Citat:
Ursprungligen postat av
FlashyBear
Obama insinuerade att det är 'judicial activism' om domstolen går emot en lag som ratifierats av kongressen. Det finns i och för sig en stor skillnad mellan EO och lag, men rent generellt handlar det i båda fallel om att den verkställande och lagstiftande makten kritiserar och 'illegitimerar' (eller vad har Obama gjort genom att yra om 'judicial activism'?

) den dömande makten...
Det är en stor skillnad mellan kritik mot domskäl i enskilda fall och ifrågasättande av en domstols
rätt att ogiltigförklara rättsakter. Och du har rätt i att det är en enorm skillnad mellan order och lag. Problemet för Obama var att han hade republikanska majoriteter emot sig under större delen av sina mandatperioder och därför kände sig tvingad att försöka styra på dekret. Jag tror inte att någon tyckte det var optimalt, inklusive Obama. Det är inte så man skapar långsiktig policy.
Trump har upptäckt att det är svårt och tidskrävande med riktig lagstiftning och har insett att han istället kan ge intryck av att uträtta saker genom executive orders (dekret). Som jag skrivit tidigare här i tråden är möjligheterna att åstadkomma policy genom dekret väldigt begränsade. Om ni faktiskt läser texten i Trumps olika dekret kommer ni snabbt se att de är anmärkningsvärt intetsägande, i många fall rena papperstigrar, i andra helt överspelade (exvis Keystone och Dakota Access pipelines), i ytterligare andra exempel på okonstitutionellt executive overreach (travel ban 1 & 2). Jag kan tycka att media spelat Trump i händerna genom att rapportera om och överreagera på dessa signeringar där Trump mest leker president.
Citat:
https://obamawhitehouse.archives.gov...mexico-and-pri
Ultimately, I’m confident that the Supreme Court will not take what would be an unprecedented, extraordinary step of overturning a law that was passed by a strong majority of a democratically elected Congress. And I'd just remind conservative commentators that for years what we’ve heard is, the biggest problem on the bench was judicial activism or a lack of judicial restraint -- that an unelected group of people would somehow overturn a duly constituted and passed law. Well, this is a good example. And I’m pretty confident that this Court will recognize that and not take that step.
Jag är inte särskilt imponerad av det språket, men som sagt argumenterar han emot domstolen, han ifrågasätter inte dess rätt att döma, även om det finns sådana antydningar.
Citat:
Eh.. nej. Och... vem bryr sig? Poängen är som sagt att Trump får en bra ursäkt att kritisera domstolsaktivismen
Vaddå vem bryr sig? Jag trodde att en förutsättning för att orka skriva i den här tråden är att man bryr sig om frågorna man skriver om. Och det var naturligtvis inte Trumps avsikt att hans order skulle blockeras, det var bara hans stabs sedvanliga inkompetens som gav sig tillkänna.