2017-01-19, 22:42
Medlem
Rubriken låter ganska hemsk.. men nu är det såhär att jag blev förkyld någon vecka innan jul och bestämde mig för att inte träna överhuvudtaget tills den var över. jag väntade ca 2 veckor och det var susens. men efter det har jag känt att hjärtat slår lite extra fort/hårt när jag tränar, andningen blir extra tung.Detta förekommer även hemma vid datorn, maten också. Det har varit så ett par veckor. kan tillägga att förkylningen var över efer 4 dagar men väntade extra ändå. kan tillägga att jag dricker ej redbull, alkohol någon gång i månaden, godis enbart helger. Jag tar PWOs som Kreatine, Shake och Caffeine. Jag ringde idag 1177 för att jag var lite rädd. De sa att kroppen kan blivit svag efter förkylningen och att det sitter kvar omedvetet i mig och att jag kan fortsätta träna men trappa ner lite lite grann. Farsgubben säger att eftersom jag inte konditionstränar så drog förkylningen ner min kondi ännu lägre än vad den var och därför blir jag anfådd lätt och upplever ''hjärtklappningar'' funderar att gå till farbror doktor och mäta blodtryck bara för att vara på den säkra sidan. kanske lite deseprat och löjligt av mig ( att jag överreagerar ) men kan man få några seriösa synpunkter på mitt fall och funderingar så blir jag superglad Tack i förhand!
Citera
2017-01-19, 22:58
Medlem
Känna lite hjärtklappningar och spänningar ibland är normalt, särskilt nära på förkylningar. Det du beskriver är mest nojja.

Det är obehagligt men ingen fara, ta det lugnt bara.

Är du osäker så vore ett läkarbesök på sin plats kanske.
Citera
2017-01-19, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusburkens
Känna lite hjärtklappningar och spänningar ibland är normalt, särskilt nära på förkylningar. Det du beskriver är mest nojja.

Det är obehagligt men ingen fara, ta det lugnt bara.

Är du osäker så vore ett läkarbesök på sin plats kanske.

Tack för ditt svar lät lite som farsan sa faktiskt. är ju nog bara nojja men har aldrig upplevt det så innan och då har jag även tränat fotboll i 13 år och haft ett gäng förkylningar under den tiden..
Citera
2017-01-27, 15:39
Medlem
ChinaDolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeruf
Rubriken låter ganska hemsk.. men nu är det såhär att jag blev förkyld någon vecka innan jul och bestämde mig för att inte träna överhuvudtaget tills den var över. jag väntade ca 2 veckor och det var susens. men efter det har jag känt att hjärtat slår lite extra fort/hårt när jag tränar, andningen blir extra tung.Detta förekommer även hemma vid datorn, maten också. Det har varit så ett par veckor. kan tillägga att förkylningen var över efer 4 dagar men väntade extra ändå. kan tillägga att jag dricker ej redbull, alkohol någon gång i månaden, godis enbart helger. Jag tar PWOs som Kreatine, Shake och Caffeine. Jag ringde idag 1177 för att jag var lite rädd. De sa att kroppen kan blivit svag efter förkylningen och att det sitter kvar omedvetet i mig och att jag kan fortsätta träna men trappa ner lite lite grann. Farsgubben säger att eftersom jag inte konditionstränar så drog förkylningen ner min kondi ännu lägre än vad den var och därför blir jag anfådd lätt och upplever ''hjärtklappningar'' funderar att gå till farbror doktor och mäta blodtryck bara för att vara på den säkra sidan. kanske lite deseprat och löjligt av mig ( att jag överreagerar ) men kan man få några seriösa synpunkter på mitt fall och funderingar så blir jag superglad Tack i förhand!

Hur har det gått för dig TS ?

Jag har varit med om exakt samma sak som du - dvs. långdragen förkylning och hjärtklappning vid träning i efterhand. Tror att detta beror på 3 saker, för min del:
1. Försämrad kondition pga. den tidigare infektionen - vilket medför att hjärtat behöver arbeta hårdare än vanligt med att pumpa ut syrerikt blod i kroppen, vilket i sin tur märks i form av pulsstegring.

2. Ångest. Efter en förkylning kan det hända att man ställer in sig mentalt på att man blivit mycket svagare. Detta medför, för min del, att jag oroar mig över att ej kunna kontrollera vikterna jag tränar med och skada mig till resultat av det. Oron bidrar för mig till hjärtklappning.

3. Hypokondri. Hjärtmuskelinflammation är i princip det värsta man kan drabbas av som atlet, och jag tror att rädslan att drabbas av detta kan bidra på att man är mer uppmärksam på kroppens funktioner och lättare tycker sig tro att något ej är som det ska.

Hoppas du blivit av med hjärtklappningen och kommit igång med träningen som vanligt nu, iaf.
För mig har det ej släppt riktigt än, men, det är som sagt till stor del en mental spärr som behöver bearbetas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in