2017-01-17, 17:20
Medlem
Jag väger 79 kilo och är 183cm lång, tränar nu 3 dagar i veckan, då börjar jag med att löpa 15 minuter och tänkte öka med 5 minuter till per månad. Sen lyfter jag vikter i cirka 30 min + lite plank övningar och stretchning efteråt.

Jag gör vanligtvis en pastasallad på Ica som dagens lunch, ska skära ner på pastan som jag tar för mycket av just nu och tänkte ersätta den med kikärtor? eller har ni något annat förslag? Frukost, kvällsmat består av antingen mackor, sockerfria flingor, gröt eller en viktnergångs shake + banan.

För övrigt är jag inte så aktiv nu under dom kalla månaderna utan de blir bara ca 5km vandring per dag och sen mesta dels sitta still, förutom dom dagarna jag tränar.

Tror ni jag kommer kunna gå ner till runt 70 kilo om jag fortsätter så här?

Hade gärna tagit emot lite tips om snacks man kan äta som har lite kalorier i sig (har läst lite om de i andra trådar men kom gärna med tips endå)
Citera
2017-01-17, 17:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merku
Jag väger 79 kilo och är 183cm lång, tränar nu 3 dagar i veckan, då börjar jag med att löpa 15 minuter och tänkte öka med 5 minuter till per månad. Sen lyfter jag vikter i cirka 30 min + lite plank övningar och stretchning efteråt.

Jag gör vanligtvis en pastasallad på Ica som dagens lunch, ska skära ner på pastan som jag tar för mycket av just nu och tänkte ersätta den med kikärtor? eller har ni något annat förslag? Frukost, kvällsmat består av antingen mackor, sockerfria flingor, gröt eller en viktnergångs shake + banan.

För övrigt är jag inte så aktiv nu under dom kalla månaderna utan de blir bara ca 5km vandring per dag och sen mesta dels sitta still, förutom dom dagarna jag tränar.

Hade gärna tagit emot lite tips om snacks man kan äta som har lite kalorier i sig (har läst lite om de i andra trådar men kom gärna med tips endå)

Ta bort pastan och mackorna. Och ärligt, vem betalar för 11.90 hektot för deras totalprocessade salladsbuffe? Laga egen mat. I övrigt är det mjuk och fin träning, ta en simtur då och då också.
Citera
2017-01-17, 17:29
Medlem
Du kan säkert gå ner till målvikt, om du lägger manken till. Men ganska snart kommer du vara tillbaks på ursprungsvikt igen. Ingen orkar leva med diet i långa loppet. Du måste hitta en hållbar kosthållning. Själv förordar jag att minera kolhydraterna. Men här finns 1000 åsikter.
oavsett, du kommer aldrig kunna hålla målvikten på sikt om du kör diet
Citera
2017-01-17, 17:34
Medlem
Du kan dricka grädde och fortfarande gå ner i vikt. Det handlar bara om att göra sig av med mer än vad man stoppar i sig och detta gör man på tre sätt.

1. Äta mindre.
2. Röra på sig mer.
3. En kombintion av ovanstående.

Svårare än så är det inte.
Citera
2017-01-17, 17:58
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slashr
Du kan dricka grädde och fortfarande gå ner i vikt. Det handlar bara om att göra sig av med mer än vad man stoppar i sig och detta gör man på tre sätt.

1. Äta mindre.
2. Röra på sig mer.
3. En kombintion av ovanstående.

Svårare än så är det inte.
Jo det är det. Det fungerar helt enkelt inte. Man behöver ändra kosten till sådan som underlättar fettförbränning.
Citera
2017-01-17, 19:57
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merku

Som du säkert redan vet så är det ett underskott som gäller, oavsett om du äter pasta eller kikärtor. Ett underskott är aldrig konstant heller, dvs man får sänka ju mer man går ner. T.ex det som var 500 kcal underskott i början, kommer inte vara det efter du gått ner ett par kg, utan då får man sänka ytterligare. Med det sagt, så ät näringsrik mat, exempelvis havregryn,pasta,potatis,kyckling,fisk,ägg, grönsaker/frukt.

Gör det inte mer komplicerat än det behöver vara.
Citera
2017-01-17, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Jo det är det. Det fungerar helt enkelt inte. Man behöver ändra kosten till sådan som underlättar fettförbränning.

Det behöver man inte alls men du är fri att tro på den "fakta" du läser på Internet om du vill.
Citera
2017-01-17, 20:55
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Och ärligt, vem betalar för 11.90 hektot för deras totalprocessade salladsbuffe?
Vad menar du med totalprocessad? Det är sallad och tillbehör liksom.

T.ex. Ruccola- och isbergssallad, Körsbärstomater, Gurka, Rödlök, Avokado, Pasta, Räkor, Kräftstjärtar, Salladskyckling, Kycklingspett, Fetaost m.m. m.m.
Citera
2017-01-18, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ta bort pastan och mackorna. Och ärligt, vem betalar för 11.90 hektot för deras totalprocessade salladsbuffe? Laga egen mat. I övrigt är det mjuk och fin träning, ta en simtur då och då också.

Blir till och skära ner på pastan, och försöka undvika mackorna. Jag räknar i kalorier så är svårt att veta hur mycket jag får i mig men jag tror de är under 2k per dag då jag själv tycker jag äter ganska nyttigt, enda boven är alkoholen. Simtur var ett bra förslag och de är känns absolut som en träningsform jag skulle kunna uppskatta att göra någon dag i veckan! Men att börja laga egen mat kommer jag inte palla, Utöver salladsbaren på ica brukar jag köpa thai eller sushi så de är väll bättre än pizza antar jag.
Citera
2017-01-18, 08:59
Medlem
Spelar som sagt vad ingen roll vad du äter. Du kan äta pizza, Donken ja vad du vill och fortfarande gå ner i vikt utan att behöva röra dig, du kan ligga hemma i soffan och kolla på TV och fortfarande gå ner i vikt. Det handlar bara om att få i sig mindre än vad man behöver. -500 kcal per dag är ett bra riktmärke. Det ger en hälsosam viktnedgång på 0.5 kg/vecka.

Väg allt du äter och använd dig av sidor som Kostbevakning för att se hur mycket du äter per dag och Matkalkyl för att räkna ut ditt dagliga kaloribehov. Justera sedan efter behov för att komma fram till -500 kcal så är du på rätt väg.
Senast redigerad av Slashr 2017-01-18 kl. 09:14.
Citera
2017-01-18, 09:15
Medlem
Daniel501s avatar
Vill du gå ner i vikt? Skippa alla kolhydrater!

Kolhydrater frisätter insulinet som är den riktiga boven i viktnedgång.

Sök på Dr. Berg på youtube, han förklarar helt gratis hur man kan leva nyttigt och viktnedgång blir en konsekvens istället för att gå ner i vikt för att leva nyttigt! Periodisk fasta har samma funktion men hög fett låg kalori livsstil är att föredra.
Citera
2017-01-18, 10:19
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Vill du gå ner i vikt? Skippa alla kolhydrater!

Kolhydrater frisätter insulinet som är den riktiga boven i viktnedgång.

Sök på Dr. Berg på youtube, han förklarar helt gratis hur man kan leva nyttigt och viktnedgång blir en konsekvens istället för att gå ner i vikt för att leva nyttigt! Periodisk fasta har samma funktion men hög fett låg kalori livsstil är att föredra.

Trams.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in