Det här var ju jättekul!
Allt är fotoner. Allt! Eller "kvanta" som han kallar dem. Vi lever i ett hav av de här kvantorna som far runt huller om buller med ljusets hastighet, och det som bestämmer om vi uppfattar ljus, gravitation, materia eller magnetism är hur kvantorna växelverkar!

Det låter tossigt, men han verkar ha lagt ganska mycket tid på att få ihop det här och passa in alla naturlagar i sitt ramverk.
Jag håller med om att teorin är tilltalande, mest för att den är så enkel. Med Occams rakkniv kan man argumentera för att just något sånthär skulle övertrumfa den mer komplicerade modell som fysiker normalt använder. Jag är ett stort fan av teorier om emergens i alla sammanhang, så det här ska grävas vidare i! Steven Wolfram (han bakom
www.wolframalpha.com ) argumenterar för att ett enkelt system skulle kunna ersätta komplicerade fysiklagar i boken "A New Kind Of Science". (Boken gör dock inga anspråk på att förklara HUR verkligheten hänger ihop, bara att det borde vara väldigt enkelt.) Om ni någon gång lekt med game of life förstår ni vad jag pratar om.
Men det
verkar finnas allvarliga luckor i hans resonemang, som kanske någon som sett fler filmer kan förklara? Han börjar, t.ex., med att förklara gravitation med att om två stora saker är nära varandra så hamnar de i "skugga" för varandra. Vad jag inte förstår är vart de kvanta som "skuggas bort" tar vägen. Om de nu går in i ett objekt från alla håll, och sen ändrar riktning och polarisation innan de går ut igen, borde de då inte stråla ut ur objektet likformigt i alla riktningar?? Alternativet är att de på något sätt ansamlas inuti?