Bläddrare igenom fupen och den där bör nog polisen hålla stenkoll på när han kommer ut.
Citat:
Varför ska jag skada folk? Jag är ju religiös.
(Fl:s not: I den här delen av förhöret gör plötsligt Ahmed ett flertal
mantelrörelser/skjutrörelser mot förhörsledarna och kamerorna samt säger att han
älskar vapen såsom AK47 och Glock. Han uttrycker vidare att han vill ha en massa
vapen.)
Citat:
Jag hotar inte men jag kommer att utföra saker. Jag vill inte säga så men det kommer att bli så.
Ni kommer inte att se det i det här polishuset men jag kommer att göra saker.
"- Jag skulle döda personen som inte ger mig den tillbaka."
Jag bryr mig inte hur det tolkas eller hur ni reagerar jag är religiös och det finns rättigheter
och jag har bara gud som ser mig. Jag följer bara guds regler.
Jag vill göra min pappa stolt och samhället sviker mig.
Citat:
Ahmed tillfrågas om han har planer att åka till Syrien och bomba sig själv. Nej, det har han
inte.
Ahmed tillfrågas om han har planer att åka till Palestina och bomba sig själv. Ja, det har han.
Den lokala polisen med inriktning Våldsbejakande Extremism känner 'stark oro' att han är en ensamagerande våldsverkare.
Citat:
Ahmed uttryckt att han inte vill leva men att ett självmord inte
är förenligt med hans tro. Han har sagt att det är bättre att han tar med sig andra in i döden för
då kommer han till ett bättre ställe.
Citat:
Ahemd har berättat hemma att han vill ta jägarexamen för att skjuta och döda djur.
Citat:
Han pratar om olika typer av skutvapen, pistoler (bl.a. Glock), automatkarbiner (bl.a. AK47).
Han pratar även om att skjuta pilbåge och armborst.
Han säger vid flera tillfällen att han varit och besökt Villingsbergs skjutfält, som tillhör
Skaraborgs pansarregemente säger han, och där pratat med en general för att få veta mer om
hur man ska gå till väga för att göra GMU, Grundläggande militär utbildning.
Citat:
Alla man pratar med gällande Ahmed så upplevs han lite som en tickande bomb.
Citat:
Jag har i över 4 år jobbat på en sluten psykiatrisk avdelning och snart 12 år som polis och har mött många människor med olika beteenden, mer eller mindre farliga/oberäkneliga. Ahmed
är en av de mest oberäkneliga personer jag mött
Citat:
Jag vill ta mitt liv men jag får inte för min tro. Men jag svär jag är en fucking palestinsk
självmordsbombare.
Om det garanterar mig en plats i paradiset men 72 jungfruer och 70 från min släkt som också
kommer så kommer jag göra det.
Ahmed tillfrågas om han är alvarlig i det han säger eller om han skämtar.
Jag skämtar inte. Jag kommer göra det. Alltså jag kommer inte göra det mot oskyldiga men
mot militärer eller de som våldtar och förstör.
Om samhället fortsätter att svika mig kommer jag göra det. Om inte samhället ger mig en
utbildning så jag kan få jobb eller så.
Jag vill göra något stort, något som ger stolthet.
Det är som jag sagt förut. Bättre att leva 50 dagar som lejon eller jaguar än ett liv som mus.
Ahmed är nu mycket uppjagad och förhöret avslutas
Citat:
Den misstänkte har den 14 oktober 2016 iakttagits med en machete på
Granrisvägen i Brickebacken i Örebro.Den misstänkte har vid samma tillfälle
sprungit med macheten höjd över axeln mot folksamling. Målsäganden har stått
bredvid och upplevt rädsla.
Citat:
Ahmed beskriver självmant hur hans machete ser ut.
"- Den har sågtänder och är fucking vass. Den hugger en människa på hälften med ett hugg."
Osv