Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-19, 21:47
  #13
Medlem
x12s avatar
Datorn ifråga kommer aldrig någonsin kunna förbruka mer än ca.300w, i grova drag fördelat på 150-160w på grafikkortet, 90-100w på processorn och ca 40-50w på resten, så det där med att nätagget är för klent kan uteslutas, det har ca.30% effektmarginal. Däremot är det inget kvalitativt nätagg, så det kan vara defekt, men mest troligt är det felkopplat nånstans.

Testa riv isär allt och montera på bordet. Läs moderkortsmanualen riktigt noga och gör sakerna steg för steg i den ordning det står i manualen.
Uteslut minnen genom att köra med en sticka, ta ur grafikkortet och se om det blir bild via moderkortet osv, kör allt det där vanliga som man alltid gör när datorn inte vill igång.
Citera
2017-01-20, 00:00
  #14
Medlem
Kära hjälpsamma, underbara jävlar:

Är inget datorgeni - tvärtom - och det enda som behövde göras var att koppla in HDMI i grafikkortet istället för i moderkortet. He he. Hade INGEN som helst aning att det ens var något man gjorde, men fick en liten hint av någon av era hjälpsamma kommentarer.
Tack för hjälpen allihopa!

Inte för att det spelar någon roll nu egentligen, men hur kommer det sig att moderkortets HDMI uttag inte funkar? Borde det inte finnas någon basic-grafik där åtminstone?
Citera
2017-01-20, 01:58
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonnySnasker
Kära hjälpsamma, underbara jävlar:

Är inget datorgeni - tvärtom - och det enda som behövde göras var att koppla in HDMI i grafikkortet istället för i moderkortet. He he. Hade INGEN som helst aning att det ens var något man gjorde, men fick en liten hint av någon av era hjälpsamma kommentarer.
Tack för hjälpen allihopa!

Inte för att det spelar någon roll nu egentligen, men hur kommer det sig att moderkortets HDMI uttag inte funkar? Borde det inte finnas någon basic-grafik där åtminstone?

Så länge grafikkortet är inne så kör den som primär. Langar du ut kortet så går den över till de inbyggda . Notera också att alla processorer inte stödjer inbyggd grafik
Citera
2017-01-20, 11:38
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonnySnasker
... Är inget datorgeni - tvärtom - och det enda som behövde göras var att koppla in HDMI i grafikkortet istället för i moderkortet. ...
Jag tycker det är beundransvärt och fascinerande att du kan bygga en dator utan att samtidigt inse att man behöver ansluta grafikkortet till en bildskärm med en kabel. Ingen ironi i det, jag skulle kunna ha varit likadan för x antal år sedan, jag är rätt intuitiv/kreativ av mig och gillar inte manualer. Kul att det löste sig.
Citera
2017-01-20, 11:45
  #17
Medlem
Byggde ihop en dator förra veckan och hade samma problem. I mitt fall var det ram minnet som var felplacerat och det löste problemet.
Citera
2017-01-20, 14:03
  #18
Medlem
musttomtes avatar
Det brukar vara ram minnet som inte sitter på plats som tidigare talande. En liten puff på det eller flytt läser det mesta.
Citera
2017-01-20, 14:54
  #19
Medlem
Tycker de e sorgligt o se alla knäppa människor som skyller på nätagg , processor ( möjligtvis böjda pins ) annars är de nog sällan processorn de handlar om.

1 se till att hdmi e ansluten till kortet o inte moderkortet .

2. Använder man rätt hdmi uttag. Många har idag 2 . En för skärm. En för VR.

3. Stäng av datorn . Kolla så minnena sitter i korrekt ! . / sitter grafikkortet i korrekt .

4. Finns inbyggd grafik. Ta ut grafikkortet. Kolla om du har bild på den inbyggda grafiken. Om man gjorde dessa steg hade förhoppningsvis man redan upptäckt problemet första steget. O fått bild på den inbyggda grafiken igång.
För lite watt i Psu orsakar inte detta vad jag har lärt mig . Möjligtvis att du inte får ut all den kraft du bör få av din hårdvara. De för att datorn inte orkar driva det till 100% procent . Dock får du fortfarande bild och simpel funktion. Om inte det är defekt på något annat sätt
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-01-20 kl. 15:19.
Citera
2017-01-20, 15:02
  #20
Medlem
Såg nu att du redan hittat felet :P
__________________
Senast redigerad av Ridan 2017-01-20 kl. 15:06.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback