2017-01-17, 17:13
Medlem
lizzzys avatar
Det mesta framgår i rubriken. Vill läsa till jurist pga lön och karriärsmöjligheter, men dras mer till psykologi och aah, det som ingår i personalvetarprogrammet.

Men är det värt att gå? Får man jobb? Det känns lite som en "estetisk-vegan" utbildning som inte leder någonstans. Alltså bättre att plugga juridik eller socionom.

Någon här som har erfarenhet? Finns ju även "Organisations och personalutvecklare i samhället" i Borås men den känns ännu sämre, vad tror ni?
Citera
2017-01-17, 18:21
Medlem
Clayton80s avatar
Vill man jobba med personalfrågor är det nog bäst att börja jobba som rekryterare på ett bemanningsföretag och sedan, efter ett tag i branschen, utbilda sig om man anser att det är denna typ av arbete man vill ha framöver.
Citera
2017-01-18, 07:58
Medlem
Tror jurist eller ekonom är bättre. De jag känner som gått HR har blivit säljare i alla fall, fast de får kämpa lite med argumentationen av varför just de ska få jobbet.

Jurist är annars ett säkert kort för jobb då det alltid behövs.
Citera
2017-01-20, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
Vill man jobba med personalfrågor är det nog bäst att börja jobba som rekryterare på ett bemanningsföretag och sedan, efter ett tag i branschen, utbilda sig om man anser att det är denna typ av arbete man vill ha framöver.

Om det inte redan var uppenbart så känner jag ändå att jag måste förtydliga: det är omvänt - d.v.s., det är personalvetare som börjar arbeta som rekryterare, inte Kalle, 22, eller Lisa, 24, som vill testa på för att se om det är något för dem. I Sverige anno 2017 får man inte prova på andra yrken än donken, städare (via Samhall) eller hora utan en utbildning.

Skönt land där det krävs tre års studier för att sålla ut sliskiga WT-sluskar som slåss om samma lagerjobb xD
Citera
2017-01-20, 10:54
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nachtzeit
Om det inte redan var uppenbart så känner jag ändå att jag måste förtydliga: det är omvänt - d.v.s., det är personalvetare som börjar arbeta som rekryterare, inte Kalle, 22, eller Lisa, 24, som vill testa på för att se om det är något för dem. I Sverige anno 2017 får man inte prova på andra yrken än donken, städare (via Samhall) eller hora utan en utbildning.

Skönt land där det krävs tre års studier för att sålla ut sliskiga WT-sluskar som slåss om samma lagerjobb xD
Jag förstår hur du tänker, men jag kan ändå inte riktigt hålla med. HR-jobb är inte någonting man bör vänta med tills man har en personalvetarexamen för att skaffa sig. Det är något man jobbar med först och sedan utbildar sig inom för att kunna avancera vidare till chefstjänster, annars är det en dålig investering.

Hur man kommer in på det första jobbet inom HR är en annan fråga. Som bekant förmedlas många tjänster i Sverige genom kontakter - så också med juniora tjänster inom HR och administration (t.ex. rekryteringsassistent). Lyckas man inte fixa in sig på en sådan tjänst menar jag att man inte bör investera i en lång universitetsutbildning inom HR för att sedan gå ut på en osäker arbetsmarknad.
Senast redigerad av Clayton80 2017-01-20 kl. 11:16.
Citera
2017-01-20, 18:14
Medlem
storytellers avatar
Ja, jag tycker att det är en bra utbildning om man håller sig till de stora universiteten. Jag läste det en period innan jag bytte till annat. Av mina gamla kursare har samtliga fått jobb inom HR, det tog lite längre tid för de som var latast men till slut hittade alla något OK. Ingen av 70 stycken har fått gå tillbaks till att arbeta på ICA eller liknande. Det är en bransch som växer och det finns gott om jobb.

Mitt intryck är att de allra flesta under 40 som arbetar inom HR har läst till personalvetare eller möjligen beteendevetare för att bli aktuell för tjänsten. Ingen av mina kursare hade arbetat med HR innan vi började i alla fall.
Citera
2021-10-22, 15:30
Medlem
Nu är jag ganska sen här, men vilka är de stora universiteten om man vill plugga till personalvetare? Alltså vilka ger mig bästa chanser till jobb efter examen?
Tack i förväg!
Citera
2021-10-22, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsEatsAlot
Nu är jag ganska sen här, men vilka är de stora universiteten om man vill plugga till personalvetare? Alltså vilka ger mig bästa chanser till jobb efter examen?
Tack i förväg!

Skulle framför allt välja bland de större universiteten som Göteborg, Örebro eller Umeå som har personalvetarprogrammet. Där emot så kommer du behöva vara beredd att jobba extra/deltid inom HR området om du ska stå ut bland mängden när du tar din kandidatexamen. Då arbetsmarknaden för en nyexaminerad personalvetare kan vara svår.

https://akademssr.se/yrkesfragor/personalvetare/personalvetarnas-arbetsmarknad
Senast redigerad av xAngelroses 2021-10-22 kl. 22:57.
Citera
2021-10-25, 13:49
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsEatsAlot
Tack i förväg!

Det finns motsvarande program på i princip alla större lärosäten. En fördel med att plugga på en större ort (Stockholm, GBG) är tillgången till extrajobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in