Citat:
Ursprungligen postat av
Teu
Du kanske borde läsa igenom hela artikeln i så fall eftersom sjukhuset ska troligtvis inhysa en del flyktingar men att det är obestämt för tillfället. Däremot så ska det byggas modul bostäder specifikt avsedda för nyanlända i närheten av sjukhuset.
Modul bostäder är den sämsta bostaden du kan få på marknaden för tillfället och det är absolut inte trams. Jag har varit med att bygga modul hus och nästan alla på plats går och skakar på huvudet eftersom alla förstår vilket skit det är. Jag har dessutom bekanta som mot mina råd valde att bosätta sig i skräpet och insåg snabbt varför deras kostnad för uppvärmning var tvåsiffrig på en etta.
Staten är inte ett byggföretag och du har rätt i det du säger att det finns mindre risk involverat i att bygga bostadsrätter. Lönsamheten har väldigt mycket att göra med den rådande bostadsbristen i Sverige vilket också innebär att byggföretagen ogärna sätter sig ner och bygger billiga lägenheter eftersom det skadar dom i längden. Det jag menade var att staten borde satt sig ner för 10-15 år sen och sett att det fanns ett enormt behov av ett statligt byggföretag som kunde ta fram billiga hyreslägenheter istället för att behöva acceptera dom oerhört saltade offerterna som lämnas in av företagen du nämnde. Vad det kostar att bygga ett sjukhus i Sverige klarar tyskarna av att räcka till 2 och det har inte bara med löner och säkerhetsföreskrifter att göra.
Jag läste igenom hela artikeln. Den handlar om att Stiftelsen hotellhem i Stockholm, SHIS, ska bygga om Råcksta sjukhem till 200 en och tvårumslägenheter. Inte modulhus utan ett "riktigt" hus i betong med fasadtegel.
Det som även står i artikeln i en bisats är "Stadens ambition är att fördela mottagandet av nyanlända över hela staden, men bara ett stenkast från Råcksta sjukhem vill Stockholms stad bygga modulhus för just nyanlända. Anna Mölgård ser inte det som ett problem.
– Råcksta tillhör Hässelby-Vällingby och Beckomberga ligger i Bromma. Det är två olika stadsdelar, säger hon."
Det är bara ett konstaterande att Stockholms stad ska bygga modulhus i närheten men det påverkar inte SHIS planer.
Jag vet också vad modulhus håller för kvalitet och att saker som är tänkt att vara tillfälligt gärna blir permanent.
Staten kan knappast ha till uppgift att vara ett byggföretag. Men en tillbakagång till då de allmännyttiga kommunala bostadsföretagen var just allmännyttiga och inte affärsdrivande företag med vinstintresse. Det staten kan göra är att subventionera kommunerna att bygga hyreslägenheter och se till att det finns en vettig ingång för ungdomar till bostadsmarknaden och att alla som av olika anledningar inte har råd eller vill att köpa lägenhet kan få ett vettigt boende.