2017-01-31, 12:42
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Det menar jag inte. Hur fan kunde du tro det? Jag sa att om Republikanerna verkligen ville kriga med Trump skulle de till exempel Tillerson inte godkännas (han har formellt inte godkänns än, men kommer att bli).
Så som jag skrev måste senaten granska och godkänna utsedda ministrar innan de får tillträda.
Det är exakt det som pågår i tex de olika utfrågningarna som senaten genomför med de utsedda ministrarna.
När det gäller Tillerson har han gett tillfredsställande besked om var han står i t ex frågan om Ryssland. Det var ett stort frågetecken innan utfrågningarna och något som bekymrade senatorerna.
Tillerson kommer med all sannolikhet att godkännas av senaten i morgon onsdag.

Tillerson kan bli en tillgång i administrationen för partiet och det vore därför kontraproduktivt att ens försöka stoppa utnämningen av honom.

På vilka grunder menar du att "Republikanerna" inte ska godkänna Tillerson?
Vad skulle republikanerna vinna på att "kriga mot Trump" inte godkänna Tillerson?

Citat:
Du påstod att Trump skulle mycket problem med HD/senaten/kongressen. Du får redogöra då
1 vilka av hans presidentorder ens behöver blir godkända (Trump kan till exempel göra nästan vad han vill när det gäller invandring],
2 vilka menar du ska stoppas av HD),
Finessen med en exekutiv order är att den inte kräver godkännande av kongressen för att verkställas.
Den exekutiva ordern kan i efterhand prövas av domstol, slutgiltigt av HD.

Det har redan lämnats in flera stämningar mot Trumps exekutiva order om immigration. Någon/några av dessa kommer så småningom att prövas av HD.
Vad HD:s beslut blir vet ingen, men en framstående expert inom området immigrationsrätt tror att den exekutiva ordern ligger inom presidentens beslutsrätt medan andra jurister är av annan åsikt.

http://edition.cnn.com/2017/01/28/politics/2-iraqis-file-lawsuit-after-being-detained-in-ny-due-to-travel-ban/index.html

Citat:
3 vilka menar du ska stoppas av senaten,
4 vilka menar du ska stoppas av kongressen
Senaten är en av kongressens två kammare. Vet du inte ens det?
Här får du en pedagogisk beskrivning på svenska av hur kongressen fungerar:
http://www.svd.se/hur-fungerar-kongressen
Citat:
5 vilka menar du ska stoppas av McCain och Graham,
Senaten har 54 republikanska senatorer. Varför är du så fixerad vid just John McCain och Lindsey Graham? Tror du att de är de enda republikanska senatorerna som inte håller med presidenten om allt?

Citat:
6 vilka menar du ska stoppas av delstater. Kommer de delstaterna att vinna i domstolen? Vilka delstater? Kommer det innebära att hans order blir helt verkningslösa om enstaka delstater vägrar utföra dem?
Okej, jag ska hjälpa dig. Här kommer två lättlästa artiklar på svenska komplett med instuderingsfrågor:

http://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/sa-styrs-usa-delstaterna

http://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/sa-styrs-usa-hogsta-domstolen

Citat:
Jag har redan bett dig om källor, men det innehöll ingenting förutom att Trump kommer kanske att ha det svårt something something, kan möjligen strida mot konstitutionen something something.

Jag gissar att du inte har några belägg och att hela din analys byggd på duuuuuum Trump

Vem som helst kan ju se att du är förvirrad och saknar grundläggande kunskap om hur USA styrs och av det följer att du inte klarar av att förstå de källor jag gett dig. Enligt dig står "something something" i källorna vilket är det samma som att säga att de är obegripliga.
Det kan knappast vara mitt fel.
2017-01-31, 12:42
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Tillerson? Menar du Jeff Sessions vars utfrågning hålls idag och som förmodligen kommer att bli bekräftad som A.G. inom ett par dagar?

Jepp my bad, Sessions naturligtvis. Tack för rättelsen.
2017-01-31, 12:49
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
FlashyBear skrev

Tillerson? Menar du Jeff Sessions vars utfrågning hålls idag och som förmodligen kommer att bli bekräftad som A.G. inom ett par dagar?

Senatsutfrågningen har redan varit. The Senate Judiciary Committee kommer att godkänna Jeff Sessions idag.
2017-01-31, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Wow! For real?

Och hur förklarar du att även andra länders statsöverhuvuden också kritiserar honom och hans beslut?!.
Det är knappast medias fel. De har insett, precis som alla andra att Trump inte är kompetent nog att styra ett land

.....andra länders statsöverhuvuden.... suck, dom är PK-elitens rätta ansikte, dom flesta har sina bäst-föredatum redan utstakat.

