2021-10-16, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlphaHannen
Folk i den här tråden har uppenbarligen inte träffat på den lågutbildade majoriteten. Dom är ett jävla pack, som beter likt zigenarna gör. Tjuvaktiga och lömska, med en otrevlig attityd. Fullständigt omöjliga att umgås med i en västerländsk miljö.
De hittar du i Europa. De bästa hittar du i USA eller Storbritannien kanske. Sverige har fått några bra iallafall.

Tänk om Sveriges alla vita idioter flydde till iran. Fan så dåligt rykte de skulle ge Sverige. Kanske till och med sämre än nuvarande Sverigebild.
Citera
2021-10-16, 05:13
Medlem
Chinatowns avatar
Det har blivit några genom åren för min del.

En bekant kom hit i relativt tidig ålder. Kan perfekt svenska, bytt till svenskt för- och efternamn. Utbildad och driftig. Har svensk partner.

Dock vill han stanna kvar i förorten trots extremt mycket studier och arbete. De flesta som kämpar... Kämpar väl för att lämna sämre kvarter? Dessutom erkände han att han ogillar judar av oklar anledning (han bara berättade det apropå ingenting) så det är något som inte stämmer med "svenskheten".

Pengar verkar han hålla högt. Det är i princip allt han pratar om egentligen. Senaste mobilen, dyra klockor, märkeskläder m.m. Generellt sett rolig och lättsam, men också kaxig och gå för långt utan att riktigt tänka på det i konversationer.

___

En tjej var försvenskad till fingertopparna. Såg inte svensk ut alls, men inget jag såg av personligheten utöver namnet visade på något annat. Språket, sättet att vara, intressen och allt.

___

En gammal vän var iranier som flyttade hit som väldigt ung. Var allmänt oseriös när jag kände honom som bäst, men han flyttade utomlands och studerade till bra jobb. Också en rolig kille, men i övrigt mer yta än djup. Svårt att veta var man hade honom egentligen. Hade ett märkligt beteende. När vi umgicks på stan kunde han bara "försvinna". Bara lämna mitt uppe i gemenskapen... Helt utan förvarning. Blev snopet. Det var varken sent eller att vi umgåtts hela dagen.

___

Umgicks under en kort period med en annan snubbe. Var mycket social och trevlig, men verkade som att han levde för mycket i stunden. Skulle vara intressant att veta vad han gör idag. Kunde bra svenska, men lite väl mycket förortsslang nära tillhands.

___

En skolkamrat var lite av skolans tuffa kille. Kändes som Dr. Jekyll and Mr. Hyde eller vad dom heter. Kunde vara charmig och kul, men hade en mörk sida också. Var sällan i skolan och var kriminell av det jag hört. Ingen jag tog närmare bekantskap med. Vad gör han idag? Svårt att säga. Hade dock en lilla syster som verkade betydligt mer städad.
Citera
2021-10-16, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pd79
Hej!

Har en snubbe som jag jobbar med som är iranier, han är kanske 25. Stor, högljudd, skämtar konstigt, verkar tro att han är kung. De som känner honom säger " han tar ingen skit av någon ", samtidigt vill han dela ut skit verkar det som. Verkar vara en märklig blandning av nån märklig stolthet och att man skall visa sig stor och stark.

En annan jag "känner" är ca 45 år, har knappt jobbat en enda dag på 25 år i Sverige. Bara fifflar och försöker fixa saker för sig själv så han inte behöver anstränga sig. Sover till 12 varje dag, sen går ut på promenader. Har komplex för sitt svarta skägg, samt går alltid i kavaj.

En tredje jag vet har inte jobbat heller på 20 år. Påstår sig vara diskriminerad i Sverige. Söker aldrig jobb, utan går på bidrag. Kan bli aggressiv för ingenting och han tränar tae kwon do. Han säger alltid att han är "svart-bälte", vilket inte stämmer. Möjligen grönt, han har rätt kass teknik..

Är iranier alltid så här udda?

