2005-12-20, 21:07
Medlem
^swestres^s avatar
Flashback är ett öppet forum och som sådant bör alla ha tillträde. Ingen tvingar ett att vara kvar här, kvalitén kan endast höjas genom ökad informationsnivå. Inte genom att starta trådar som denna, eller förolämpa forumsskribenter, vilken personliga åsikt man än har om dom.

Hur man ska nå ut med mer information är en bra fråga. Bör man göra det i ett sånt här område? Ska informationen endast finnas tillgänglig för "upplysta"? Bör ett sånt här forum vara öppet öht? Ansvarar individen för sin kunskap eller är det upp till en auktoritär makt? Är det upp till en auktoritär makt att bestämma vad individen får göra?

Liten utsvävning där, men en sak är säker. Det enda sättet att slippa en påstådd degenerering av kvalitén på forumet är:

a. Höja medvetenheten hos skribenter.
b. Lämna forumet.

Att spärra av det är inget alternativ.
Citera
2005-12-20, 22:47
Medlem
Fast det är ju klart alla som är nybörjare och vill lära sig kanske inte tänker på att söka innan det skapar en ny tråd. Finns dom som vill lära sig.Sen om man ser många onödiga trådar så behöver man inte kolla på dom eller? alla har vi vatt nybörjare.
Citera
2005-12-20, 23:17
Avslutad
Ja, det är som sagt så, att Kemi & pyroteknik är öppet för alla. Många här vet jag är mycket duktiga o väl insatta i kemi, samtidigt som det finns nybörjare som aldrig gjort sitt eget krut. Men vi måste försöka samsas! Det är knappast troligt att vi kommer att dela forumet i t.ex "Avancerad kemi" & "Nybörjarkemi".

Men som jag skrev innan, jag är för tillfället ensam moderator här. Det största problemet är väl att, det som flera av er säger, det dyker upp trådar som diskuterats 511 gånger. Men hjälp mig genom att rapportera dessa, samt kom gärna med en hänvisning till lämplig tråd att fortsätta diskussionen i!
Citera
2005-12-21, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pihop
Jag tycker att det har blivit alldeles för mycket skittrådar om saker som har tagits upp 1000 gånger tidigare på sistone.

Kemiforumet har blivit invaderat av k3wls som genast gnäller på att alla klankar ner på dom såfort dom dumifierar sig själva genom att inte söka eller läsa igenom sticky trådarna.
Om man sedan kollar på vilket språk många k3wls använder så är det ganska tydligt att dom inte är 18år ännu, jag använde orden "asså", "ba", "lixxom" och miljarder utropstecken när jag var omkring 14 år.
Kan det vara så att det har kommit ut på LunarStorma att det finns ett bombforum här?

Hursomhelst tycker jag att man borde börja kolla personnummer på folk som vill vara medlemmar här eller införa någon form av lämplighetskoll för lite "farligare" delar av flashback där information som fel tolkat eller använt är direkt dödlig.

Jag inser att det skulle innebära att flera delar av forumet skulle behöva begränsas men jag är förbannat trött på alla k3wls som finns här.
Det är svårt att fortsätta vara seriös när 90% av alla trådar handlar on ph3ta b0m6er och hur man hittar KNO3.

Mina tankar bara...

Samtidigt är det lite dumt att dumförklara folk p.g.a. ålder. Äldre betyder inte smartare, men förrutom det så har du nog ganska rätt. Tror dock det kommer gå över efter nyår.
Citera
2005-12-21, 11:44
Medlem
ToreSkogs avatar
Jag har smugit runt här i två veckor nu ungefär, jag är allmänt intresserad men just nu förbereder jag mig inför nyår. Dock så känner jag det mest som en slump att jag började läsa på den här avdelningen (brukar hänga på it och media mest) just nu innan nyår. Har meckat när jag var yngre men har blivit sugen igen nu av att läsa här. Resurserna ökar ju med åldern (oftast) så nu känner jag att jag har råd och möjlighet att testa lite mer rejält.

Känns löjligt att räkna upp en massa saker man skaffat men tyckte att det på något vis representerar vad man kan åstadkomma utan att skriva 100 dumma frågor om saker som redan står skrivet här.

Ståendes under skrivbordet nu har jag 25kilo salpeter, på fredag kommer det 1.5kilo svavel, har ett lager av pappersrullar från ICA, järnfilspån och aluminiumspån i kilovis, 100gram rent natrium i en burk fotogen, saltsyra, kvarn att mala i osv osv osv. Jag har fixat de sakerna genom att läsa här och genom olika jobb. Jag har läst -många- trådar nu och jag har skaffat allt material utan att skriva en enda fråga, detta är mitt första inlägg i den här avdelningen.

Som iaktagare och inte aktiv skribent så tycker jag det mest störande är alla småbarn som låtsas att de är gamla nog att vara här. Det är så tydligt vilka som ljuger om sin ålder, varför skulle man tex säga att man är 20 för att ett inlägg senare påstå att man är 24?

Jag tror att en rensning av stickys kan göra en skillnad i mängden dumma frågor som dyker upp. Ha inte så många trådar sticky, byt sticky efter behov, frågar folk om svartkrut eller rökbomber varje dag så gör en sticky om det istället för att ha en respektguide eller en faq osv...
Citera
2005-12-21, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToreSkog
Jag har smugit runt här i två veckor nu ungefär, jag är allmänt intresserad men just nu förbereder jag mig inför nyår. Dock så känner jag det mest som en slump att jag började läsa på den här avdelningen (brukar hänga på it och media mest) just nu innan nyår. Har meckat när jag var yngre men har blivit sugen igen nu av att läsa här. Resurserna ökar ju med åldern (oftast) så nu känner jag att jag har råd och möjlighet att testa lite mer rejält.

Känns löjligt att räkna upp en massa saker man skaffat men tyckte att det på något vis representerar vad man kan åstadkomma utan att skriva 100 dumma frågor om saker som redan står skrivet här.

Ståendes under skrivbordet nu har jag 25kilo salpeter, på fredag kommer det 1.5kilo svavel, har ett lager av pappersrullar från ICA, järnfilspån och aluminiumspån i kilovis, 100gram rent natrium i en burk fotogen, saltsyra, kvarn att mala i osv osv osv. Jag har fixat de sakerna genom att läsa här och genom olika jobb. Jag har läst -många- trådar nu och jag har skaffat allt material utan att skriva en enda fråga, detta är mitt första inlägg i den här avdelningen.

Som iaktagare och inte aktiv skribent så tycker jag det mest störande är alla småbarn som låtsas att de är gamla nog att vara här. Det är så tydligt vilka som ljuger om sin ålder, varför skulle man tex säga att man är 20 för att ett inlägg senare påstå att man är 24?

Jag tror att en rensning av stickys kan göra en skillnad i mängden dumma frågor som dyker upp. Ha inte så många trådar sticky, byt sticky efter behov, frågar folk om svartkrut eller rökbomber varje dag så gör en sticky om det istället för att ha en respektguide eller en faq osv...
det är folk som dig man vill se mer av här på forumet , de som faktiskt kan använda sökmotorn. nära inpå allt som man behöver veta står faktiskt här redan.
Citera
2005-12-21, 18:03
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Lika mycket Kewls då som nu. Skillnaden är bara att du lärt dig lite och börjat se ner på sådant som du läst innan. Du kan iallafall lite kokbokskemi nu, även om din förståelse antagligen är på samma nivå då som nu. Trådar loopas alltid, så blir det. Du har helt enkelt hängt här ett tag.

Tvärt om, Kemiforumet har levt upp och vi har några duktiga kemister här. KRF saknas, men Phel, Jornazi, Gaus o.sv styr skeppet.

Du är inte direkt Nobel själv, så sluta klaga. Jävla kewl-whores goes mäktiga..
Citera
2005-12-21, 19:11
Medlem
ToreSkogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Lika mycket Kewls då som nu. Skillnaden är bara att du lärt dig lite och börjat se ner på sådant som du läst innan. Du kan iallafall lite kokbokskemi nu, även om din förståelse antagligen är på samma nivå då som nu. Trådar loopas alltid, så blir det. Du har helt enkelt hängt här ett tag.

Tvärt om, Kemiforumet har levt upp och vi har några duktiga kemister här. KRF saknas, men Phel, Jornazi, Gaus o.sv styr skeppet.

Du är inte direkt Nobel själv, så sluta klaga. Jävla kewl-whores goes mäktiga..

Håller med till viss del, man kan nog inte förvänta sig att forumet skall fortsätta leva om man inte får upprepa någonting som sagts innan.

Men jag håller även med pihop att det blir ett jäkla tjat om samma saker om man läser här ofta. Det borde styras upp lite snyggt så att både "seriösa" kemister och de som är nybörjare kan hänga här.
Dock tycker jag det skall tas till lite hårdare tag mot de som uppenbart är under 18. Om olika kemikalier förbjuds på grund av idiotiska misstag så drabbas ju alla intresserade (ja min intuition säger mig att det är mycket större risk att idiotiska misstag begås av minderåriga).
Citera
2005-12-22, 03:26
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Du kan läsa här varesig du är mindreårig eller inte...
Att olycksrisken skulle minska är inte heller sant.
Här kan du iaf få din information dementerad om du har fått idiotuppgifter, kan du det UTAN forumtillgång? nix pix! Tvärt emot, då gör folk saker då de läser något med termer som är långt ovanför vad de förstår och därför tror att "detta är sanningen för det är smart skrivet". Ja, jag har och gör säkert fortfarande detta misstaget ibland...

Dessutom skulle du bara kunna regga en ny användare om du vill fråga om en kemikalie och spela äldre så får du informationen. Så nej, jag tror inte att det skulle bli en så stor förbättring om man tog bort folk som var uppenbart mindreåriga. Vilka som nu är det här..

Att idiotfrågor kommer upp ibland, vad gör det? Alla får väll fråga.
Den som inte frågar lär sig aldrig. (Eller jo kanske om man har hög närvaro på alla föreläsningar )
Citera
2005-12-22, 04:22
Medlem
Jag är minderårig, men jag har ändå aldrig gjort 100gram ATCP och gömt det i mina kalsonger. Dum och ung är inte samma sak.
Citera
2005-12-22, 10:36
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arv00n
Jag är minderårig, men jag har ändå aldrig gjort 100gram ATCP och gömt det i mina kalsonger. Dum och ung är inte samma sak.
Det är 18:års gräns på FB.
Citera
2005-12-22, 11:11
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arv00n

Dumt av dig att erkänna. Nu kommer du nog bli bannad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in