2017-02-23, 15:50
Medlem
Minns: Världen vet vad trenne veta

Ur Esaias Tegnér, Kung Bele och Thorsten Vikingsson, Frithiofs saga (1825)

Välj icke till förtrogen vem helst som vill,
tomt hus står gärna öppet, men rikt stängs till.
Välj en, onödigt är det den andra leta,
och världen vet, o Halvdan, vad trenne veta.

Så vad TMO och NO vet och inte vet drar jag inga höga växlar på. Vi själva får ju den mesta informationen från massmedia.

Men Esaias Tegnérs kväde från Götiska Förbundets dagar är skönt!
Senast redigerad av Back-Commenter 2017-02-23 kl. 16:15.
Citera
2017-02-23, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Bara lovord om Grímur Grímsson, polisintendenten som utreder mordet på Birna.

Från dagens DV:

http://www.dv.is/folk/2017/1/18/hver-er-grimur-grimsson-eg-efast-um-ad-hann-se-buinn-ad-sofa-sidan-sunnudag/

Det lovar gott för att fallet löses exemplariskt.
Citera
2017-02-23, 16:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det lovar gott för att fallet löses exemplariskt.
Jag är imponerad av inledningen av polisens arbete, den snabba hopkopplingen mellan försvinnandet och trålaren, och uppbringandet ute på havet.
Citera
2017-02-23, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag är imponerad av inledningen av polisens arbete, den snabba hopkopplingen mellan försvinnandet och trålaren, och uppbringandet ute på havet.
Det är jag med...... Det är blixtsnabba aktioner innan spåren ens hunnit kallna.

Hur kunde det vara möjligt? Vad triggade egentligen igång polisens tidiga aktiviteter? Det är sånt man undrar för det här var ju föredömligt och exemplariskt!

Och jag har svårt att tro att de förhastade sig eller händelsevis har gått fel väg.
Senast redigerad av Back-Commenter 2017-02-23 kl. 17:57.
Citera
2017-02-23, 18:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Verkligen imponerande.

Tror att det var 10 poliser (kan ha fel) som arbetade dag och natt till en början, nu är det tre.

Tack vare så många övervakningskameror, kunde man knyta ihop säcken med telefonmaster och bilen så snabbt. Utan kamerorna hade inte den röda bilen kunna identifieras så snabbt utan vidare. De misstänkta hade väl sina telefoner avstängda dessutom delar av tiden.

Men även att hela Island var så berört av försvinnandet bidrog säkert. Var det inte så att det var biluthyningsfirman som kände igen bilen från en film som lagts upp, genom en dekal eller liknande på bilen och därefter hört av sig till polisen?

Kunde man i Sverige hittat bilen och hade allmänheten varit så observant? Vi har i alla fall inte lika många övervakningskameror på offentliga platser.

Det kan tyckas lite underligt att Island har övervakningskameror på detta sätt när det inte förekommer så mycket våld där. Nu läste jag att man vill öka antalet kameror efter det som hänt.
Citera
2017-02-23, 20:20
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Back-Commenter
Det är jag med...... Det är blixtsnabba aktioner innan spåren ens hunnit kallna.

Hur kunde det vara möjligt? Vad triggade egentligen igång polisens tidiga aktiviteter? Det är sånt man undrar för det här var ju föredömligt och exemplariskt!

Och jag har svårt att tro att de förhastade sig eller händelsevis har gått fel väg.

Tror det fenomenala verktyget för snabbt och rätt agerande kallas övervakningskameror
Citera
2017-02-24, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Tror det fenomenala verktyget för snabbt och rätt agerande kallas övervakningskameror

Det är säkert också en föredel att det är ett lite samhälle. Om det rør sig om en Kia Rio finns det kanske inte så många på Island, kanske lettare att gå igenom och hitta den rätta.

"Fallet rör alla - Alla känner alla" - Polisen känner alla. Människor kan också fungera rätt så bra som övervaknings kameror

Inte lätt att passera gränsen utan att bli observerad. TIll exempel i Sverige kan man snabbt fly til Danmark, Tyskland eller resten av Europa. Inte så lett på Island.

OSV...
Citera
2017-02-24, 09:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

I det här fallet har det varit avgörande för det snabba gripandet.

Men samtidigt finns ju risker med fler övervakningskameror. Det kan man ju se vid golfklubben, där TMO efter att förmodligen upptäckt kameran, snabbt åker därifrån. Finns risk att brottsligheten flyttar utom synhåll istället.

Tycker också att det inte är så behagligt när allmänheten spekulerar över de personer som syns i bild på offentliggjorda filmer från CCTV där man ser Birna gå på gatorna. Här kan helt oskyldiga personer som syns i bild utsättas för ryktesspridning att vara gärningsmännen.

Man undrar om MGM "plockade upp" Birna utom synhåll för övervakningkamera, och om det var så, gjorde han det medvetet?

Birnas mobil är borta och möjligen manuellt avstängd/förstörd. Ett annat exempel på att gärningsmannen vet hur de kan överlista övervakning. Kan tänka mig att TMOs mobil varit avstängd medvetet under den tid då Birna försvann.

Med detta menar jag inte att jag är emot övervakningskameror på offentliga platser, bara att det finns för och nackdelar med det, precis som med allt annat.
Citera
2017-02-25, 12:37
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Håller med. Däremot har det läckt som ett såll från utredningen. Detta kan komma att bli problematiskt när väl vittnen och "experter" skall säga sitt under rättegången. Ifrågasättande av trovärdighet kan exempelvis bli ett vapen för försvarsadvokaten.
Citera
2017-02-25, 14:07
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
I det här fallet har det varit avgörande för det snabba gripandet.

Men samtidigt finns ju risker med fler övervakningskameror. Det kan man ju se vid golfklubben, där TMO efter att förmodligen upptäckt kameran, snabbt åker därifrån. Finns risk att brottsligheten flyttar utom synhåll istället.

Tycker också att det inte är så behagligt när allmänheten spekulerar över de personer som syns i bild på offentliggjorda filmer från CCTV där man ser Birna gå på gatorna. Här kan helt oskyldiga personer som syns i bild utsättas för ryktesspridning att vara gärningsmännen.

Man undrar om MGM "plockade upp" Birna utom synhåll för övervakningkamera, och om det var så, gjorde han det medvetet?

Birnas mobil är borta och möjligen manuellt avstängd/förstörd. Ett annat exempel på att gärningsmannen vet hur de kan överlista övervakning. Kan tänka mig att TMOs mobil varit avstängd medvetet under den tid då Birna försvann.

Med detta menar jag inte att jag är emot övervakningskameror på offentliga platser, bara att det finns för och nackdelar med det, precis som med allt annat.

Vad har mobilerna med cctv att
göra? Du tror inte de skulle stängts av om inte cctv förekommit? De har väl ingen koppling till varann.

Angående ryktesspridning så tycker jag att klara upp allvarliga brott väger tyngre än att någon tillfälligt får luppen på sig av misstag.
Citera
2017-02-25, 14:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Vad har mobilerna med cctv att
göra? Du tror inte de skulle stängts av om inte cctv förekommit? De har väl ingen koppling till varann.

Angående ryktesspridning så tycker jag att klara upp allvarliga brott väger tyngre än att någon tillfälligt får luppen på sig av misstag.

Njä, postaren menar väl inte att MGM ev. beter sig på visst sätt med mobilen (mobilerna?) utifrån placeringen/förekomsten av cctv. Utan mer om beteendet utifrån ett presumtivt medvetande av någon övervakningsmöjlighet. Jag antar att hen menar att den som uppsåtligt vill göra något ofta kanske har kunskap och viss kapacitet att hålla sig under radarn för de övervakningsmöjligheter som finns. Men ändå så får man ju avsevärt större chans att klara impulsbrotten, som dock kanske inte alltid gäller mord utan misshandel vid fyllbråk, stölder och dylikt (om någon eller några frekvent dyker upp vid platser där fickstölder och dylikt sker).

Eller om hen menar att det inte verkar vara skett på impuls om MGM stängt av mobilen, dvs att det var mer förslagen tanke än att de raggade upp henne och något därefter hände?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-02-25 kl. 14:22.
Citera
2017-02-28, 19:09
Medlem
notknapparens avatar
Dagens Visir:
"Skipverjinn ekki lengur í einangrun"

"Besättningen inte längre isolerat"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto