2017-01-15, 22:44
Medlem
Jag köpte mig en gryta och han som sålde den sa att den var bra för det gick att ha den i ugnen. Fine tänkte jag och köpte den. Men jag har ingen aning om hur tusan man lagar mat i en gryta, i en ugn. Vad finns det för recept, jag tänker mig att det kan fungera som en crock pot??

Hjälp!
Citera
2017-01-15, 22:49
Medlem
2018s avatar
Kanske att du lägger det du skulle haft i grytan på en ugnsform eller plåt.
Citera
2017-01-15, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Jag köpte mig en gryta och han som sålde den sa att den var bra för det gick att ha den i ugnen. Fine tänkte jag och köpte den. Men jag har ingen aning om hur tusan man lagar mat i en gryta, i en ugn. Vad finns det för recept, jag tänker mig att det kan fungera som en crock pot??

Hjälp!

Du slänger i vad du behöver, så sköter det sig själv. Vill du ha suveränt gott kött, så köp hem en bit högrev eller fransyska, tillsammans med lök, morötter, sätt ugnstempen på 65 grader och ha den inne i 8-12 timmar. Mört som bara den. Allt går i princip att laga i gryta i ugn.
Citera
2017-01-15, 22:51
Medlem
Vad är det för slags gryta?

Gjutjärn?
Lergryta?

En crock pot kan man bara ha i låga temperaturer i vanlig ugn, men det är inte en sådan gryta som jag förstod?
Citera
2017-01-15, 23:01
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:

Hjälp!

Alla grytor som du lagar på spisen kan du ju laga i ugnen. Ja, funkar som en Crock Pot.
Bara att ha låg temperatur.
Citera
2017-01-15, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du slänger i vad du behöver, så sköter det sig själv. Vill du ha suveränt gott kött, så köp hem en bit högrev eller fransyska, tillsammans med lök, morötter, sätt ugnstempen på 65 grader och ha den inne i 8-12 timmar. Mört som bara den. Allt går i princip att laga i gryta i ugn.
Ska jag inte ha någon sås eller så i grytan?
Citat:
Ursprungligen postat av FruFri
Vad är det för slags gryta?

Gjutjärn?
Lergryta?

En crock pot kan man bara ha i låga temperaturer i vanlig ugn, men det är inte en sådan gryta som jag förstod?
Den är tung som satan men väldigt len inuti. Keramik misstänker jag. Det står kockums i botten och den ser ut ungefär såhär. http://img.tradera.net/images/624/23...e280d0f129.jpg
Citera
2017-01-15, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Alla grytor som du lagar på spisen kan du ju laga i ugnen. Ja, funkar som en Crock Pot.
Bara att ha låg temperatur.
Men vad är det för temperaturer som gäller? Finns det någon sida som listar maträtter där allt lagas i grytan, som inte nödvändigtvis är traditionella grytor?
Citera
2017-01-15, 23:39
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Men vad är det för temperaturer som gäller? Finns det någon sida som listar maträtter där allt lagas i grytan, som inte nödvändigtvis är traditionella grytor?

Beror ju på vad det är för rätt du ska laga. Värme är ju värme oavsett vilken källa det kommer från.

Ang. sidor så får du nog leta själv.

Smaklig spis!
Citera
2017-01-16, 10:44
Medlem
madtops avatar
Citat:

Om vi förutsätter att du vill köra "slow cooking" på samma sätt som i en crockpot så handar det om 90-125 grader. Och du kan i princip använda alla recept som är avsedda för crock-pot.

Det är ingen större skillnad mellan att ha en specialgryta i en liten miniugn på arbetsbänken eller vanlig gryta i en större ugn. I båda fallen handlar det om en gryta med värme utanför.
Citera
2017-01-16, 12:20
Bannlyst
De funkar kanon. Kör alltid med gryta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här