Citat:
Ursprungligen postat av
ChiefenKing
Tror det fenomenala verktyget för snabbt och rätt agerande kallas övervakningskameror
I det här fallet har det varit avgörande för det snabba gripandet.
Men samtidigt finns ju risker med fler övervakningskameror. Det kan man ju se vid golfklubben, där TMO efter att förmodligen upptäckt kameran, snabbt åker därifrån. Finns risk att brottsligheten flyttar utom synhåll istället.
Tycker också att det inte är så behagligt när allmänheten spekulerar över de personer som syns i bild på offentliggjorda filmer från CCTV där man ser Birna gå på gatorna. Här kan helt oskyldiga personer som syns i bild utsättas för ryktesspridning att vara gärningsmännen.
Man undrar om MGM "plockade upp" Birna utom synhåll för övervakningkamera, och om det var så, gjorde han det medvetet?
Birnas mobil är borta och möjligen manuellt avstängd/förstörd. Ett annat exempel på att gärningsmannen vet hur de kan överlista övervakning. Kan tänka mig att TMOs mobil varit avstängd medvetet under den tid då Birna försvann.
Med detta menar jag inte att jag är emot övervakningskameror på offentliga platser, bara att det finns för och nackdelar med det, precis som med allt annat.