2017-04-28, 21:10
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Fast det är inte direkt sant, vi kan inte se effekterna av den politik han fört men vi kan se effekterna av marknadens FÖRVÄNTNINGAR redan i dessa siffror. Däremot ligger naturligtvis huvuddelen av ansvaret på Obama.

Helt rätt, var på tok för otydlig där, menade att vi inte kan peka med rak arm och säga "Trump" om det ekonomiska år 2017 såvida han inte gör extrema saker men med det sagt så kan man dock tyda vart ekonomin kan bära av.

Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
En consumer economy är ju extremt bra för storföretagen, de kan göra sina saker billiga i andra länder och sen sälja till USA.

Men det är extremt dåligt för USA som vi ser på tillväxten.

Vi i Sverige har ju något mitt emellan sälja och köpa ekonomi och då ser vi på att tillväxten bli bra.

Vi får se om Trump lyckas ändra på USA ekonomi från consumer economy till en mer export ekonomi.

Storföretagen kommer inte gilla det men blir bra för USA som land.

Ja, den svenska modellen när det kommer till ekonomi är egentligen ganska optimal, visst den går att förbättra (finns inget som är perfekt) men den är hästlängder bättre än den amerikanska.

Man måste nog uppnå en ekonomi som är både bra för företag och för konsumenter för att kunna uppnå någon sorts balans ekonomiskt och därefter börja få ordning på bnp osv.
2017-04-28, 22:04
Medlem
FlashyBears avatar
http://www.independent.co.uk/news/wo...-a7704501.html
Donald Trump says he is 'absolutely' considering breaking up 9th Circuit court after blocked executive orders
Citat:
"Absolutely, I have," Mr Trump told the Washington Examiner of considering breakup proposals. "There are many people that want to break up the 9th Circuit. It's outrageous."

"Everybody immediately runs to the 9th Circuit. And we have a big country. We have lots of other locations. But they immediately run to the 9th Circuit. Because they know that's like, semi-automatic."
Mycket viktigt steg för att underminera och kämpa emot den anti-demokratiska domstolsaktivismen

https://www.apnews.com/4ee4972424234967b60af9e33bac2caa
Citat:
People across the country will get to listen in real time to arguments over President Donald Trump's revised travel ban before a federal appeals court.

The 4th U.S. Circuit Court of Appeals said Wednesday that C-SPAN will get to carry live audio of the May 8 arguments in Richmond, Virginia. The 4th Circuit doesn't typically post audio of arguments until after the hearing.

The Trump administration is appealing a ruling in Maryland that blocked the part of the travel ban targeting six predominantly Muslim countries.

A three-judge panel of the 9th U.S. Circuit Court of Appeals is scheduled on May 15 to examine another lawsuit blocking Trump's revised travel ban. Video of that hearing will also be broadcast live on C-SPAN.
Den här gången får man hoppas att Bannon levererar

https://www.apnews.com/b7398309ce92491f9d7599a6bf601ffd
Texas backs tough 'sanctuary city' ban as federal push slows
Citat:
The Texas House approved a strict ban on "sanctuary cities" Thursday, empowering local police to enforce federal immigration law against anyone they detain and threatening police chiefs and sheriffs who refuse to do so with jail.
Man får hoppas att även Trumps 'sanctuary cities'-EO vinner i domstolen.
Senast redigerad av FlashyBear 2017-04-28 kl. 22:17.
2017-04-28, 22:51
Medlem
WarWarrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
http://www.independent.co.uk/news/wo...-a7704501.html
Donald Trump says he is 'absolutely' considering breaking up 9th Circuit court after blocked executive orders

Mycket viktigt steg för att underminera och kämpa emot den anti-demokratiska domstolsaktivismen

Det du kallar "domstolsaktivism" är mer känt under sin riktiga benämning Judicial review och har varit en grundbult i amerikansk statsrätt sedan Marbury v. Madison (1803). Det är en förutsättning för att försäkra att offentlig makt utövas under lagarna och inget Donald Trump kan göra ett skit åt.

Dessutom finns det goda skäl att anta att San Franciscos talan håller hela vägen. Det är för det första kongressen - inte presidenten - som har makt att spendera/innehålla federala medel (om det inte delegerats); för det andra kan ingen, speciellt inte presidenten, införa nya villkor för befintliga federala anslag. Det vore en annan (och tillåten) sak om kongressen villkorade nya federala anslag för exempelvis delstatlig/regional/lokal infrastruktur med att dessa myndigheter åtog sig att ange (till the federales) varje utlänning som dök upp på deras radar. Att det är vansinnig policy är en annan sak.

Citat:
https://www.apnews.com/4ee4972424234967b60af9e33bac2caa

Den här gången får man hoppas att Bannon levererar

https://www.apnews.com/b7398309ce92491f9d7599a6bf601ffd
Texas backs tough 'sanctuary city' ban as federal push slows

Man får hoppas att även Trumps 'sanctuary cities'-EO vinner i domstolen.

Som sagt, jag är beredd att satsa en slant på att den inte gör det.
Senast redigerad av WarWarren 2017-04-28 kl. 22:56.
2017-04-28, 23:05
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WarWarren
Det du kallar "domstolsaktivism" är mer känt under sin riktiga benämning Judicial review och har varit en grundbult i amerikansk statsrätt sedan Marbury v. Madison (1803). Det är en förutsättning för att försäkra att offentlig makt utövas under lagarna och inget Donald Trump kan göra ett skit åt.
Det är inte jag som kallar det utan Obama. Jag väljer att tro på Obama än dig, sorry

Citat:
Ingen aning. Jag är inte en juridisk expert. Däremot tror jag att majoriteten av amerikanerna tycker att det är helt sjukt att 'sanctuary cities' ens finns... Såååå, det skulle bara hjälpa att underminera domstolsaktivismen (vilket är det viktigaste)
2017-04-28, 23:28
Medlem
Citat:

Vågar du sätta en slant att den inte går igenom i högsta domstolen också.
2017-04-28, 23:32
Medlem
WarWarrens avatar
Citat:
Det är inte jag som kallar det utan Obama. Jag väljer att tro på Obama än dig, sorry

Jag vet inte om du skämtar - Obama har sannerligen inte kallat judge Orrick aktivistisk eller kommenterat domen alls, men det hör lite till spelets regler att den som förlorar ett dylikt case gnäller om aktivism. Ingen, före Trump, har dock indikerat att domar som går dem emot skulle vara illegitima.

Citat:
Ingen aning. Jag är inte en juridisk expert. Däremot tror jag att majoriteten av amerikanerna tycker att det är helt sjukt att 'sanctuary cities' ens finns... Såååå, det skulle bara hjälpa att underminera domstolsaktivismen (vilket är det viktigaste)

Men är det inte i första hand en fråga för medborgarna i dessa städer?
2017-04-28, 23:38
Medlem
WarWarrens avatar
Citat:
Vågar du sätta en slant att den inte går igenom i högsta domstolen också.

Om den står sig beror det nog på att dekretet inte definierar Sanctuary City eller specificerar vilka federala anslag som skulle dras in. Det är så att säga skrivet med röven. Dessa oklarheter skulle samtidigt göra det i princip omöjligt att tillämpa dekretet, så slutresultatet blir nog detsamma.
2017-04-28, 23:49
Medlem
Citat:
Om den står sig beror det nog på att dekretet inte definierar Sanctuary City eller specificerar vilka federala anslag som skulle dras in. Det är så att säga skrivet med röven. Dessa oklarheter skulle samtidigt göra det i princip omöjligt att tillämpa dekretet, så slutresultatet blir nog detsamma.

Tror att Trump får dra in pengar från institutioner som domstolar, fängelse osv.

Men inte från skolar, sjukhus osv.

Kan ha fel där men läste domarens dom så.
2017-04-28, 23:50
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Hahah det där kallar jag att ta tag i sanctuary city.

Texas är ljuset i världen.

Citat:
Jag vet inte om du skämtar - Obama har sannerligen inte kallat judge Orrick aktivistisk eller kommenterat domen alls, men det hör lite till spelets regler att den som förlorar ett dylikt case gnäller om aktivism. Ingen, före Trump, har dock indikerat att domar som går dem emot skulle vara illegitima.

Obama insinuerade att det är 'judicial activism' om domstolen går emot en lag som ratifierats av kongressen. Det finns i och för sig en stor skillnad mellan EO och lag, men rent generellt handlar det i båda fallel om att den verkställande och lagstiftande makten kritiserar och 'illegitimerar' (eller vad har Obama gjort genom att yra om 'judicial activism'?) den dömande makten...
https://obamawhitehouse.archives.gov...mexico-and-pri
Ultimately, I’m confident that the Supreme Court will not take what would be an unprecedented, extraordinary step of overturning a law that was passed by a strong majority of a democratically elected Congress. And I'd just remind conservative commentators that for years what we’ve heard is, the biggest problem on the bench was judicial activism or a lack of judicial restraint -- that an unelected group of people would somehow overturn a duly constituted and passed law. Well, this is a good example. And I’m pretty confident that this Court will recognize that and not take that step.

Citat:
Men är det inte i första hand en fråga för medborgarna i dessa städer?
Eh.. nej. Och... vem bryr sig? Poängen är som sagt att Trump får en bra ursäkt att kritisera domstolsaktivismen
2017-04-29, 01:06
Medlem
WarWarrens avatar
Citat:

Obama insinuerade att det är 'judicial activism' om domstolen går emot en lag som ratifierats av kongressen. Det finns i och för sig en stor skillnad mellan EO och lag, men rent generellt handlar det i båda fallel om att den verkställande och lagstiftande makten kritiserar och 'illegitimerar' (eller vad har Obama gjort genom att yra om 'judicial activism'?) den dömande makten...

Det är en stor skillnad mellan kritik mot domskäl i enskilda fall och ifrågasättande av en domstols rätt att ogiltigförklara rättsakter. Och du har rätt i att det är en enorm skillnad mellan order och lag. Problemet för Obama var att han hade republikanska majoriteter emot sig under större delen av sina mandatperioder och därför kände sig tvingad att försöka styra på dekret. Jag tror inte att någon tyckte det var optimalt, inklusive Obama. Det är inte så man skapar långsiktig policy.

Trump har upptäckt att det är svårt och tidskrävande med riktig lagstiftning och har insett att han istället kan ge intryck av att uträtta saker genom executive orders (dekret). Som jag skrivit tidigare här i tråden är möjligheterna att åstadkomma policy genom dekret väldigt begränsade. Om ni faktiskt läser texten i Trumps olika dekret kommer ni snabbt se att de är anmärkningsvärt intetsägande, i många fall rena papperstigrar, i andra helt överspelade (exvis Keystone och Dakota Access pipelines), i ytterligare andra exempel på okonstitutionellt executive overreach (travel ban 1 & 2). Jag kan tycka att media spelat Trump i händerna genom att rapportera om och överreagera på dessa signeringar där Trump mest leker president.

Citat:
https://obamawhitehouse.archives.gov...mexico-and-pri
Ultimately, I’m confident that the Supreme Court will not take what would be an unprecedented, extraordinary step of overturning a law that was passed by a strong majority of a democratically elected Congress. And I'd just remind conservative commentators that for years what we’ve heard is, the biggest problem on the bench was judicial activism or a lack of judicial restraint -- that an unelected group of people would somehow overturn a duly constituted and passed law. Well, this is a good example. And I’m pretty confident that this Court will recognize that and not take that step.

Jag är inte särskilt imponerad av det språket, men som sagt argumenterar han emot domstolen, han ifrågasätter inte dess rätt att döma, även om det finns sådana antydningar.

Citat:
Eh.. nej. Och... vem bryr sig? Poängen är som sagt att Trump får en bra ursäkt att kritisera domstolsaktivismen

Vaddå vem bryr sig? Jag trodde att en förutsättning för att orka skriva i den här tråden är att man bryr sig om frågorna man skriver om. Och det var naturligtvis inte Trumps avsikt att hans order skulle blockeras, det var bara hans stabs sedvanliga inkompetens som gav sig tillkänna.
2017-04-29, 02:03
Medlem
Det bästa av två världar - Ron Paul intervjuar Julian Assange. En intervju, två hjältar.

http://www.zerohedge.com/news/2017-0...n-assange-live
2017-04-29, 11:51
Medlem
E.Merckxs avatar
Obama drar in ytterligare 400.000 us$ för ett 90 minuters tal:

He's Soaking In It: Barack Obama paid another $400,000, this time for a 90-minute speech to advertisers

"Former President Barack Obama is making the most of his first 100 days out of office and is already set to make at least $800,000 from just two speeches this year."

https://www.yahoo.com/news/barack-ob...140835198.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in