2017-01-20, 14:13
Avslutad
Hyresvärden ringde och hotade med uppsägning för det stod en kartong med mitt namn på vid sidan om sopinkastet. Kikade på kartongen utan att hitta ett endaste namn däremot står det med tuschpenna mina initialer typ BA(notera att det bor typ 6 personer med ett efternamn på A i husen. Jag har hyrt i över 7 år och aldrig någonsin ställt sopor bredvid och är 110% skötsam.

Citera
2017-01-20, 14:26
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Hyresvärden ringde och hotade med uppsägning för det stod en kartong med mitt namn på vid sidan om sopinkastet. Kikade på kartongen utan att hitta ett endaste namn däremot står det med tuschpenna mina initialer typ BA(notera att det bor typ 6 personer med ett efternamn på A i husen. Jag har hyrt i över 7 år och aldrig någonsin ställt sopor bredvid och är 110% skötsam.

En kartong på fel ställe vid ett tillfälle är knappast en saklig grund för uppsägning så det här låter som ett tomt hot.
Citera
2017-01-20, 14:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
En kartong på fel ställe vid ett tillfälle är knappast en saklig grund för uppsägning så det här låter som ett tomt hot.

Vi har sådana tunnor utanför lägenheten och det grävs dygnet runt av tiggare och annat löst folk, hur ska man kunna gardera sig för att kartonger inte flyger ut om man inte har låst anläggning?

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c8/Soptunna.jpg/250px-Soptunna.jpg
Citera
2017-01-20, 14:57
Bannlyst
Citat:

Haha, vilket trams, det är ingen som helst grund för uppsägning. I Brf jag bodde i innan så tog vicevärden bilder på allt möjligt och mailade ut, exempelvis: "Hittat cigarettfimp utanför 7:an av märket Marlboro Light med rött läppstift på!"
Citera
2017-01-20, 16:56
Medlem
Glöm det.
Jag fick en anmärkning av min hyresvärd om samma
och det hände efter att jag ställt en lång smal kartong
från min fru:s cykel som beställts från internet.
Jag hade brutit handleden så jag lyckades inte vika
ihop den utan ställde den längs med containern i soprummet.
Fick ett varningsbrev... JÄVLA AS! Men det ordnade sig.
Citera
2017-01-20, 16:59
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafouz
Glöm det.
Helt rätt. Din fru hade väl kunnat vika ihop kartongen eller klippa itu den?
Citera
2017-01-20, 17:15
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafouz
Glöm det.

Måste fråga, vem tycker du skulle vika ihop och slänga din kartong? Sopgubbarna har inte ansvar för att göra det, har dom bråttom så lär inte dom göra det, eller av ren princip så det inte blir en vana för folk (tänk dig att samtliga stopp dom har skulle hålla på med det). Ska vicevärden springa ut och vika dina kartonger så dom inte står och möglar i soprummet?
Orka med folk som tycker det är okej att slänga ut saker överallt i soprummet för dom inte pallar fixa ner det i behållarna.

Tycker du det är för svårt att stå på kartongen och vika med din friska hand eller klippa sönder den får du väl låta frugan göra det. Eller ha den i lägenheten tills du blir tillräckligt frisk för att vika kartongen.
Citera
2017-01-21, 18:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jonnajo88
Haha, vilket trams, det är ingen som helst grund för uppsägning. I Brf jag bodde i innan så tog vicevärden bilder på allt möjligt och mailade ut, exempelvis: "Hittat cigarettfimp utanför 7:an av märket Marlboro Light med rött läppstift på!"

Är det samma regler om man hyr i andra hand? Jag var sen med nyckeln när jag flyttade från deras andra lägenhet men det ska väl inte vara skäl för uppsägning? Dessa privata värdar som beter sig som arslen är så tröttsamt.
Senast redigerad av Tony_Tedeschi 2017-01-21 kl. 18:54.
Citera
2017-01-21, 20:50
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Är det samma regler om man hyr i andra hand? Jag var sen med nyckeln när jag flyttade från deras andra lägenhet men det ska väl inte vara skäl för uppsägning? Dessa privata värdar som beter sig som arslen är så tröttsamt.

Vet inte vad du menar med att du var sen med nyckeln? Var du andrahandshyresgäst som lämnade nyckeln sent eller vad? Jo det kan vara tröttsamt, fullt försåligt, men det är väldigt svårt att sparka ut folk ur lägenheter. Att dom ställt saker fel i soprummet räcker inte på långa vägar.
Att du tycker det är jobbigt kan jag förstå, men jag hoppas att du inser att när du väl får en granne du stör dig på är det riktigt svårt att tvinga grannen från lägenheten när du tycker att den stör. Mycket därför privata hyresvärdar gör som dom gör, och beter sig som arseln istället för att vräka folk enligt praxis.
Citera
2017-01-21, 21:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Vet inte vad du menar med att du var sen med nyckeln? Var du andrahandshyresgäst som lämnade nyckeln sent eller vad? Jo det kan vara tröttsamt, fullt försåligt, men det är väldigt svårt att sparka ut folk ur lägenheter. Att dom ställt saker fel i soprummet räcker inte på långa vägar.
Att du tycker det är jobbigt kan jag förstå, men jag hoppas att du inser att när du väl får en granne du stör dig på är det riktigt svårt att tvinga grannen från lägenheten när du tycker att den stör. Mycket därför privata hyresvärdar gör som dom gör, och beter sig som arseln istället för att vräka folk enligt praxis.

Lång historia men det har varit lite kaos i tillvaron sedan nyår och i samband med flytten så glömde jag att lämna nyckeln eftersom värden poängterade att den skulle renoveras i ett senare skede och ingen ska bo där fram tills dess. Deras hantverkare är i ett av husen på gården DAGLIGEN så jag trodde någon skulle dyka upp om det nu vore så bråttom, tycker inte man ska bli så dramatisk över en sådan petitess i sammanhanget.

Du har helt rätt angående grannar har en gubbe ovanför som inte kan gå utan käppar och ställningar så huset skakar några gånger om dagen. Vilket gör situationen lite komisk, gubben kan mer eller mindre föra ett jävla liv utan åtgärd men när man missar att lämna nyckeln då blir det världskrig och hot.

Som du sa, det krävs mycket för att man ska bli vräkt på både gott och ont. Väntar med spänning på eventuellt drama när dom ska renovera lägenheten och börjar gråta över hål i väggen och dyl trots att dom aldrig gjort besiktning tidigare när folk flyttat. Är det hyresgästföreningen man ringer om man upplever att värden sysslar med den här typen av beteende?
Citera
2017-01-22, 05:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Är det hyresgästföreningen man ringer om man upplever att värden sysslar med den här typen av beteende?
Hyr du i andra hand kan du gå med i hyresgästföreningen däremot kan den som har ett förstahandskontrakt och hyr ut inte vända sig till hgf, hgf har en regel om att de bara tar i problem som uppstått efter man blivit medlem.
Citera
2017-01-22, 14:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Hyr du i andra hand kan du gå med i hyresgästföreningen däremot kan den som har ett förstahandskontrakt och hyr ut inte vända sig till hgf, hgf har en regel om att de bara tar i problem som uppstått efter man blivit medlem.

Det ska jag göra tack för tipset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in