2023-04-17, 15:35
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Någon som har kunskap i hur lång tid på ett ungefär det tar för enzymer att komma tillbaka i tarmarna?

Om man varit vegetarian har enzymerna för tex kyckling kött etc försvunnit. Inte för just det såklart men proteinet, fettet osv. Något är det.

Det som inte används förloras men kommer tillbaka när man börjar igen. Men frågan är hur lång tid det kan ta?

Enzymer "försvinner" inte. Börjar du äta kött kommer kroppen anpassa enzymproduktionen för det. Rått kött innehåller även en enzymatisk nedbrytningsprocess kallad autolysis (self digestion) vilket betyder att äter du rått eller lätt tillagat kött där du inte förstör dessa värmekänsliga enzymer kommer köttet mer eller mindre bryta ner sig själv.

Kött är vad vårt matsmältningssystem är optimalt anpassat för så det finns inget att oroa sig för, bara fördelar, även om en jobbig omställning upplevs.
Citera
2023-04-17, 15:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woundsinmysalt
Enzymer "försvinner" inte. Börjar du äta kött kommer kroppen anpassa enzymproduktionen för det. Rått kött innehåller även en enzymatisk nedbrytningsprocess kallad autolysis (self digestion) vilket betyder att äter du rått eller lätt tillagat kött där du inte förstör dessa värmekänsliga enzymer kommer köttet mer eller mindre bryta ner sig själv.

Kött är vad vårt matsmältningssystem är optimalt anpassat för så det finns inget att oroa sig för, bara fördelar, även om en jobbig omställning upplevs.
Enligt vad jag sett bland mina kompisar som gjort slut med vänstertjejer så anpassar sig kroppen snabbt till att äta kött igen.
Det jag har hört från flera stycken är dock att dom till en början tycker att allt kött smakar lite av lever, men det verkar också gå över efter ett tag.
Citera
2023-04-17, 15:43
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Enligt vad jag sett bland mina kompisar som gjort slut med vänstertjejer så anpassar sig kroppen snabbt till att äta kött igen.
Det jag har hört från flera stycken är dock att dom till en början tycker att allt kött smakar lite av lever, men det verkar också gå över efter ett tag.
Ja, smaklökar är något som ändras väldigt mycket beroende på diet man äter.
Citera
2023-04-17, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apanenzoo
Essentiella aminosyror har jag hört talas om, men aldrig essentiellt protein. Vad menar du?

Du får gärna styrka ditt påstående om att vi har svårare att tillgodogöra oss proteinet i baljväxter. (Och skulle detsamma gälla alla vegetariska proteinkällor?)

Detta kanske gränsade till OT, men det verkar ändå viktigt att ts inte får felaktig fakta att grunda sitt beslut på.

Till TS: Jag har lite liknande upplevelse som dig. Men senaste tiden har jag varit slarvig med maten och ätit ganska ovarierat, när jag är mer noga upplever jag att det blir mycket bättre. Det går att variera kosten, äta sjukt gott och få gott om energi av vegetarisk kost om man anstränger sig, åtminstone är det min erfarenhet. Leta efter matbloggar, kolla på youtube och hitta kokböcker som inspirerar dig!

Om du äter så pass dåligt att du inte får i dig alla näringsämnen och vitaminer du behöver, och att det är därför du är hängig, så lär det väl inte bli så mycket bättre bara av att lägga till kött en gång i veckan? Har du varit på vårdcentralen och kollat blodvärden och sådär? Vad är det du tänker att kött en gång i veckan ska ge som du saknar nu?
Är man vegetarian så är det ju bara att äta ägg så är ju allt löst. Innehåller alla näringsämnen utom c-vitamin. Vegan däremot, det är ju hopplöst. Kött är gott.
Citera
2023-04-18, 13:33
Medlem
Citat:

Tack för bra svar.
Har provat att äta lite och då menar jag väldigt lite. en tugga per gång och har känt av det med att behöva gå på toaletten och lite magknip till mer "bara" lite spänd i magen..
Citera
2023-04-18, 13:36
Medlem
Folketstempels avatar
Blodfettet är mindre grumligt vid intag av vegetabiliska proteiner.
Om det är en nackdel eller inte finns det ingen forskning som ännu har svar på.
Citera
2023-04-18, 17:50
Citat:
Tack för bra svar.
Har provat att äta lite och då menar jag väldigt lite. en tugga per gång och har känt av det med att behöva gå på toaletten och lite magknip till mer "bara" lite spänd i magen..
Du kanske är vegetarian/vegan med en ovan mage och känner av lite tillfälliga symptom? Lite kanske till och med är psykologiskt?

Hur som, inget att oroa dig över. Kött är vad du är optimalt anpassad för. Vanligt är att man kan få diarré första veckan eller två då magen inte alls är van vid vare sig proteinet eller fettet. Efteråt kommer du må superbra.
Citera
2023-04-18, 18:20
Medlem
Citat:
Du kanske är vegetarian/vegan med en ovan mage och känner av lite tillfälliga symptom? Lite kanske till och med är psykologiskt?

Hur som, inget att oroa dig över. Kött är vad du är optimalt anpassad för. Vanligt är att man kan få diarré första veckan eller två då magen inte alls är van vid vare sig proteinet eller fettet. Efteråt kommer du må superbra.

Jag har ätit kött hela mitt liv, ville mest bara experimentera och se hur kroppen skulle må utan kyckling och rött kött. Och det har varit bra år men nu längtar man tillbaka.

Låter kanon det dubb skriver. Då ska man egentligen bara utsätta sig för en mindre mängd kyckling över tid tills magen är van igen.
Och sen göra samma sak med nötkött
Citera
2023-04-18, 18:24
Citat:
Jag har ätit kött hela mitt liv, ville mest bara experimentera och se hur kroppen skulle må utan kyckling och rött kött. Och det har varit bra år men nu längtar man tillbaka.

Låter kanon det dubb skriver. Då ska man egentligen bara utsätta sig för en mindre mängd kyckling över tid tills magen är van igen.
Och sen göra samma sak med nötkött
Ännu bättre tips är att gå full carnivore. Ät bara kött och sluta med allt annat onaturligt som gör människan sjuk. 😁
Citera
2024-04-02, 20:38
Medlem
Att börja äta kyckling efter ett gäng år gick hur bra som helst. Inga problem med magen. Tog ett par dagar sen käka man hela bröstfileer.

Dags för rött kött snart. Borde också gå ganska bra när kyckling går bra?
Citera
2024-04-04, 22:31
Medlem
Vem0ths avatar
Min sambo var vegetarian 4 år när vi träffades, jag åt mitt och hon sitt. Tills hon blev gravid fick hon cravings på kött och havskräftor. Hon hade rejält ont i magen första gången, kanske för hon tryckte i sig ca 400 gram entrecote och 400 gram oskalade havskräftor(ca 200 gram köttvikt?).

Därefter hade hon inga problem, det var väl bara den överbelastade mängd kött vilket hennes mage inte hanterat på ca 5 år.
Citera
2024-04-06, 16:17
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Min sambo var vegetarian 4 år när vi träffades, jag åt mitt och hon sitt. Tills hon blev gravid fick hon cravings på kött och havskräftor. Hon hade rejält ont i magen första gången, kanske för hon tryckte i sig ca 400 gram entrecote och 400 gram oskalade havskräftor(ca 200 gram köttvikt?).

Därefter hade hon inga problem, det var väl bara den överbelastade mängd kött vilket hennes mage inte hanterat på ca 5 år.

Hahah sexigt! 😅
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in