbar 6 månader om året, får betalt för 12, jobbet vill jag helst inte outa mer än att det inte är i Sverige.

Arbetet är 12 timmar om dagen konstant i över 20 dagar (240 timmars jobb utan en enda ledig dag), sen har jag lika lång tid ledigt med samma betalt.

Lönen är ca 40k/månad oavsett om jag är huvudsakligen på jobbet eller hemma.

Hur tycker ni att denna lön står sig ifall man jämför med ett vanligt 8-16-kneg mån-fre? Själv sliter jag mer för längre sammanhängande ledighet då det är ovärderligt enligt mig.
40000/mån och jobbar bara halva året fast du får betalt för hela? Jag skulle tagit det jobbet direkt utan att tveka. Jag själv jobbar hela året för halva den lönen. Och jag måste fanimej vara på jobbet hela tiden.
Citera
2017-01-21, 22:42
Medlem
Germanofils avatar
Lönen är bra men frågan är hur mycket det sliter på kroppen? 12-timmarspass 20 dagar i rad låter tufft. Å andra sidan jävligt nice med en ständigt återkommande 20-dagars ledighet. På mitt jobb (IT, kontorsjobb) hade jag utan vidare accepterat en sådan uppdelning av arbetstiden men jag antar att det du gör är mer fysiskt krävande. Typ jobb på oljeplattform, båt eller liknande. Frågan är hur du mår efter 2-3 år med den där rytmen.
Citera
2017-01-21, 22:53
Medlem
Får du ut 40k i handen?

Jag har liknande upplägg men jag jobbar inte fysiskt 12h om dagen utan mest administrativt arbete och kontrollrumstjänst. Jobbar 4v ledig 4v och får en lön som räcker åt mig. Dock får jag utöver lön kost och logi, pension, sjukförsäkring, fria resor till och från arbetet etc.

Det är en livsstil som inte passar alla, prova och se vad du tycker om det.
Citera
2017-01-22, 19:11
Medlem
Resenomadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
40000/mån och jobbar bara halva året fast du får betalt för hela? Jag skulle tagit det jobbet direkt utan att tveka. Jag själv jobbar hela året för halva den lönen. Och jag måste fanimej vara på jobbet hela tiden.

Det stämmer. Tack för inblicken gör det lättare att motivera de tyngre dagarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Lönen är bra men frågan är hur mycket det sliter på kroppen? 12-timmarspass 20 dagar i rad låter tufft. Å andra sidan jävligt nice med en ständigt återkommande 20-dagars ledighet. På mitt jobb (IT, kontorsjobb) hade jag utan vidare accepterat en sådan uppdelning av arbetstiden men jag antar att det du gör är mer fysiskt krävande. Typ jobb på oljeplattform, båt eller liknande. Frågan är hur du mår efter 2-3 år med den där rytmen.

Jobbet är mer fysiskt än IT men samtidigt mycket administrativa uppgifter. Dock innehåller jobbet blandning mellan natt och dagsskift, (varannan jobbperiod). Vet dock ej hur mycket nattjobbet tär på en ännu.

Citat:
Ursprungligen postat av Drogandriller
Får du ut 40k i handen?

Jag har liknande upplägg men jag jobbar inte fysiskt 12h om dagen utan mest administrativt arbete och kontrollrumstjänst. Jobbar 4v ledig 4v och får en lön som räcker åt mig. Dock får jag utöver lön kost och logi, pension, sjukförsäkring, fria resor till och från arbetet etc.

Det är en livsstil som inte passar alla, prova och se vad du tycker om det.

40k brutto, skatten är ca 25% efter avdrag i deklarationen. De förmånerna du beskriver ingår för mig också vilket innebär att man inte behöver spendera en krona på jobbet om man inte vill. Hur tycker du att 4-4 skift fungerar? Hade du velat haft 2-2, 3-3 eller nått annat istället?
Citera
2017-01-22, 22:42
Medlem
Citat:
40k brutto, skatten är ca 25% efter avdrag i deklarationen. De förmånerna du beskriver ingår för mig också vilket innebär att man inte behöver spendera en krona på jobbet om man inte vill. Hur tycker du att 4-4 skift fungerar? Hade du velat haft 2-2, 3-3 eller nått annat istället?

Jag trivs bra med 4-4, vill ha minst 4v ledigt annars blir det för kort hemma. Jobbade 5v pass ett tag och det var nog bättre. Drömmen hade varit jobba 4 ledig 8 med 67% lön, vi har några som kör det i bolaget.
Citera
2017-01-23, 10:32
Medlem
Resenomadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drogandriller
Jag trivs bra med 4-4, vill ha minst 4v ledigt annars blir det för kort hemma. Jobbade 5v pass ett tag och det var nog bättre. Drömmen hade varit jobba 4 ledig 8 med 67% lön, vi har några som kör det i bolaget.

Själv tycker jag absolut att man är mör efter 20 dagar på jobb, mest pga sömnen! Hur klarar du sista veckan, eller vilken är värst? Fyfan en sån ordning hade jag även hoppat på , men "mycket vill ju alltid ha mer"
Citera
2017-01-23, 13:26
Medlem
Citat:
Själv tycker jag absolut att man är mör efter 20 dagar på jobb, mest pga sömnen! Hur klarar du sista veckan, eller vilken är värst? Fyfan en sån ordning hade jag även hoppat på , men "mycket vill ju alltid ha mer"

Jag är snarare utvilad när jag kommer hem än mör. Nu vet jag inte vad du har för arbetsuppgifter men en vanlig dag för mig ser ut ungefär såhär.

Morgonmöte där jag går igenom dagen med folket, delar ut jobb, etc. Sedan brukar min chef komma ner på en kopp kaffe och en pratstund. Efter det går jag en sväng i maskin innan frukosten. Efter frukost brukar jag svara på mail och snacka med de andra avdelningarna. Efter 10 kaffet går jag till gymmet och tränar en stund. Efter lunch brukar jag ta något jobb själv och fortsätter sedan med pappersarbete. Vid dagens slut har vi möte igen där vi går igenom dagens arbeten, incidenter, lärdomar etc.

Efter mötet tar jag en dusch innan middagen och är sedan ledig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in