Jag har otroligt positiva erfarenheter av iranier. Stort sett alla jag träffat här i Sverige har varit trevliga, intelligenta och roliga.

Artighet är en stor del av persisk kultur. Det kan gå så långt ibland att det blir parodiskt, som när två iranier samtidigt når en dörröppning, och de båda insisterar på att få släppa förbi den andra parten först - det kan ta sin lilla tid innan någon ger upp. Eller när de insisterar på att få bjuda på något. Den här seden kallas taarof.

Jag länkar wikipediaartikeln:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Taarof?wprov=sfti1

”I gästfrihetsreglerna kräver tarof att en värd ska erbjuda allt som en gäst kanske vill ha, och en gäst är lika skyldig att vägra det. Denna ritual kan upprepa sig flera gånger innan värden och gästen äntligen avgör om värdens erbjudande och gästens vägran är äkta, eller helt enkelt en uppspel av artighet.”
Citera
2021-10-16, 08:04
Medlem
Det går ju inte att tala om Iranier rakt av. Man måste som alltid skilja på muslimska och kristna precis som i dom flesta diskussioner och omdömen av invandrare.
Citera
2021-10-16, 09:37
Medlem
Klappasäftens avatar
ta bort
Senast redigerad av Klappasäften 2021-10-16 kl. 09:39. Anledning: ta bort
Citera
2021-10-16, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Vi har alltså en riktig iranska i tråden? Coolt. Då vill jag göra ett litet test för att bekräfta mina fördomar.

a) Har du plastikopererat näsan, fettsugit magen och förstorat brösten eller är det bara näsan som är opererad?

Filler i läpparna enda som hon har.

Dock stämmer det att de håller på med mycket sådant, näsan har typ nästan alla opererat som jag förstått det...

b) Hur mycket lägger du (eller din kille) på Botox åt dig, årligen?

Fillers 5000 kr kanske

c) Har du handväskor hemma till ett värde av över 20 000 kronor?

Ja

d) Har du minst 20 par skor?

Ja

e) När du äter ute, måste maten kosta över 300 spänn för att smaka bra?

Nej

f) Hur många timmar utöver 2 tar det att göra sig i ordning om du skall på fest?

Känner inte igen. Går rätt fort

g) Skulle du gärna dejta en svensk om han är läkare men inte om han är bilmekaniker?

Jag är inte så lyckad men vi är sambos. Tror nog bilmekaniker hade gått också

h) När du tränar på gymmet, kostar då träningskläderna du har på dig mer än tusen spänn?

Hon har vanliga träningskläder , vet inte hur du tänkte med den frågan

Min tjej är från Iran så kan svara för henne...
Senast redigerad av Goldmansach 2021-10-16 kl. 09:46.
Citera
2021-10-16, 22:47
Medlem
AlphaHannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnothiseauton
Jag har otroligt positiva erfarenheter av iranier.

Dom är ju en av sveriges största invandrargrupper. När man säger ordet "blatte", så är det oftast en Iranier man tänker på. Svartmuskiga och allmänt österländska av sig. Dom påminner väldigt om zigernarna till utseendet.
Citera
2021-10-16, 23:52
Medlem
Iranier är ett civiliserat folk. Och det beror på att det persiska riket funnits i många år, och evolutionärt sållat ut folk som inte är civiliserade. Agressiva människor och andra som begic brott fick dödsstraffet för tusentalsårs sen. Samma sak kan man se med kina där folket är lugnt och hårt arbetande, och kina är världens idag äldsta civilisation.

Civiliserade egenskaper märks i att de anpassar sig, är inte agressiva och driftiga. Sånt som är viktigt för att man ska fungera i ett samhälle.

Personligen tycker jag att det är trist att dom värdesätter utbildning och jobb så hårt, då man i dagens kapitalistiska samhälle vinner på att äga tillgångar som ökar i värde, och där den arbetande medelklassen är slav för kapitalisterna.
Citera
2021-10-17, 11:25
Medlem
Klappasäftens avatar
Ska ev träffa en iranietjej snart. Vet ni några tips hur man ska få dem pladask? Fina persiska ord eller liknande? Jag är medveten att alla är olika. Det märks att de är kräsna men inget jag inte kan klara, har erfarenhet av andra utländska tjejer.
Citera
2021-10-19, 07:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Afghaner som många svenskor brinner för..

Ha ha. Skämtare där.

Däremot nyttjar batik-häxor unga utsatta afghaner för pengar från staten och sex. Alldeles riktigt.
Citera
2022-02-12, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlphaHannen
Dom är ju en av sveriges största invandrargrupper. När man säger ordet "blatte", så är det oftast en Iranier man tänker på. Svartmuskiga och allmänt österländska av sig. Dom påminner väldigt om zigernarna till utseendet.

Din lilla skit. Vad vet du egentligen om Iranier?
Vi iranier hade en mångtusenårig civilisationen redan då dina föräldrar för inte så många generationer sedan inte visste vad tvätta sig betyder, var banditer och levde bland smuts och var totalt ociviliserade blattar.
Din självgode fan, du ska vara glad att vi Iranier är här och de flesta av oss bidrar till ett bättre samhälle än sådana som du som är misslyckade och sitter och nättrollar.
Ditt straff är det hat som du går och bär på som äter upp dig inifrån och gör dig till den vidriga varelse som du verkar vara.
Jag kan lova att du inte har ett normalt liv eller några vänner, är fattig och tror att orsaken till dina eländen är iranier eller andra folkgrupper som tagit ditt jobb, flickvän osv. medans du kanske aldrig kunnat ha något av det oavsett ändå.
Jag umgås hellre med en apa än många av er svenskar som allmänt är stämplade i världen för att vara självgoda, självcentrerade och egoistiska, ytliga och falska som baktalar personen så fort den lämnat rummet, är fruktansvärt snåla, har världens tråkigaste humor, är allmänt asociala och totalt ryggradslösa. Inte ens era närmaste nordiska grannar kan glömma sveket då Sverige hjälpte tyskarna att passera Sverige under andra världskriget för att attackera dem.

Sedan finns det lyckligtvis en liten andel svenskar som inte alls passar in i den negativa beskrivning. Det är de fåtalen som gör att man inte helt tappar hoppet om er andra att tro att ni överhuvudtaget är mänskliga varelser.

Detta är tyvärr också bilden av er svenskar bland de flesta invandrare som bor i Sverige idag.

Man har inte kommit hit till världens iskalla anus för att plocka bidrag eller för att komma närmaste civilisationen som du kanske tror. Man kom hit för att man var tvungen. Varför?
Jo, kolla bl.a. på de dokumentär som beskriver hur Jimmy Carter såg till att störta Shahen och plocka in Khomeyni för att Shah ville börja ta betalt för oljan. Hur Saddam fick all vapen från väst och bl.a Sverige för att sedan starta ett krig med Iran osv. Alltså lite historia och kunskap och fakta och inte okunskap och en massa svammel och övertro på att Sverige skulle vara ett paradis.
Senast redigerad av Lucifer187 2022-02-12 kl. 03:10.
Citera
2022-02-13, 11:32
Medlem
Man blir mest irriterad på okunskapen och inte på själva förväxlingen. Man blir inte bättre eller sämre för vart man kommer ifrån eller sitt språk, rastillhörighet etc. Varje människa ska dömas efter dess handlingar.
Du som är grek skulle kanske också bli irriterad om någon förväxlade dig med en turk. Inte för att det är sämre för att vara turk. Iran har haft en historia med arabländer runtomkring sig, långt Krig med Irak som det senaste, araber för 1000 år sen erövrade persien och tvingade på folk att bli muslimer osv. och fortfarande finns det spänningar mellan Iran och arabvärlden. Dock finns det inga spänningar iallafall för min del då jag träffar en arab utan tvärtom. Jag gillar de flesta araber och några av mina bästa vänner kommer från Syrien, Palestina osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in