2017-01-16, 18:15
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9948741
http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle24251004.ab

Jag är inte intresserad att diskutera flyktingbarnen, om du är sugen på det kan du starta en ny tråd. Däremot fastnade jag för det Mathias Sjöberg sa om den klassiska svenska missbrukarkarriären. Finns det något stöd för det han säger? Börjar man med Cannabis för att övergå till tyngre droger?
Jag började med centralstimulantia, benzo och psykadeliska. Gick inte lång tid förrens jag körde IV på de mesta jag kom över för få samma måbra känsla, kick osv sen bytte jag substanser 24/7, knarka ner mig på på en eller flera substanser samtidigt, bytte och samma procedur dag in och dag ut sen något år senare testade jag gräs och fastna för det. Händer väl att det blir någon annan drog ibland för att få lite omväxling.
Citera
2017-01-18, 01:53
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Huvudet på den berömda spiken. Det är mer eller mindre precis så det är.
Den teori om att en drogdistrubitör fungerar som en virvel in i bland(miss)bruk tror jag näppeligen på. Allt har att göra med uppväxten, personlig mognad, omgivning och tillit, för att en person ska gå på tunga droger eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Jag började med opiater och övergick till cannabis...

Jag tror dem flesta testar droger först på någon fest när dem redan är berusade och inte bryr sig så mycket och någon bjuder dem på whatever. Det behöver inte nödvändigtvis vara cannabis som erbjuds.
Testar nya droger, kanske? Gissar att det inte är ett nyktert känslorus du adresserar i din text.

Testade f.ö. också opiater som första drog, eller tog en fylla två år innan det...
Citera
2017-01-18, 07:09
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Den teori om att en drogdistrubitör fungerar som en virvel in i bland(miss)bruk tror jag näppeligen på. Allt har att göra med uppväxten, personlig mognad, omgivning och tillit, för att en person ska gå på tunga droger eller inte.

Testar nya droger, kanske? Gissar att det inte är ett nyktert känslorus du adresserar i din text.

Testade f.ö. också opiater som första drog, eller tog en fylla två år innan det...
Glöm inte psykisk status också, då vi vet om att de med psykisk ohälsa är dubbelt så trolig att använda droger mot "normal" befolkningen.
Denna grupp brukar leta omkring droger, för att må bättre och sådant beteende så hamnar ju det till slut på tunga droger.
Som en del är galet enkla att bli beroende på, och sen är inte steget så vansinnigt långt till att blir missbrukare.
Citera
2017-01-18, 08:31
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Jag säger inte att allt beror på langaren utan även givetvis på personen som köper. Men samtidigt så är det väldigt mycket tillfället som gör tjuven så att säga.
Citera
2017-01-18, 08:39
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9948741
http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle24251004.ab

Jag är inte intresserad att diskutera flyktingbarnen, om du är sugen på det kan du starta en ny tråd. Däremot fastnade jag för det Mathias Sjöberg sa om den klassiska svenska missbrukarkarriären. Finns det något stöd för det han säger? Börjar man med Cannabis för att övergå till tyngre droger?

Fast är man missbrukarpersonlighet fullt ut kan det hända att man bara provar det som finns tillgängligt, eller provar det som känns mest "safe" först, men hela tiden ha planer på att prova alla andra droger också.

Jag hade planer på att prova det mesta långt innan jag gjorde det. Inledde med lsd

Edit: Om du inte vill prata om flyktingar så förstår jag inte varför du ska ha det två gånger i ts. Afghaner får i princip opiater mot allt där de kommer ifrån. Det är en helt annan historia.
Senast redigerad av f30malmo 2017-01-18 kl. 08:43.
Citera
2017-01-18, 08:51
Medlem
gurkmajjas avatar
Det är väl den klassiska hönan eller ägget-problematiken i det påståendet. Personligen tror jag att det är andra saker än drogerna i sig som skapar långsiktig beroendeproblematik. En människa som mår bra och är harmonisk har inget behov av droger i någon form.

Att måla ut cannabis som någon särskild "inkörsport" till tyngre missbruk är ju dock ohederligt. Alkohol är utan jämförelse den drog som gör störst skada i det svenska samhället, så menar man allvar med den retoriken att "inkörsportar" till tyngre missbruk ska stävjas, ska man ju förespråka ett alkoholförbud.
Citera
2017-01-18, 08:59
Medlem
Personligen så var den första drogen jag började missbruka nikotin. Hade testat alkohol tidigare men efter jag började med dödsdrogen nikotin så fallerade allting i snabb takt. Ångesten kom som ett brev på posten och fick något senare bensodiazepiner utskrivet som jag snabbt blev beroende av och efter det blev jag även alkoholist.

