2017-01-20, 17:18
Medlem
duochjagitrafikens avatar
Hej. Jag har flyttat in i en studentlägenhet som har haft många brister och det har tagit nästan två månader för att ordna till enkla fel i lägenheten. Den har varit iskall sedan jag flyttade in och är inte mycket bättre nu.

Några personer var här idag och kollade ventilationerna och talade då om för mig att min lägenhet är den värsta dom varit i hittills. Ventilationen sitter tydligen helt fel och därför kommer det in iskall luft utifrån, direkt in i min lägenhet, ovanför min säng, vilket leder till att det knappt går att sova och jag vaknar snuvig varje morgon.

Jag måste ha på mig flera plagg för att kunna vistas i lägenheten fastän jag använder mig utav ett extra element. Det är ohållbart och därför vill jag säga upp lägenheten och flytta ut omgående, men det är tre månaders uppsägningstid. Nu undrar jag om det finns något sätt att kräva att inte behöva betala för hyran under uppsägningstiden om jag hittar en annan lägenhet att flytta in i, på grund utav att lägenheten knappt går att vistas i?

Tack på förhand!
Citera
2017-01-20, 18:05
Medlem
St-Sixtuss avatar
Hur det är med uppsägning i förtid vet jag ej.

Men har ni problem som hyresgäst har du möjlighet att göra avdrag på hyran och deponera det avdragna beloppet hos Länsstyrelsen om inte värden rättar till felen i din lägenhet.

Som hyresgäst kan du på detta sätt undgå att hyresrätten förklaras förverkad (och att du blir vräkt) på grund av att du inte har betalat hyran i tid.

Ni betalar alltså er hyra till länsstyrelsen som håller på pengarna till alla fel i lägenheten är fixade.

Ni kan givetvis deponera hela hyran om det är allvarligare fel vilket bristande uppvärmning klassas som.

Acceptabel inomhustemperatur vintertid är 21 grader.

Temperaturen mäter man mitt i rummet på en höjd av en meter.

läs mera här

http://www.lansstyrelsen.se/gavleborg/SiteCollectionDocuments/Sv/blanketter/deponera_pengar/deponera-hyra.pdf
Senast redigerad av St-Sixtus 2017-01-20 kl. 18:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in