• 1
  • 2
2017-01-19, 23:42
Medlem
CaptainNemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Pratar vi privatpersoner som betalat ränta, så är räntan avdragsgill. Vilka räntor skulle inte vara avdragsgilla enligt dig?
CSN, skatt och det är inte enligt mig utan enligt SRV. Exakt vilka räntor som inte är avdragsgilla finns på deras hemsida ... om du orkar leta själv.
Citera
2017-01-20, 13:16
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Curiosityy
Hej, tack för ditt svar!

Men låt säga jag betalar 10 000 kr extra, går det endast till räntan eller? Finns det något jag kan göra för att slippa betala så mycket ränta......suger verkligen

Ja, då går inbetalningen till att betala ned på räntan. Annars får du försöka deala med dem och få till en nedskrivning, liksom har skrivits i tråden. Tror iofs inte att det är helt realistiskt med de nedskrivningsnivåerna som har nämnts, men försök iaf.
Citera
2017-01-20, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainNemo
CSN, skatt och det är inte enligt mig utan enligt SRV. Exakt vilka räntor som inte är avdragsgilla finns på deras hemsida ... om du orkar leta själv.
Det är ju för att det är undantagsfall. Om du gottskrivits ränta på skattekontot är denna ej skattepliktig. Den är inte heller avdragsgill vid ett motsatt förhållande.

I 42 kap. 1 § 2 st IL framgår att räntor är avdragsgilla. Det finns undantag i 9 kap. 7-8 §§ IL, men de är just det - undantag. Rimligtvis utgår man inte från undantagen när man diskuterar saken. Om du lär någon svenska bör du lära eleven huvudreglerna före undantagen.

Så ja, räntorna är avdragsgilla. Men det förutsätter ju att du har någonting att dra av kapitalförlusten mot.
Citera
2017-01-20, 18:02
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainNemo

CSN är aldrig avdragsgillt, övriga skuldräntor som exempelvis kortlån etc. är avdragsgilla. Huvudregeln är att räntekostnader är avdragsgilla, de skuldräntor som inte är det är undantag från huvudregeln. I TS fall är de sannolikt avdragsgilla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in