Allt i god svensk och laglig anda, tack för det stat och landsting!
Citera
2017-01-18, 09:06
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det är väl den klassiska hönan eller ägget-problematiken i det påståendet. Personligen tror jag att det är andra saker än drogerna i sig som skapar långsiktig beroendeproblematik. En människa som mår bra och är harmonisk har inget behov av droger i någon form.

Att måla ut cannabis som någon särskild "inkörsport" till tyngre missbruk är ju dock ohederligt. Alkohol är utan jämförelse den drog som gör störst skada i det svenska samhället, så menar man allvar med den retoriken att "inkörsportar" till tyngre missbruk ska stävjas, ska man ju förespråka ett alkoholförbud.
Egentligen går det att koka ner droganvändare till två grupper: Dom som gör det för att dom tycker att det är gött och dom som gör det för att dom inte tycker att livet är gött. Den förra gruppen är den större. Som du är inne på så är det faktiskt ytterst ovanligt att människor som mår bra som i dagens läge blir missbrukare.
Citera
2017-01-18, 13:18
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Glöm inte psykisk status också, då vi vet om att de med psykisk ohälsa är dubbelt så trolig att använda droger mot "normal" befolkningen.
Denna grupp brukar leta omkring droger, för att må bättre och sådant beteende så hamnar ju det till slut på tunga droger.
Som en del är galet enkla att bli beroende på, och sen är inte steget så vansinnigt långt till att blir missbrukare.
personlig mognad omfattar psykisk status, det innefattar liksom alla små frön som ligger där inne...
Psykisk ohälsa är just precis vad jag poängterade till...

Lever dessutom i fantasin att missbrukare börjar med droger, mer än att droger leder till substansmissbruk.
Citera
2017-01-18, 14:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
personlig mognad omfattar psykisk status, det innefattar liksom alla små frön som ligger där inne...
Psykisk ohälsa är just precis vad jag poängterade till...

Lever dessutom i fantasin att missbrukare börjar med droger, mer än att droger leder till substansmissbruk.
Nä, personlig mognad låter inte som det har ett skit med psykisk ohälsa.
Jag har varit omogen en gång i tiden, och detta hade inget med att jag skulle haft någon psykisk ohälsa.
Sen är den så stor, att den måste få eget utrymme än gömmas undan i "personlig mognad".

Jag brukar säga om just de med psykisk ohälsa, att de mår dåligt och inte får adekvat hjälp av sjukvården och känner sig svikna av sjukvården.
Där de sen börjar självmedicinera sin psykiska ohälsa, och sen rullar det vidare för en del av dessa till tungt missbruk.
Där slutstationen ofta är någon tung opioid.
Nu när jag tänker på det så undrar jag hur många med psykisk ohälsa är troligt att de blir en tung missbrukare.
Eller om det är ungefär samma rotation även där, att det är dubbelt så troligt mot "normal" befolkningen.
Citera
2017-01-18, 15:18
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Klassisk svensk missbrukarkarriär haha. Det är snarare så att alla som intresserar sig för droger med störst sannolikhet kommer i kontakt med hasch först eftersom det är vanligast. Sen fortsätter vissa missbruka annat pga dålig uppväxt, för att de mår kasst, psykisk ohälsa eller vad det nu kan vara.

Så lustigt att man fortsätter mata på om detta år ut och år in. Passa er för haschet barn för det finns beståndsdelar i haschet där heroinberoendet sitter...

Många jag växte upp med testade hasch. Majoriteten fortsatte inte röka regelbundet och kanske 2 av 20 hamnade i missbruk av tyngre droger. Dessa hade förövrigt en dålig relation till alkohol innan haschet kom in i bilden.
Citera
2017-01-18, 17:02
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nä, personlig mognad låter inte som det har ett skit med psykisk ohälsa.
Jag har varit omogen en gång i tiden, och detta hade inget med att jag skulle haft någon psykisk ohälsa.
Nu gör du ett syftningsfel och tror att motsats till psykisk mognad är omogen. Psykisk omognad finns. Psykisk ohälsa skulle jag definiera som psykiskt övermogen. Psykiskt mogen är nog likvärdigt ett stabilt positivt psykiskt tillstånd.
Citat:
Nu när jag tänker på det så undrar jag hur många med psykisk ohälsa är troligt att de blir en tung missbrukare.
Eller om det är ungefär samma rotation även där, att det är dubbelt så troligt mot "normal" befolkningen.
Förstår fanemig inte vad du skriver
Senast redigerad av GoUoD 2017-01-18 kl. 17:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in