Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-19, 20:53
  #13
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenNyaDealen
Som jag nämnt så är Flashback en väldigt stor plattform att nå ut till folk. Visst måste de hålla sig till regelverken, men en kommersiell aktion kan stimulera vissa trådar att hållas vid liv. Exempelvis så kan ett företag, så länge de inte gör direkt reklam, starta ett flertal trådar som enbart nämner namnet av deras produkt.
Hur ofta är det inte Coca Cola gör reklam, där man aldrig skulle kunna gissa på att det är en colareklam, tills loggan flashar förbi och syns i någon sekund? Ofta räcker det bara med ett nämnande för att marknadsföringen ska vara genomförd.
Problemet är att detta kan förhindra Flashbacks egentliga syfte, vilket min uppfattning av är att försöka tillhandahålla en plattform för yttrandefrihet för civilbefolkningen.
Fast man kan inte hålla ett flertal trådar aktiva som enbart nämner namnet på deras produkt, detta då trådar måste ha någon form av unik inriktning annars så slås de ihop.
Och att starta nya trådar om ett ämne som redan existerar leder bara till att man drar på sig varningar.
0.04. Korspostning

Att korsposta, det vill säga att posta liknande inlägg i flera olika trådar eller skapa liknande trådar i flera forum, är förbjudet.
Marknadsföringen genom att nämna produkten fungerar enligt det jag skrivit ovan, om att få ut det till alla potentiella kundgrupper. Upprepningar av samma sak har begränsad effekt och kan tvärtom få potentiella kunder att reta sig på reklamen istället och ge upphov till negativa konsekvenser då förbannade kunder avsiktligt väljer att bestraffa det företaget genom att undvika att köpa deras produkter.

Citat:
Ursprungligen postat av DenNyaDealen
I politiska fall är ofta gränsen till organiserad hårfin, men SD vars största fråga är invandring får en otrolig exponering för sina frågor här på Flashback, och vilken nivå diskussionen håller kan man diskutera, men faktum är att bara exponeringen genererar mycket till dessa aktörer.
Medans andra partier som NMR fick sig en smäll när judiska maktförhållanden forumet blev arkiverat och hänvisat till att diskuteras fritt utanför den forumdelen.
Media har otroligt stark makt i informationssamhället, och jag är medveten om att Flashback är en privat aktör.
Invandringen har varit en stor fråga i flera år som har ignorerats och tystats ner av massmedia.
SD är en produkt av detta, snarare än att det är SD som skapat frågan.
Kausaliteten är omvänd.
Det är inte SD som skapar exponeringen för sina frågor här på forumet, däremot är det SD som tjänar på det eftersom de är det enda partiet som har det som en huvudfråga.

Forumet för judiska maktförhållanden är roligt.
Det gnälldes på när det skapades och nu gnälls det på att det läggs ner. "There is no pleasing some people".

Media har en otroligt stark makt i informationssamhället, däri har du helt rätt. Och en stor del av den makten är att de kan sätta agendan för vad som ska få diskuteras. Vad som ska uppmärksammas och vad som ska tystas ner.
Och massmedia har nyttjat detta privilegium till fullo, med resultatet att allt fler får upp ögonen för hur pass hårt ideologiskt vinklade dessa massmedier är.
Flashback fungerar då som en motvikt och naturligtvis så ökar då aktiviteten mest för de frågor och de grupper som tystas ner på andra ställen.
Om intresset för att diskutera en viss fråga finns och den diskussionen blir förbjuden på vissa ställen så ökar naturligtvis aktiviteten på de ställen där det är tillåtet.
Helt enkelt att koncentrationen ökar aktiviteten på de platserna snarare än att den totala aktiviteten ökar.


Citat:
Ursprungligen postat av DenNyaDealen
Som organisation måste du ofta betala för att nå ut till en sådan bred publik.
Och jag lägger ingen värdering i det jag skriver, men min fundering är främst kring huruvida flashbacks besökare är medvetna om att det finns en risk att vissa användare kan vara organiserade, agendadrivna aktörer. Och om Flashback är medveten om att detta är möjligt, och hur de skulle reagera om det uppmärksammades ett sådant fall.
Frågan är istället om vanligt folk är medvetna om hur de allt som oftast får sin information genom platser som är mer eller mindre helt dominerade av vissa agendadrivna aktörer.
Något som naturligtvis förekommer även på Flashback, men i betydligt mindre skala än för de flesta övriga medier.

