Citat:
Ursprungligen postat av
WarWarren
Jag väljer att kommentera på oförsiktigheten. Det har sagts att Mossad, samt kanske även Jordaniens underrättelsetjänst har en eller flera assets inom IS. Det är i så fall en väldig bedrift som man verkligen borde vårda. Om dessa assets äventyras är det helt enkelt... synd.
De som var oförsiktiga var medierna. Trump och Lavrov har anledning att "compare notes" om vad de vet om planerade attacker mot flygplan. Media har rätt att ha åsikt om att de inte bör göra det. Men där tycker jag att medierna har fel. Det är dessutom inte Lavrov som läckt utan någon som av dem som får läsa anteckningar som regelmässigt görs efter sådana möten. Alltså en amerikan.
Men medierna gjorde precis så ansvarslöst som de brukar göra. De agnade en krok med små smulor som de fått vilket nu lett till fler artiklar om vad och vilka länder det handlade om. I morse då jag tittade var det en israelisk agent, nu såg jag att det var en jordansk agent som äventyrades. Som jag skrivit tidigare så tror jag att det finns drösvis med agenter där från USA, UK, Ryssland, Frankrike, Turkiet etc.
Jag tror att spionorganisationerna har nu slängt in en massa lösa trådar som inte leder någonstans. Dessutom sades det nu att det handlade om Raqqa. Därifrån kommer det ofta avrättningsnyheter med anklagelsepunkt att man spionerat för koalitionen, YPG, ryssarna, Assad.
Att rigga en laptop som man kan ta in i en flygplanskabin torde kräva mer än ISIS vanliga kanonmat klarar av och då är det nog ISIS-ingenjörerna som gör det. De håller med all sannolikhet till i Raqqa. Så jag tror att ISIS började leta efter spioner så fort USA-förbudet mot laptops blev publik. Och det var ett bra tag sedan.