2017-01-18, 01:16
Medlem
Hej jag och min sambo har länge funderat på att starta egen butik med inrikting på träning!
Vi har tänkt sälja träningsredskap (maskiner, fria vikter. Med mera..) träningskläder, och andra hälsoprodukter!
Där vi bor finns bara en liten gymgrossisten butik som säljer protein mm.
Sedan finns det ju såklart några sportkjedjor som tex stadium, Intersport som säljer lite träningsprodukter men inte alls i det utbudet som vi vill ha!

Så min fråga är tror ni det hade funkat?
Tror ni folk köper träningsredskap för hemmet , eller väljer det flesta att gå på gym?

Bor ca 100 000 i vår kommun 😊 Tacksam för tips och tankar 👍🏻
Citera
2017-01-18, 01:27
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o-rosengren
Hej jag och min sambo har länge funderat på att starta egen butik med inrikting på träning!
Vi har tänkt sälja träningsredskap (maskiner, fria vikter. Med mera..) träningskläder, och andra hälsoprodukter!
Där vi bor finns bara en liten gymgrossisten butik som säljer protein mm.
Sedan finns det ju såklart några sportkjedjor som tex stadium, Intersport som säljer lite träningsprodukter men inte alls i det utbudet som vi vill ha!

Så min fråga är tror ni det hade funkat?
Tror ni folk köper träningsredskap för hemmet , eller väljer det flesta att gå på gym?

Bor ca 100 000 i vår kommun 😊 Tacksam för tips och tankar 👍🏻

Jag tror att de flesta väljer att gå till gym.
Inte många som har varken råd eller plats att ha maskiner i sitt eget hem.
Däremot fria vikter, träningskläder och dyl. kan gå. Men konkurrensen från internet är hård idag. Hitta din nisch.
Citera
2017-01-18, 09:30
Medlem
XaoqcHs avatar
Ni vill alltså starta en fysisk butik för att serva orten? Set tål att tänkas på hur ni ska konkurrera med resursstarka aktörer inom sport och träning som kan skeppa hem produkter på 2-3 dagar. GormDenGamle har rätt att ni måste ha en nischning som fungerar men jag undrar om ni inte kan komplettera med kurser, föreläsningar och dylikt för att erbjuda något som vanliga butiker inte har?
Citera
2017-01-18, 11:55
Medlem
Det har aldrig i världshistorien varit ett bättre läge än nu, att öppna en affär av den typ du beskriver. Gymmandet håller på att bli en folkrörelse som sprider sig likt ringar på vattnet.
Men vägen till framgång i den branschen hänger dels på hur kunnig och erfaren du är i marknadsföring - i alla dess delar från strategiskt upplägg och segmentering till finliret i butiken. Dels din egen kunnighet i köpmannaskapets grunder. Detta handlar om att vara köpman ut i fingerspetsarna och att förstå när det är dags att ta fram bjudpåsen med bröllopskarameller. (jmf "Sjökvisten"). Tidsmässigt missade Sjökvisten internet i sin business, men det missar inte du - du missar inte heller traditionella kanaler för din marknadsföring.

En grundregel är t ex att du i din marknadsföring vänder gymmets nackdelar till fördelar för din verksamhet. Säkert är att de fina leveransvillkoren (enl ovan) av varor som dina konkurrenter erbjuder var en förhandlingsfråga för dem - och ännu finare leveransvillkor kommer att bli en förhandlingsfråga för dig.
Ge järnet
Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in