Det som Flashbackas besökare bör vara medvetna om att är att av de som debatterar på forumet så har i princip alla en agenda med sitt debatterande.
Det kan vara en personlig agenda eller en ideologiskt driven agenda som man frivilligt deltar i (som grön ungdom) eller en agenda baserad på krass eknomisk vinning (betalda troll för diverse regimer, organisationer, religioner etc).
Alla som diskuterar här gör det av ett skäl. Alla som hävdar att de endast är totalt neutrala och sanningsenliga och inte har något som helst eget intresse i att driva vissa frågor där de har en viss åsikt är personer som är totalt fulla med skit och ljuger arslet av sig.
Alla har en åsikt och alla har ett intresse av att diskutera denna åsikt.
Har de inte det, så skulle de sitta totalt tysta och aldrig bli hörda.


Det stora problemet är inte att de som skriver på Flashback har en agenda med sitt agerande, utan att det skulle finns de som är så godtrogna att de tror att detta inte förekommer.
Och det är inte på något vis begränsat till Flashback, utan gäller för alla medier i alla länder.
Citera
2017-01-19, 22:30
  #14
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin4
Viktigt att notera här är att vi visste om att Grön Ungdom (och andra) har försökt med dylika operationer och det finns säkert sådana som vi inte noterar, men det innebär inte att vi på något sätt har agerat annorlunda utan moderatorerna skall alltid moderera efter regelverket, oavsett om det är en organiserad operation eller inte. Varje inlägg står för sig självt och bedöms som sådant gentemot regelverket.

Forumet är en neutral plattform för diskussioner, ingenting annat.

admin4
Lite illavarslande att det inte sorteras ut som rent pr. Att ett ungdomsförbund lyckats genomföra något någonsin vore en nyhet (dvs. det är ett icke-problem). På tal om "varje inlägg står för sig självt" fortsätt nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
0.04. Korspostning

Att korsposta, det vill säga att posta liknande inlägg i flera olika trådar eller skapa liknande trådar i flera forum, är förbjudet.
.
Regel är ineffektiv i allmänhet och i synnerhet ineffektiv när det vad som tas upp i TS. Det krävs, att en moderater sitter att läser inlägg i underforum där dito inte modererar/flera rapporteringar av någon nitisk/etc för att det ska upptäckas

Vidare ska även 1.01 stävja saken och där finns fördelarna/nackdelarna relaterat till 0.x- gentemot 1.x-regler.

Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Det stora problemet är inte att de som skriver på Flashback har en agenda med sitt agerande, utan att det skulle finns de som är så godtrogna att de tror att detta inte förekommer.
Och det är inte på något vis begränsat till Flashback, utan gäller för alla medier i alla länder.
Det är en fin tanke, men du verkar vara något som kan kallas för realist?
__________________
Senast redigerad av Overkokt.Blomkal 2017-01-19 kl. 22:32.
Citera
2017-01-19, 22:46
  #15
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Lite illavarslande att det inte sorteras ut som rent pr. Att ett ungdomsförbund lyckats genomföra något någonsin vore en nyhet (dvs. det är ett icke-problem). På tal om "varje inlägg står för sig självt" fortsätt nedan.
...
Tja, vi har ingen regel som förbjuder pr och jag har svårt att se en sådan regel med vettig formulering. Det närmaste är väl 1.01.
Citera
2017-01-19, 22:53
  #16
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Det är en fin tanke, men du verkar vara något som kan kallas för realist?
"The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it."
- George Bernard Shaw
Citera
2017-01-20, 07:07
  #17
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenNyaDealen
Potentialen Flashback har som politisk plattform är enorm. Grön ungdom upptäckte ni, men tänk på de ni inte upptäcker? Sådana operationer kan vara otroligt effektiva om de har statligt stöd, jag tänker främst utländsk, eller från partier med stark anknytning till näringslivet. Då tänker jag främst på S, C och SD.

Dessa tankar är jag främst nyfiken på hur du/ni, som individer och moderatorer ser på. Känner ni någon oro över dessa frågor, när Flashback ändå tagit till sig rollen som en plattform för yttrandefrihet.
Ur yttrandefrihetssynpunkt kan jag inte med bästa vilja i världen känna oro över eller tycka att det är ett problem att personer på ett diskussionsforum diskuterar och framför och bemöter åsikter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback