2017-01-19, 01:17
  #1
Medlem
Jopsiks avatar
Gary Mosher, en amerikan med hett temperament och egensinniga åsikter driver en obskyr youtubekanal med hans egen form av "vetenskap".
Han säger sig vara värd ett nobelpris och villig att betala 5000 dollar för att få debattera sin teori mot någon känd fysiker.

Jag upptäckte hans kanal runt nyåar och den är numera min favorit på tuben.
Mycket är bara strunt men det är ändå intressant att lyssna på hans resonemang och lite läskigt när man låter sig dras med och börjar hålla med honom.

håll till godo!

Youtubekanalen, https://www.youtube.com/user/DraftScience

Hemsida med sammanfattning om vad hans teori går ut på, http://inmendham.com/ds/index.html
Citera
2017-01-19, 02:03
  #2
Medlem
skunkjobbs avatar
Vad går teorin ut på?

(Diskussionsunderlaget ska ju som du kanske vet framgå fullständigt av trådstarten utan behov av att läsa sig till det på externa sajter.)
Citera
2017-01-19, 02:53
  #3
Medlem
Jopsiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad går teorin ut på?

(Diskussionsunderlaget ska ju som du kanske vet framgå fullständigt av trådstarten utan behov av att läsa sig till det på externa sajter.)

På ett ungefär:::

Världen är uppbyggd utav partiklar(ofta illustrerade som pilar) i konstant rörelse i ljusets hastighet och vars enda egenskaper är riktning och polarisering.
Beroende på dessa partiklars konfiguration och interaktion uppstår energi, kraft och materia.
Interaktion sker enbart mellan partiklar av motsatt polarisering och minst en partikell uppehåller sig i materiell konfiguration.
Rymden är full av energi, en eter av partiklar som färdas i alla riktningar, denna eter ger upphov till gravitation och magnetism på grund av interaktion och skuggning av materia.
Materia i rörelse genom etern interagerar med den på ett sätt så att ingen friktion uppstår.
Ljus påverkas ej utav etern.
Två partiklar skapar en foton, en foton har förutom rikting och polarisering även frekvens, dock ingen våglängd eller något som helst vågaktigt beteende.

Beakta att det är min ofullständiga tolkning av teorin, jag kan ha misförstått och missat viktiga saker för när jag läser vad jag skrivit är det inte mycket som hänger ihop.
Citera
2017-01-22, 19:33
  #4
Medlem
HanMedPinnens avatar
Det här var ju jättekul!

Allt är fotoner. Allt! Eller "kvanta" som han kallar dem. Vi lever i ett hav av de här kvantorna som far runt huller om buller med ljusets hastighet, och det som bestämmer om vi uppfattar ljus, gravitation, materia eller magnetism är hur kvantorna växelverkar! Det låter tossigt, men han verkar ha lagt ganska mycket tid på att få ihop det här och passa in alla naturlagar i sitt ramverk.

Jag håller med om att teorin är tilltalande, mest för att den är så enkel. Med Occams rakkniv kan man argumentera för att just något sånthär skulle övertrumfa den mer komplicerade modell som fysiker normalt använder. Jag är ett stort fan av teorier om emergens i alla sammanhang, så det här ska grävas vidare i! Steven Wolfram (han bakom www.wolframalpha.com ) argumenterar för att ett enkelt system skulle kunna ersätta komplicerade fysiklagar i boken "A New Kind Of Science". (Boken gör dock inga anspråk på att förklara HUR verkligheten hänger ihop, bara att det borde vara väldigt enkelt.) Om ni någon gång lekt med game of life förstår ni vad jag pratar om.


Men det verkar finnas allvarliga luckor i hans resonemang, som kanske någon som sett fler filmer kan förklara? Han börjar, t.ex., med att förklara gravitation med att om två stora saker är nära varandra så hamnar de i "skugga" för varandra. Vad jag inte förstår är vart de kvanta som "skuggas bort" tar vägen. Om de nu går in i ett objekt från alla håll, och sen ändrar riktning och polarisation innan de går ut igen, borde de då inte stråla ut ur objektet likformigt i alla riktningar?? Alternativet är att de på något sätt ansamlas inuti?
Citera
2017-01-22, 21:36
  #5
Medlem
Bah! Han vet inte ens vad fotonen har för egenskaper. Svamlar om att krafter bara existerar i EN dimension. Va?
Brass skadar hjärnan.
Citera
2017-01-22, 23:27
  #6
Medlem
Jopsiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Det här var ju jättekul!

Allt är fotoner. Allt! Eller "kvanta" som han kallar dem. Vi lever i ett hav av de här kvantorna som far runt huller om buller med ljusets hastighet, och det som bestämmer om vi uppfattar ljus, gravitation, materia eller magnetism är hur kvantorna växelverkar! Det låter tossigt, men han verkar ha lagt ganska mycket tid på att få ihop det här och passa in alla naturlagar i sitt ramverk.

Jag håller med om att teorin är tilltalande, mest för att den är så enkel. Med Occams rakkniv kan man argumentera för att just något sånthär skulle övertrumfa den mer komplicerade modell som fysiker normalt använder. Jag är ett stort fan av teorier om emergens i alla sammanhang, så det här ska grävas vidare i! Steven Wolfram (han bakom www.wolframalpha.com ) argumenterar för att ett enkelt system skulle kunna ersätta komplicerade fysiklagar i boken "A New Kind Of Science". (Boken gör dock inga anspråk på att förklara HUR verkligheten hänger ihop, bara att det borde vara väldigt enkelt.) Om ni någon gång lekt med game of life förstår ni vad jag pratar om.


Men det verkar finnas allvarliga luckor i hans resonemang, som kanske någon som sett fler filmer kan förklara? Han börjar, t.ex., med att förklara gravitation med att om två stora saker är nära varandra så hamnar de i "skugga" för varandra. Vad jag inte förstår är vart de kvanta som "skuggas bort" tar vägen. Om de nu går in i ett objekt från alla håll, och sen ändrar riktning och polarisation innan de går ut igen, borde de då inte stråla ut ur objektet likformigt i alla riktningar?? Alternativet är att de på något sätt ansamlas inuti?

Det som talar för att det kan vara samma sak är att krafterna går i ljusets hastighet och energi kan omvandlas till materia och tvärtom.
Men det är också märkligt att inte naturen blandar ihop de olika krafterna/energierna/materian med varanda om de fundamentalt är samma sak och hans förklaringar av de mekanismer som skiljer dem åt är väldigt vaga.

Jag tror han sagt att gravitationen absorberas, borde ju bli ett övertryck i alla andra riktningar förutom skuggriktning om de reflekterades. Får inte ihop det hur gravitationsfältet som skapar all denna gravitation inte orsakar friktion. Han var lurig och bytte ut pilarna till svarta istället för röda och blå just precis när han skulle förklara den saken. Men det är inte en heltokig idé egentligen, är en vidareutveckling av Le sages gravitationsteori -> https://sv.wikipedia.org/wiki/Le_Sages_gravitationsteori, sen menar han att magnetism är "magnified gravity" och fungerar på liknande sätt fast starkare.


Ett annat problem jag har är när han pratar om riktning position som icke kontinuerliga.
Alltså att fotonerna rör sig som tornen i schack ungefär (fast upp och ner). De kan bara röra sig en ruta åt gången och kan aldrig stå still. Säger inte att det är omöjligt men de måste röra sig i mångdubbelt högre hastighet än en laserstråle, och sicksacka i mycket hög frekvens och ha något inbyggt minne och klocka för att hålla koll på när de ska sluta sicksacka för ett ögonblick och gå frammåt. Det går inte ihop för mig om de är universums minsta beståndsdel (plus att han sagt att de aldrig ändrar rikting utan yttre påverkan). Om det är yttre påverkan som ser till att de håller rätt hastighet och rör sig i rätt riktning över tid blir det också problematiskt för då måste rymden vara proppfull av elektroner som sköter maskineriet att hålla fotonerna på rätt bana och hastighet och det blir en extremt komplex förklaring. I och försig blir man av med oändligheter men till vilket pris?
Citera
2017-01-23, 00:13
  #7
Medlem
raskenss avatar
Orkar inte ögna igenom hans timslånga video men det första man slås av är frånvaron av matematik, han bygger upp teorin utan en enda matematisk modell. Huh! Ingen de senaste 1000åren har lyckats skapa vettiga modeller utan att ha stöd i matematiken. Vad försöker han förklara som ingen nuvarande modell inte kan förklara, vad är vitsen med hans teorier.
Citera
2017-01-23, 01:29
  #8
Medlem
Jopsiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Orkar inte ögna igenom hans timslånga video men det första man slås av är frånvaron av matematik, han bygger upp teorin utan en enda matematisk modell. Huh! Ingen de senaste 1000åren har lyckats skapa vettiga modeller utan att ha stöd i matematiken. Vad försöker han förklara som ingen nuvarande modell inte kan förklara, vad är vitsen med hans teorier.
Det stämmer, jag har kollat igenom många timmar av hans videos, inte sett skymten av varken matematik, experiment, förutsägelse, bara masa snack. Tycker det är festligt jag
Citera
2017-01-23, 01:41
  #9
Medlem
Jopsiks avatar
Appråpå denna snubbe så har jag även kollat litegrann på Ken Wheeler, Angry Photographer, Theoria Apophasis. När han inte håller på med kameror och objektiv ägnar han sig åt att dilla om magneter och electricitet, klanka ner på newton och einstein och hylla tesla och sig själv.
I dessa videor har gjort några dåligt utförda "experiment" med laser och magneter, men för det mesta pratar han bara om hur jävla smart han är och vilka ärthjärnor alla är som inte förstår att han har rätt.
Han påminner litegrann om björn ranelid till sättet (inte läst björns böcker men som man sett han i intervjuer) drar sig med krångliga ord och formuleringar på ett gnälligt fjolligt vis också har han appropå allt skrivit en bok om magnetism.
Också tror han att regeringen skickat hitmans efter honom för att ta död på honom för att inte "sanningen" ska spridas. Ja, det är lika vrickat som det låter

https://www.youtube.com/watch?v=b2TV8RY9xPY
Citera
2023-02-20, 20:23
  #10
Medlem
Han skulle aldrig betala ut de pengarna till någon eftersom det är omöjligt för honom att erkänna att han har fel. Gary tror sig ha kommit på en paradox med hävstänger som ingen annan har tänkt på. Att hävstången egentligen omvandlar momentum till vikt och formeln för kinetisk energi skulle innebära fri energi. Svårt att förstå exakt hur han tänker men något åt det hållet. Största misstaget är att inte fatta att en hävstång med vikter är lika lite separata objekt som en sked med sylt exempelvis. Det finns ingen massa m i ena änden och M i den andra. Allt är ett enda stort M. En hävstång i rörelse har bara en kinetisk energi. Allt den gör är att fördela kraft och distans. Istället för ett kort och intensivt arbete kan man göra ett längre som är bättre anpassat för den mänskliga kroppen. Så många personer har försökt få den här envisa dåren att förstå men han föredrar att leka geni. Sorgligt egentligen.
Citera
2023-07-17, 15:09
  #11
Medlem
Nu har han tydligen fått för sig att han är kunnigare än en doktorand i fysik och fått en utbildad fysiker på kroken som han tjafsar med. Han provocerar intelligenta personer till att svara genom att anklaga dem för saker och vara oförskämd. Hursomhelst lovade den här killen att han skulle ta Garys påståenden och göra ett experiment i livesändning så att alla kan se att det inte är manipulering. Som man kunde räkna ut blev Gary inte glad utan satte sig genast i försvarsläge. Började babbla allt möjligt skit, vred sig som en orm och såg besvärad ut. Pekade finger gjorde han också. Uppenbarligen tror han inte på sina egna idéer. Innerst inne vet han att hans modell inte är vattentät. Det är bara retorik för honom. Slänga halmgubbar och gapa högst. Åsikter byter han oftare än underkläder antagligen.

Det lustiga är att han hotar folk som säger emot honom med inreseförbud till USA.
Citera
2023-08-03, 13:57
  #12
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
Nu har han tydligen fått för sig att han är kunnigare än en doktorand i fysik och fått en utbildad fysiker på kroken som han tjafsar med. Han provocerar intelligenta personer till att svara genom att anklaga dem för saker och vara oförskämd. Hursomhelst lovade den här killen att han skulle ta Garys påståenden och göra ett experiment i livesändning så att alla kan se att det inte är manipulering. Som man kunde räkna ut blev Gary inte glad utan satte sig genast i försvarsläge. Började babbla allt möjligt skit, vred sig som en orm och såg besvärad ut. Pekade finger gjorde han också. Uppenbarligen tror han inte på sina egna idéer. Innerst inne vet han att hans modell inte är vattentät. Det är bara retorik för honom. Slänga halmgubbar och gapa högst. Åsikter byter han oftare än underkläder antagligen.

Det lustiga är att han hotar folk som säger emot honom med inreseförbud till USA.
Intressant att det finns folk som lägger tid på att ens bemöta sånt nonsense.

Kan iof ge klick om man har youtube kanal men om man inte har det och inte fåt betalt av tokstollen så känns det ovärt, speciellt när han är så otacksam mot folk som bemödar sig med att bemöta tramset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in