2017-02-19, 18:07
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Blir extremt löjligt att kalla det hela för "fake news" när han uttalar sig så oerhört klumpigt; tolkningen att han menade att något hände i Sverige kvällen innan är ju lika rimlig som tolkningen att han såg något på TV från Sverige dagen innan.

Nu torde det ju stå klart att han menade det senare, men utan förförståelse är det ett anmärkningsvärt oklart uttalande.

Problemet med att man måste sitta och tolka vad han säger blir ju att folk de facto kan få för sig att han menar en sak som han egentligen inte menar; det är viktigt för världsledare att uttrycka sig klart och tydligt för att undvika ödesdigra misstag.
Det kan ha varit ett genidrag för Trump att uttala sig på detta vis. På så vis får Fox-inslaget större uppmärksamhet, samtidigt som folk märker att nyhetsbolagen blir tvungna att revidera budskapet. Han fick Carl Bildt och utrikesdepartementet på kroken även så frågan är om det inte varit medvetet.

Jag skulle inte vilja påstå att happening ska tolkas som happened trots, men däremot kan jag förstå att det är mer lockande att använda perfekt. Nyhetsmedierna vill väl skriva negativa och underhållande artiklar om Trump som får betraktas som fakenyheter.
2017-02-19, 18:09
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Problemet är allvarligare än så. Oavsett tolkningen visar "Swedengate" att presidentens källa till omvärldsinformation är kabelnyheter.
Det är väl ingen direkt nyhet, det sa han redan under valkampanjen.
https://www.youtube.com/watch?v=sj3QVa6-bFs
2017-02-19, 18:18
Medlem
Jag antar att vi alla kan vara överens om att det med hög sannolikhet var reportaget på FOX som Trump pratade om?

"You look at what's happening last night in Sweden"

Översättningen blir då ungefär: Vi kunde alla se (på reportaget) igår vad som PÅGÅR i Sverige

Fortsätter med "Sweden?! Who would believe this? Sweden?! They took in large numbers, they're having problems like they'd never thought possible" och där tar vad han säger om Sverige slut.

Vart talar Trump om en terroristattack mot Sverige?
Senast redigerad av toduah 2017-02-19 kl. 18:21.
2017-02-19, 18:30
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toduah
Jag antar att vi alla kan vara överens om att det med hög sannolikhet var reportaget på FOX som Trump pratade om?

Översättningen blir då ungefär: Vi kunde alla se (på reportaget) igår vad som PÅGÅR i Sverige

Fortsätter med "Sweden?! Who would believe this? Sweden?! They took in large numbers, they're having problems like they'd never thought possible" och där tar vad han säger om Sverige slut.

Var talar Trump om "reportaget"?
2017-02-19, 18:32
Medlem
Om ni har problem med Donald Trumps språk. Låt mig då hjälpa er. Ni som följt Formel 1 i ett par årtionden känner säkert till en person som heter Ron Dennis. Han skapade det vi idag känner McLaren-stallet för. Han har slutat nu (eller blivit bortplockad). Han var egensinnig i sitt språkbruk. Han har fått sitt språk benämnt som ett faktiskt språk. Det är ett eget språk. Fråga Chomsky.

Ron Dennis
https://en.wikipedia.org/wiki/Ron_Dennis#.22Ronspeak.22

Om det är en hjälp på traven så bra. Snart kommer väl någon lingvist att mynta uttrycket "Trumpspeak". men "Ronspeak" finns. Det är inget skämt.
2017-02-19, 18:37
Medlem
Continental Ops avatar
Det var väl uppenbart att det var inslaget på Fox han syftade på och att det har mer att göra med problem som uppstår om man tar in exceptionella mängder invandrare än terrordåd, som nån sa här, det kan vara hans lite slarviga meningsbyggnad som spökar, nu får iaf hela världen smakprov på det infantila debattklimatet i Sverige där det är kutym att missförstå varann om det går så det kommer bli roligt. Aftonhoran och DN låtsades inte förstå alls i ett par timmar innan man till slut la till att det måste vara teveinslaget, de jobbar ju med media på heltid, hur kunde de inte fatta vad han syftade på? nu vill ambassaden ha förtydligande lol, don't feed the troll eller vad? Det lät inte på tjänstemannen på ambassaden som det var Margot som låg bakom förfrågan.

Jag har inte praktiskt erfarenhet av ambassadarbete men det känns som att man kan välja lite viktigare frågor om man riskerar att försämra relationer med stora länder som USA? Det där kanske aldrig landar så högt i Trump-administrationen dock?

Det känns annars som det ligger i farans riktning att moralsupermakt-margot kommer vilja plocka en riktig PK-fajt med Trump, det är lite sådär tryggt som att mucka med SD, blir mkt ryggdunk
2017-02-19, 18:42
Medlem
Tacksamt för Trump, Bannon och gänget att det hela tiden fokuseras på relativt nonsens om sanningshalten i förfluget babbel på Trumps framträdanden. När de borde fokusera på de beslut som faktiskt tas och vilka konsekvenser de kommer att få.

Förvisso har han telepromptrar här men som det ser ut följer han dem inte slaviskt som Obama gjorde. Han pratar allmänt om faran med okontrollerad invandring av odokumenterade. Typ se vad som händer i Europa, möjligen har han sett inslaget på Fox och får med ”last night”, men kontexten är det allmänna läget med den okontrollerade invandringen i Europa. Den som inte vet och förstår att den orsakat stora problem för Sverige måste vara både blind och döv.

Som vänstertypen Michael Parenti sa om den enfaldiga vänstern:
2017-02-19, 18:46
Medlem
Citat:

Fortsätter med "Sweden?! Who would believe this? Sweden?! They took in large. numbers, they're having problems like they'd never thought possible" och där tar vad han säger om Sverige slut.

Ja, han pratade som han brukar om nåt han sett på tv och han hade inte vett att klargöra detta. Inte imponerande men inte heller intressant. Det bevisar bara vilken tomte han är.
2017-02-19, 18:49
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Det är väl ingen direkt nyhet, det sa han redan under valkampanjen.
https://www.youtube.com/watch?v=sj3QVa6-bFs

Exakt. Trump fortsätter som han gjort tidigare. Han vill inte inse vad det innebär att vara USA:s president.
Det är som om han sedan installationen medverkar i dokusåpan "The White House".
I "The Apprentice" vara han företagsledare/programledare och nu iklär han sig presidentrollen.
Jag vet inte. Det hela är surrealistiskt.
2017-02-19, 18:52
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ja, republikanerna hade framför allt bröderna Koch och deras vänner bakom sig i presidentvalet. De lär ha spenderat runt 250 miljoner USD på valet 2016 och väntas spendera ytterligare 400 miljoner USD de kommande två åren i syfte att nå politiskt inflytande.
Koch satsade på kongressen. Och 2018 handlar om...?
Citat:
Bröderna Koch är inte nöjda med Trumps presidentskap hittills, så vi får se hur partiet kommer att hantera Trump framöver. Trots allt är det i slutänden viktigast för en kongressledamot att bli återvald och partiet kan inte förlora Kochs stöd. Det går inte. Om någon får stryka på foten är det Trump.
Vad menar du ens?
Citat:
Bröderna Kochs organisation har hårt kritiserat Trumps EO om immigration. Kan tänka mig att de inte är särskilt imponerande heller av Trumps presskonferens och tal den senaste veckan.
Som sagt KONGRESSEN.
2017-02-19, 18:52
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Sett till hur du generellt uttrycker dig på skriven svenska dvs mellanstadienivå så är det inte märkligt att du naturligtvis är helt oförmögen att se att Trumps uttalande är problemet i en eventuell översättning till ett annat språk, dvs det är språkfel i hans meningsbyggnad.

Ta en Komvuxkurs eller liknande innan du försöker läxa upp folk så slipper du göra bort dig framöver.
Allt klarnade för mig ganska snabbt och att vissa idioter här är sega är inte mitt problem. Jag försökte hjälpa till, vilket fick effekt efter några timmar. Folk lyssnade och tog till sig det jag sa.

Och när jag diskuterar om Trump så vill jag uttrycka mig som honom i tal och skrift. Jag tar din kommentar som en komplimang.
2017-02-19, 18:56
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
JVart talar Trump om en terroristattack mot Sverige?

Var/när talar Trump om ett reportage på FOX?

Har Trump eller hans stab i efterhand klargjort att det var detta han avsåg, och har du i sådana fall källa på det?

Vem/vilka har påstått att han talar om en "terroristattack" i Sverige i går kväll?

De fullt berättigade frågor som ställts, inte minst internationellt, har helt enkelt handlat om att man vill veta vad Trump menade, eftersom det inte framgick.
Senast redigerad av DaEzz 2017-02-19 kl. 18:58.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in