2017-01-20, 15:03
Medlem
Jag skulle tvätta mina kläder med amoniak. Tog ett helt glas fullt och slängde in i tvättmaskinen, tillsammans med en halv dl Ariel tvättmedel. Jag har nu sett att tvättmedlet av någon outgrundlig anledning innehåller klorin. Vad gör jag? Tvätten har gått i ca 90 minuter redan. Har gått ut från huset så länge, när är det safe att återvända? Bör jag slänga kläderna?

Förresten, är det någon fara för min hälsa? Var inne i huset i närheten av tvättmaskinen i ca 5 minuter.
Senast redigerad av libertay 2017-01-20 kl. 15:08.
Citera
2017-01-20, 16:23
Medlem
sommarlovs avatar
Vattnet absorberar alla gaser och spolar ner dom.
Berätta sedan hur kläderna ser ut!
Citera
2017-01-20, 17:02
Medlem
pyro860s avatar
Du körde på den reana 25%? Hur mår kläderna egentligen?
Citera
2017-01-20, 18:45
Medlem
CrilleKexs avatar
Varför tvättar man kläder med ammoniak?
Citera
2017-01-20, 18:47
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Varför tvättar man kläder med ammoniak?

Dom var tydligen mögliga enligt TS andra tråd: (FB) Säkert att använda 25% amoniak?
Citera
2017-01-20, 18:49
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Dom var tydligen mögliga enligt TS andra tråd: (FB) Säkert att använda 25% amoniak?
Aha. tack!
Citera
2017-01-20, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vattnet absorberar alla gaser och spolar ner dom.
Berätta sedan hur kläderna ser ut!

Ja ok, för det stank som fan förut. Då bör det vara safe att återvända igen då? Har vädrat i ett par timmar nu.

Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Du körde på den reana 25%? Hur mår kläderna egentligen?

Jag spädde ut det till ca 5% först, så tror det ska vara lugnt med kläderna.
Citera
2017-01-20, 21:27
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Ja ok, för det stank som fan förut. Då bör det vara safe att återvända igen då? Har vädrat i ett par timmar nu.

Jag spädde ut det till ca 5% först, så tror det ska vara lugnt med kläderna.
Varför följde du inte rekommendationen du fick i den andra tråden?

Du har överskridit rekommenderad koncentration med en faktor c:a 100, grattis!

Det finns faktiskt vanliga hushållskemikalier som kan skapa djävligt farliga ämnen om man blandar dem så har man ingen aning om sådant är det bäst att fråga någon som vet innan man blandar eller låta bli att blanda. Klorin ihop med något surt rengöringsmedel blir inte bra exempelvis.

Det finns inget Ariel-tvättmedel som innehåller klorin, möjligen klor men jag tror inte ens det. Vilket tvättmedel är det exakt du använt och hur vet/varför tror du att det innehåller klor (som natriumhypoklorit vilket är den verksamma substansen i Klorin)?
Citera
2017-01-20, 21:31
Medlem
Trolltråd.

Tvättar du kläder i ett program i 90 minuter så kommer du ha dockkläder när du tar ut dem.
Citera
2017-01-20, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Varför följde du inte rekommendationen du fick i den andra tråden?

Du har överskridit rekommenderad koncentration med en faktor c:a 100, grattis!

Det finns faktiskt vanliga hushållskemikalier som kan skapa djävligt farliga ämnen om man blandar dem så har man ingen aning om sådant är det bäst att fråga någon som vet innan man blandar eller låta bli att blanda. Klorin ihop med något surt rengöringsmedel blir inte bra exempelvis.

Det finns inget Ariel-tvättmedel som innehåller klorin, möjligen klor men jag tror inte ens det. Vilket tvättmedel är det exakt du använt och hur vet/varför tror du att det innehåller klor (som natriumhypoklorit vilket är den verksamma substansen i Klorin)?

Jag trodde inte heller det, men det visade sig att i princip alla pulverbaserade Ariel-produkter innehåller sodium chloride. Här kan du se en lista på deras produkter och vad de innehåller:

http://www.info-pg.com/swe/variants/Sverige?prodForm=324

Klicka på t.ex. "Ariel" längst upp så ser du det i listan (det är det jag använt).

Jag menar förstår klor och inte klorin, trodde det var samma sak. Klor + amoniak ska i alla fall skapa klorgas.

Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Trolltråd.

Tvättar du kläder i ett program i 90 minuter så kommer du ha dockkläder när du tar ut dem.

Jag har tagit ut kläderna och de såg helt OK ut. Ej torkat ännu dock.

Men nu är frågan: Jag gjorde en till tvätt med ren amoniak (inget Ariel)...men tvättmaskinen började direkt stinka klor när jag satte igång den. Kört en ren vatten emellan också för att rensa bort eventuella rester och samma grej hände då igen. Är maskinen förstörd eller vad pågår? Är det safe att gå in i huset igen efter ett antal timmars vädring? Klorgasen "dör" relativt snabbt eller?
Senast redigerad av libertay 2017-01-21 kl. 00:55.
Citera
2017-01-21, 01:18
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Jag trodde inte heller det, men det visade sig att i princip alla pulverbaserade Ariel-produkter innehåller sodium chloride.

sodium chloride (natriumklorid) är vanligt koksalt.

Citat:
Jag menar förstår klor och inte klorin, trodde det var samma sak. Klor + amoniak ska i alla fall skapa klorgas.

Du gick aldrig ut grundskolan va?

Klor + ammoniak skapar inget annat än salmiak i bästa fall, fast för det krävs en sluten reaktionskammare under högt tryck och hög temperatur.
Klor = Klorgas.

Citat:
Men nu är frågan: Jag gjorde en till tvätt med ren amoniak (inget Ariel)...men tvättmaskinen började direkt stinka klor när jag satte igång den.

No, that didn't happen.
Du ljuger.

Trolltråd.
Senast redigerad av Trolltestet 2017-01-21 kl. 01:21.
Citera
2017-01-21, 01:21
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Jag trodde inte heller det, men det visade sig att i princip alla pulverbaserade Ariel-produkter innehåller sodium chloride. ...
Det är ju natriumklorid, även kallat koksalt eller för dem som fullkomligt glömt allt vad kemi heter så kan vi säga vanligt djävla salt, sånt som man har i maten. Det bildar ingen klorgas ihop med ammoniak. Det är ju så i kemins värld att det spelar en väldig, en totalt avgörande roll i vilken förening ett grundämne är för hur det ska "bete sig". Klor i förening med natrium är alltså sådant vi saltar maten med, tämligen ofarlig och snarare livsnödvändigt, ta bara inte överdrivet mycket. Klor ensamt som gas är däremot livsfarligt.

Rent väte (vätgas) är explosivt/brandfarligt men i förening med syre (i atomandelarna 2:1) så är det vanligt vatten med helt andra egenskaper än vätgasen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in