unvis.it/http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/han-jagar-migranter-vid-eu-s-gr%C3%A4ns-1.4119721
Dinko Valev, mer känd som "migrantjägaren" i Bulgarien, patrullerar gränsen mot Turkiet i sin pansarvagn och jagar flyktingar. Han och andra ur medborgargarden har hyllats av bulgariska polisen, premiärministern och delar av allmänheten. Andra uttrycker stor oro över utvecklingen i landet: – De är kriminella och borde stoppas, säger Krassimir Kanev, vid människorättsorganisationen Bulgarian Human Rights Committee.
Citat:
Brottaren, som till vardags handlar med begagnade bussdelar, har tagit på sig att patrullera den bulgarisk-turkiska gränsen, 50 kilometer från hemstaden Yambol. Ibland i större grupp om 20 personer som färdas på fyrhjulingar, men ofta också solo.
– Jag gör detta för att jag vill göra Bulgarien tryggt. Men också Europa. Det är inga bra människor som kommer hit, säger när GP når honom via telefonen.
Citat:
– Jag brukar säga till dem att de ska lämna landet. Vad har de här att göra?, säger han.
Citat:
I bulgarisk media hyllades han för att ha övermannat dem med "sina bara händer". På Dinkos Facebooksida överöses inläggen av hejarop och hyllningar av både andra bulgarer och sympatisörer från utlandet. Även i kommentarsfältet under hans Youtubeklipp prisas han som hjälte.
Citat:
Du ser inget fel i att binda fast och filma obeväpnade människor som i vissa fall flyr krig och förföljelse?
– De har kommit hit illegalt. Så då är det mitt jobb som bulgarisk medborgare att stoppa dem. Jag använder inte våld förutom i självförsvar.
Är Valev en hjälte? Kommer vi någonsin få se något liknande i Sverige?