Flashback bygger pepparkakshus!
2017-01-20, 10:11
Medlem
Vad då krångla till det? Vi andra kanske inte vill äta exakt samma mat jämt. Som tacos varje fredag, och utan några som helst variationer. Äter ni samma mat alla andra dagar också? Som till exempel makaroner och köttbullar varenda måndag, korv stroganoff på tisdagar etc. Det vore riktigt trist och fantasilöst.

Jag älskar tacos, men skulle jag äta det en gång i veckan så skulle jag tröttna. Faktum är att jag åt tacos regelbundet tidigare, och tröttnade på det. Samma sak har hänt när jag har ätit andra maträtter för ofta. I vissa fall har det dröjt länge, ibland flera år, innan jag har varit sugen på att äta det igen. Kul för dig och din familj att ni inte har tröttnat ännu, och fortfarande uppskattar tacos en gång i veckan. Men alla är inte likadana.

Om du nu har ätit tacos varje fredag i 10 års tid, utan några som helst variationer, och vill fortsätta äta tacos varje fredag: varför startade du ens den här tråden och frågade om optimal fredagsmat?
Citera
2017-01-20, 10:15
Medlem
666000999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fushsia
Vad då krångla till det? Vi andra kanske inte vill äta exakt samma mat jämt. Som tacos varje fredag, och utan några som helst variationer. Äter ni samma mat alla andra dagar också? Som till exempel makaroner och köttbullar varenda måndag, korv stroganoff på tisdagar etc. Det vore riktigt trist och fantasilöst.

Jag älskar tacos, men skulle jag äta det en gång i veckan så skulle jag tröttna. Faktum är att jag åt tacos regelbundet tidigare, och tröttnade på det. Samma sak har hänt när jag har ätit andra maträtter för ofta. I vissa fall har det dröjt länge, ibland flera år, innan jag har varit sugen på att äta det igen. Kul för dig och din familj att ni inte har tröttnat ännu, och fortfarande uppskattar tacos en gång i veckan. Men alla är inte likadana.

Om du nu har ätit tacos varje fredag i 10 års tid, utan några som helst variationer, och vill fortsätta äta tacos varje fredag: varför startade du ens den här tråden och frågade om optimal fredagsmat?

Jag vet ju att jag har kommit på den optimala fredagsmåltiden men jag är ändå intresserad av att jämföra med er just för att få min åsikt bekräftad.

Om ni kommer på ett bättre förslag så är jag beredd att eventuellt äta något annat, men jag antar att ni inte lyckas.
Citera
2017-01-20, 11:12
Medlem
klybans avatar
Raggmunkar är optimal fredagsmat, i alla fall idag
Citera
2017-01-20, 16:24
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666000999
Om ni kommer på ett bättre förslag så är jag beredd att eventuellt äta något annat, men jag antar att ni inte lyckas.

Det är klart jag har ett bättre förslag: Idag är den optimala fredagsmåltiden rödvinsbräserad högrev. Det är mycket bättre än tacos. I alla fall idag.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Raggmunkar är optimal fredagsmat, i alla fall idag
Nopp. Idag är det högrev som är mest optimalt.
Citera
2017-01-20, 16:32
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det är klart jag har ett bättre förslag: Idag är den optimala fredagsmåltiden rödvinsbräserad högrev. Det är mycket bättre än tacos. I alla fall idag.

Kuken, då har jag gjort fel.
I dag blir det ryggbiff, högrevet tänker jag koka gulasch på i morgon.
Citera
2017-01-20, 17:56
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Kött, stekt eller ugnsbakad potatis och någon god sås är perfekt fredagsmat.
Citera
2017-01-20, 21:05
Medlem
Idag blev det en tjock skiva entrecote på 300g smörstekt till medium-rare med olivolje-penslade potatisklyftor i ugn, persiljesmör och såklart en Modus Hoperandi IPA till det. Så jag är mer än nöjd.
Citera
2017-01-21, 08:49
Medlem
666000999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop

Nej det är det inte alls det! Min närmaste mataffär har ett uselt köttutbud så det funkar inte för mig.
Citera
2017-01-21, 12:30
Medlem
Jag har inte tid att göra tacos från grunden på fredagskvällar, så det brukar oftast bli något snabbt, tex en biff med bea/vinsås, eller exempelvis carbonara eller någon risotto. Tacos är lördagsmat!
Citera
2017-01-22, 00:44
Medlem
neuron-drones avatar
Förstår inte att man kan älska att äta precis samma varje vecka i flera år. Jag skulle gråta efter ett tag. Känns inte som ett friskt beteende. Måste vara jobbigt för ungarna med. Särskilt om man som förälder har en massa likadana ritualer som hela familjen måste ställa upp på. Fy fan....
Citera
2017-01-22, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Förstår inte att man kan älska att äta precis samma varje vecka i flera år. Jag skulle gråta efter ett tag. Känns inte som ett friskt beteende. Måste vara jobbigt för ungarna med. Särskilt om man som förälder har en massa likadana ritualer som hela familjen måste ställa upp på. Fy fan....
Jag tror det är ganska okej så länge som man själv inte lagar den. Att sleva in tacos i käften 52 gånger per år klarar jag nog av men fyfan för att laga den maten varje vecka. Det behövs stor variation inom rätten för att jag skulle palla det.
Citera
2017-01-22, 18:01
Medlem
neuron-drones avatar
Han serverar den nog exakt likadant vecka efter vecka. Jag skulle ha väldigt svårt att längta efter en sådan måltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in