2017-01-18, 10:32
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Så deras kostnad för uppvärmning var mindre än 100 kronor?

Normalt sett så räknas uppvärmning i enheten Tusen men jag vet inte, du kanske sitter på någon ö i Bahamas?
Citera
2017-01-18, 10:34
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av praktjakt
Vart ska flyktingarna annars bo? Det är väl mänskligt att dom får tak över huvudet? Tänk dig en mor och hennes barn som flytt i en båt och kämpat så hårt för en ynka skärva av vårt välstånd. Barnen med gråt i blick och med hemska minnen. Rymdkram.

Vad sägs om ett annat land? Kanske något där statsreligonen är Islam och det är jäkligt varmt. Med andra ord inte Sverige.
Citera
2017-01-18, 10:51
Medlem
Citat:
Vart ska flyktingarna annars bo? Det är väl mänskligt att dom får tak över huvudet? Tänk dig en mor och hennes barn som flytt i en båt och kämpat så hårt för en ynka skärva av vårt välstånd. Barnen med gråt i blick och med hemska minnen. Rymdkram.

Hahaha, det är svårt att veta först om du menade allvar eftersom PK/7Klöver verkligen är så här eftersatta. Rymdkram borde vara obligatorisk skrivet av alla som är ironiska.

OnT: Vi måste göra mer, kan vi inte återinföra ättestupan där vi kastar våra gamla, de har ju ändå inget värde enligt PK/7Klövern. Kom ihåg att 87% vill ha det så här och vi andra är dödsknarknazister.
Kosmisk rymdkram!
Citera
2017-01-18, 10:54
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Du kanske borde läsa igenom hela artikeln i så fall eftersom sjukhuset ska troligtvis inhysa en del flyktingar men att det är obestämt för tillfället. Däremot så ska det byggas modul bostäder specifikt avsedda för nyanlända i närheten av sjukhuset.

Modul bostäder är den sämsta bostaden du kan få på marknaden för tillfället och det är absolut inte trams. Jag har varit med att bygga modul hus och nästan alla på plats går och skakar på huvudet eftersom alla förstår vilket skit det är. Jag har dessutom bekanta som mot mina råd valde att bosätta sig i skräpet och insåg snabbt varför deras kostnad för uppvärmning var tvåsiffrig på en etta.

Staten är inte ett byggföretag och du har rätt i det du säger att det finns mindre risk involverat i att bygga bostadsrätter. Lönsamheten har väldigt mycket att göra med den rådande bostadsbristen i Sverige vilket också innebär att byggföretagen ogärna sätter sig ner och bygger billiga lägenheter eftersom det skadar dom i längden. Det jag menade var att staten borde satt sig ner för 10-15 år sen och sett att det fanns ett enormt behov av ett statligt byggföretag som kunde ta fram billiga hyreslägenheter istället för att behöva acceptera dom oerhört saltade offerterna som lämnas in av företagen du nämnde. Vad det kostar att bygga ett sjukhus i Sverige klarar tyskarna av att räcka till 2 och det har inte bara med löner och säkerhetsföreskrifter att göra.
Jag läste igenom hela artikeln. Den handlar om att Stiftelsen hotellhem i Stockholm, SHIS, ska bygga om Råcksta sjukhem till 200 en och tvårumslägenheter. Inte modulhus utan ett "riktigt" hus i betong med fasadtegel.

Det som även står i artikeln i en bisats är "Stadens ambition är att fördela mottagandet av nyanlända över hela staden, men bara ett stenkast från Råcksta sjukhem vill Stockholms stad bygga modulhus för just nyanlända. Anna Mölgård ser inte det som ett problem.

– Råcksta tillhör Hässelby-Vällingby och Beckomberga ligger i Bromma. Det är två olika stadsdelar, säger hon."

Det är bara ett konstaterande att Stockholms stad ska bygga modulhus i närheten men det påverkar inte SHIS planer.

Jag vet också vad modulhus håller för kvalitet och att saker som är tänkt att vara tillfälligt gärna blir permanent.

Staten kan knappast ha till uppgift att vara ett byggföretag. Men en tillbakagång till då de allmännyttiga kommunala bostadsföretagen var just allmännyttiga och inte affärsdrivande företag med vinstintresse. Det staten kan göra är att subventionera kommunerna att bygga hyreslägenheter och se till att det finns en vettig ingång för ungdomar till bostadsmarknaden och att alla som av olika anledningar inte har råd eller vill att köpa lägenhet kan få ett vettigt boende.
Citera
2017-01-18, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Men kan skaka fram 200 små lägenheter , då bör man ta låt det som stå i bostadskön för dem.

Du menar att de som står i vanlig bostadskö ska gå före till dessa tillfälliga lägenheter som görs tillgängliga, och inte de som står utanför bostadsmarknaden?

Citat:
Istället ge man dessa lägenheter till människor som inte har ett skit i Sverige att göra, det enda de kommer bidra till att skapa ännu högre beläggning på Hall och Kumla. Dom här flyktingarna kan leva i Turkiet eller i ett komfortabel flyktingläger i Jordanien. Dom har ingenting i Sverige göra.

Jag förstår din tankegång, men man bör inte dra alla över samma kam.

Citat:
Ursprungligen postat av ettpundsvartkrut
"Anlända" som varit för länge i landet för att kallas "nyanlända"!?

Svaret är fel, blir inte en miljon kronor till dig. Bortsett från nyanlända så är det människor som av ekonomiska eller sociala skäl de som har hamnat utanför den vanliga bostadsmarknaden.
Citera
2017-01-18, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValdtaktsSemiten
Det drabbar väl inte dig negativt personligen så då skiter du i det. Jo det är möjligt att ordna någon form av boende till alla som behöver. Det kallas för en fungerande bostadspolitik. Det har Sverige haft förr. Bostadsmarknaden idag är ett stort skämt. Ett fiasko av historiska mått.

Det är också möjligt att skydda sig från terrorbrott och ha låg kriminalitet trots att ni kommunister ofta skriver att det inte går. I ett bra fungerande samhälle går det. Men inte i era mångkulturella skitsamhällen.

Inte där det finns arbete i alla fall och vad är väntetiden 10, 20 ,30 år?

Landsförrädarna aka vår regering har skänkt dem till främmande människor utan flyktingbehov från mellanöstern och fullvuxna afghanska män som man kallar för ensamkommande barn.

Unga svenskar som ska skaffa bostad med eller utan familj får en spottloska i ansiktet och skuldsätta sig för livet.

Hur många människor i Sverige behöver boende? Kan du visa lösningen så att alla får ett boende?

Det finns hyresrätter där det finns arbete och där väntetiden inte är 10-30 år.
Citera
2017-01-18, 11:18
Medlem
Citat:
Normalt sett så räknas uppvärmning i enheten Tusen men jag vet inte, du kanske sitter på någon ö i Bahamas?

Nej, det gör det inte "normalt". Det är bara något du fått för dig för att kunna försvara din felformulerade mening. Det bör stå "femsiffrigt belopp" för att vara korrekt.
Senast redigerad av Motherofgod 2017-01-18 kl. 11:24.
Citera
2017-01-18, 11:30
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Nej, det gör det inte "normalt". Det är bara något du fått för dig för att kunna försvara din felformulerade mening. Det bör stå "femsiffrigt belopp" för att vara korrekt.

Jag ser att du hann ändra från fyrsiffrigt till femsiffrigt innan jag hann replikera. Duktigt att du klarade av hitta ditt misstag på egen hand.

Varje normalt funtad människa förstår att jag pratar om tusen eftersom det är så självklart att det är tusenlappar det rör sig om när vi pratar uppvärmning. Detta i sig är ett ganska klart bevis på att det är enheten tusen vi pratar om när vi pratar uppvärmning speciellt när det är ~. För dom som behöver få det förklarat för sig har jag inte tid eller tålamod att förklara.
Citera
2017-01-18, 11:42
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseO
Jag läste igenom hela artikeln. Den handlar om att Stiftelsen hotellhem i Stockholm, SHIS, ska bygga om Råcksta sjukhem till 200 en och tvårumslägenheter. Inte modulhus utan ett "riktigt" hus i betong med fasadtegel.

Det som även står i artikeln i en bisats är "Stadens ambition är att fördela mottagandet av nyanlända över hela staden, men bara ett stenkast från Råcksta sjukhem vill Stockholms stad bygga modulhus för just nyanlända. Anna Mölgård ser inte det som ett problem.

– Råcksta tillhör Hässelby-Vällingby och Beckomberga ligger i Bromma. Det är två olika stadsdelar, säger hon."

Det är bara ett konstaterande att Stockholms stad ska bygga modulhus i närheten men det påverkar inte SHIS planer.

Jag vet också vad modulhus håller för kvalitet och att saker som är tänkt att vara tillfälligt gärna blir permanent.

Staten kan knappast ha till uppgift att vara ett byggföretag. Men en tillbakagång till då de allmännyttiga kommunala bostadsföretagen var just allmännyttiga och inte affärsdrivande företag med vinstintresse. Det staten kan göra är att subventionera kommunerna att bygga hyreslägenheter och se till att det finns en vettig ingång för ungdomar till bostadsmarknaden och att alla som av olika anledningar inte har råd eller vill att köpa lägenhet kan få ett vettigt boende.

Huvudobjektet i artikeln måhända vara Sjukhuset men tråden har med kvidande om att flyktingar får lägenheter och då drar jag slutsatsen att vi pratar om modulbygget och inte renovationen då det står specifikt att det delvis möjligtvis kommer att gå till flyktingar men att det ännu inte är beslutat.

Det där med kvaliteten på modulhusen var mer riktad till trådstartaren då det är ganska uppenbart att han inte har en aning om vad det är för skräp utan verkar tro att det är nytt och fint.

Varför skulle staten inte kunna bygga lägenheter på egen hand? Det finns ett enormt behov av bostäder i Sverige och eftersom de privata aktörerna på marknaden vägrar agera får staten stiga in. Subventioner löser ingenting när tjänsterna man köper har en medföljande räkning som är saltad så in i helvete. Det är dags att få in en aktör på marknaden som inte tänker i termerna "Vinst" utan snarare hur många personer som faktiskt kan utnyttja lägenheterna. Låt PEAB och Skanska bygga sina radhus och kräva ut ockerpriser i någon förort och låt innerstaden tillhöra staten. Vi sitter på fullaste allvar i en situation där studenter antingen får tacka nej till utbildningar eller tälta i parkerna runt om landet. Det har varit kris i nästan 2 decennier och ingenting görs för att fixa till det.

Miljonprogrammen var det absolut inget fel på. Har pratat med många gubbar som var med och byggde dom och har släktingar som bott där när dom var nybyggda och alla säger samma sak; att det var ett trevligt område med gedigna bostäder när det var nytt. Vad som har stigmatiserat det i efterhand kan knappast beskyllas på konstruktionen utan snarare vilka som flyttade in där så småningom.
Citera
2017-01-18, 11:59
Medlem
Citat:
Titta på bilden http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21407311.ab hur många kvinnor och gråtande barn hittar du?

Du ger en bild av en mor och hennes barn, det är samma bild som media försöker ge. Sanningen är att de flesta "flyktingar" är unga män. Asylsystemet är djupt orättvist, det är bara de som har råd och kraft som kan fly. Det finns flera saker som talar för att det inte går rätt till.

Det är just den förljugna bilden av att det skulle vara kvinnor och barn som är flyktingar som är så stötande. Sanningen är att det är mest män, många av männen kommer inte ens från länder med krig utan försöker bluffa sig fram som flyktingar medan kvinnor, barn och gamla får stanna i krigets fasor.

Och vad det gäller hemlöshet så finns det 35000 hemlösa svenskar som glöms bort, medan asylsökande prioriteras.
Citera
2017-01-18, 12:00
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Hur många människor i Sverige behöver boende? Kan du visa lösningen så att alla får ett boende?

Det finns hyresrätter där det finns arbete och där väntetiden inte är 10-30 år.
För ett år sedan "Endast tre kommuner rapporterar överskott på bostäder: Haparanda, Åsele och Hultsfred." Kanske bättre idag?
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/kommunerna-bostadsbristen-ar-rekordstor
Citera
2017-01-18, 12:05
Medlem
Citat:
Jag ser att du hann ändra från fyrsiffrigt till femsiffrigt innan jag hann replikera. Duktigt att du klarade av hitta ditt misstag på egen hand.

Varje normalt funtad människa förstår att jag pratar om tusen eftersom det är så självklart att det är tusenlappar det rör sig om när vi pratar uppvärmning. Detta i sig är ett ganska klart bevis på att det är enheten tusen vi pratar om när vi pratar uppvärmning speciellt när det är ~. För dom som behöver få det förklarat för sig har jag inte tid eller tålamod att förklara.

Ja, tillskillnad från dig så kan jag erkänna när jag har fel.
Tusen är dessutom inte någon enhet, vilket är något man lär sig senast i sjätte klass. Nej, jag har inte heller tid eller tålamod till att förklara banala saker för vuxna människor med barnhjärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in