Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-21, 11:43
  #13
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
* Medeltida konstnärer försökte inte vara individuella. Man signerade inte sina verk. Målet var att göra nån slags allmängitig mainstreamkonst som liknade andra verk, alltså blev många av kyrkomålningarna väldigt lika varandra i stil, det fanns inget utrymme för att vara unik och det kan ha varit lite av en slump att en "ful" stil blev standardiserad.

* Konsten tenderar att följa samhällets utveckling. Dåliga tider = lågt konstintresse. Medeltiden va en sämre tid än antiken och renässansen. Alltså sämre konst.

* https://www.reddit.com/r/AskHistoria...ngs_so_crappy/

Begreppet konst handlar om hur betraktaren väljer att betrakta objektet.
Medeltida ikonmålningar var propaganda. De användes av kyrkan för att stärka och förtydliga det kristna budskapet. Fromma helgon. Djävulska syndare. Himlen mm.

Dagens konstnärers verk skall med måttlighet jämföras med dåtidens hantverkare. De målade inte för nyttans eller nöjets skull.
Citera
2017-01-21, 11:48
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Verkligen intressant. Om "cave art" innefattar denna behärskning av djup (3D) på en två dimensionell yta, så är det en sensation av historiska mått.

Verkligen, fascinerande målningar! Werner Herzog har gjort en dokumentär om grottan, http://www.imdb.com/title/tt1664894/?ref_=nv_sr_1 , sevärd!
Citera
2017-01-21, 11:53
  #15
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Tänker på alla kyrkomålningar framförallt, depiktioner av helgon och liknande. Glåmiga och konstiga avbildningar av människor och utan någon som helst detaljrikedom.

Nån som har en teori? Det måste ju har funnits stora konstnärer även tidigt tillbaka och människor som faktiskt kunde skissa ansikten och landskap på ett rättvisande sätt..
"Glåmiga" ???

Jag skulle nog vilja påstå annat ...


Men, jag tycker att den medeltida konsten har fått ett oförtjänt dåligt rykte.
Precis som du gör så verkar de flesta avfärda den för dess enkla framtoning.

Det är, oftast, närmast "naivistisk" ton över det mesta som målades då. Och det beror på att illustratörerna inte var utbildade. Det var munkar som satt i sina kloster och handskrev religiös litteratur, som de sen illustrerade med mytologiska och bibliska motiv.
Och man kan verkligen se hur djupt engagerade de flesta av dessa var.
För de kunde ju inte tecka så bra, därför blev det enkla figurer och motiv som "vem som helst" kan rita.

Men - det är i färgläggningen och i designen som man ser deras engagemang. De ansträngde sig verkligen till det yttersta för att det skulle se så Vackert ut som bara möjligt.
De använde de starkaste och klaraste färgerna som möjligt, de kontrasterade med bladguld (om de hade råd)..
Dvs de "pimpade" det så mkt som möjligt.

Och det är rörande tycker jag.
För det visar hur djupt troende de var. De Brydde sig alltså.
De brydde sig verkligen att bilderna skulle upplevas som så sköna som möjligit.

Det ger konstverken ett Värde.

Ett värde som är mycket högre än om det bara hade varit "perfekt tekniskt utfört" alltså.
Inget kan ersätta "hjärta" i ett hantverk/konstverk.

---



Ps - det finns ju faktiskt en alldeles utmärkt liten dokumentärserie som handlar om den medeltida konsten.
Den borde du se:

https://www.youtube.com/watch?v=ZB8f-6Yl0SE
Citera
2017-01-21, 19:25
  #16
Medlem
Kan också rekomendera (spel)filmen Den yttersta domen om en Ikonmålare. Rikigt bra
Citera
2017-01-27, 19:24
  #17
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Historia --> Konst, estetik och konsthistoria
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback