Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Varför följde du inte rekommendationen du fick i den andra tråden?
Du har överskridit rekommenderad koncentration med en faktor c:a 100, grattis!
Det finns faktiskt vanliga hushållskemikalier som kan skapa djävligt farliga ämnen om man blandar dem så har man ingen aning om sådant är det bäst att fråga någon som vet innan man blandar eller låta bli att blanda. Klorin ihop med något surt rengöringsmedel blir inte bra exempelvis.
Det finns inget Ariel-tvättmedel som innehåller klorin, möjligen klor men jag tror inte ens det. Vilket tvättmedel är det exakt du använt och hur vet/varför tror du att det innehåller klor (som natriumhypoklorit vilket är den verksamma substansen i Klorin)?
Jag trodde inte heller det, men det visade sig att i princip alla pulverbaserade Ariel-produkter innehåller
sodium chloride. Här kan du se en lista på deras produkter och vad de innehåller:
http://www.info-pg.com/swe/variants/Sverige?prodForm=324
Klicka på t.ex. "Ariel" längst upp så ser du det i listan (det är det jag använt).
Jag menar förstår klor och inte klorin, trodde det var samma sak. Klor + amoniak ska i alla fall skapa klorgas.
Citat:
Ursprungligen postat av
helofin
Trolltråd.
Tvättar du kläder i ett program i 90 minuter så kommer du ha dockkläder när du tar ut dem.
Jag har tagit ut kläderna och de såg helt OK ut. Ej torkat ännu dock.
Men nu är frågan: Jag gjorde en till tvätt med ren amoniak (inget Ariel)...men tvättmaskinen började direkt stinka klor när jag satte igång den. Kört en ren vatten emellan också för att rensa bort eventuella rester och samma grej hände då igen. Är maskinen förstörd eller vad pågår? Är det safe att gå in i huset igen efter ett antal timmars vädring? Klorgasen "dör" relativt snabbt eller?