Vem som är kompetent eller inte skall inte blandas ihop med åsiktsskillnader, tror nog dom flesta demokratiska ledare är kompetenta, dock ogillar jag mycket av de flestas politik.

Vänta lite och se, Trump o Bannon har just börjat att lägga det stora pusslet, haka inte upp dig på detaljer i processen som msm o etablissimanget gör, globalisterna bävar vad som komma skall.
2017-01-31, 13:17
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Vad skulle republikanerna vinna på att "kriga mot Trump" inte godkänna Tillerson?

Let's do it again.

Du påstod att Trumps EO är verkningslösa.

Citat:
Ännu så länge är de inte värda mer än pappret de är skrivna på.
Att de kan upphävas av domstolen.

Citat:
Den exekutiva ordern kan i efterhand prövas av domstol, slutgiltigt av HD.
Att Trump kommer att ha problem med kongressen

Citat:
I vilka frågor av vikt har Trump kongressens fulla stöd menar du?

Och ja, det kan bli så. Det kan också bli ett kärnvapenkrig med Ryssland. Imorgon.

Så jag frågade dig vilka Trumps EO är verkningslösa och vilka som sannolikt kommer att bli stoppade av domstolarna enligt dig?

Det enda du kom med var
Citat:
Det har redan lämnats in flera stämningar mot Trumps exekutiva order om immigration. Någon/några av dessa kommer så småningom att prövas av HD.

Stämningar tycks vara ganska begränsade? Var det allt? Det låter som att Trump är ganska framgångsrik hittills?

Och vad var det du menade med
Citat:
Som jag sagt tidigare är Trump inte Gud och hans ord blir inte kött.
Att han inte får igenom 100%? Det var ett stort bidrag av dig! Tack, sanningssägare!
2017-01-31, 14:10
Medlem
Intressant att CNN köpt upp den populäre Youtubern CaseyNeistat så han ska sprida anti-Trump propaganda.

https://arstechnica.com/business/2016/11/cnn-acquires-beme-a-video-startup-cofounded-by-youtuber-casey-neistat/

Han har gjort flera kritiska Trumpklipp nu, äckliga CNN är när inte kanalen fungerar länge så köper man upp youtubers för att sprida propagandan.
2017-01-31, 14:14
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Let's do it again.

Du påstod att Trumps EO är verkningslösa.:

Jag frågade dig,
Och du svarar
"Let's do it again"

Vad betyder det svaret?

Nej, det har jag inte sagt. Det är din fantasi.

Citat:
Att de kan upphävas av domstolen.

Att Trump kommer att ha problem med kongressen
Bra att du också förstår det.

Citat:
Och ja, det kan bli så. Det kan också bli ett kärnvapenkrig med Ryssland. Imorgon
.
Ja, det är väldigt mycket som kan hända men det är lika irrelevant som ett kärnvapenkrig i sammanhanget.

Citat:
Så jag frågade dig vilka Trumps EO är verkningslösa och vilka som sannolikt kommer att bli stoppade av domstolarna enligt dig?

Det enda du kom med var

Stämningar tycks vara ganska begränsade? Var det allt? Det låter som att Trump är ganska framgångsrik hittills?
Självklart kan inte de domstolar som hittills prövat saken göra så mycket mer än att tillfälligt sätta käppar i hjulet. Det säger ju sig självt
Du bortser bekvämt från HD och att det tar lång tid att få ett slutgiltigt avgörande.
Ännu har det bara gått några dagar.

Citat:
Och vad var det du menade med
Att han inte får igenom 100%? Det var ett stort bidrag av dig! Tack, sanningssägare! :yes]
Jag förstår. Den liknelsen gick dig förbi. My bad, jag trodde att du hade åtminstone ett uns av bildning.

I stället för att gräva i äldre inlägg borde du besvara mitt senaste inlägg till dig.
(FB) Stora tråden om amerikansk inrikespolitik
Senast redigerad av DoraF 2017-01-31 kl. 14:22.
2017-01-31, 14:19
Medlem
korvbenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Jag struntar i hur gemene man tolkar konstitutionen. Tolkningen som räknas görs av SCOUTUS och högsta domstolarna i delstaterna. De har gjort samma tolkning som jag har gjort, d.v.s. att man får reglera både ägandet och bärandet av vapen utan att det strider mot konstitutionen.

Din oförmåga att hålla en lugn och sansad ton är talande för din intellektuella förmåga. Lugna ner dig några hekto så börjar nog polletterna att trilla ner. Gå tillbaka till mitt ursprungliga inlägg i den här korta diskussionen så kommer du se vad det var som hände.

http://gaprobate.gov/content/weapons-carry-licenses

Mm och dessa instutioner är helt utan politisk inverkan eller?

Ja du detsamma kan väl sägas om dig, du vet kasta inte sten när du sitter i glashus

Ja det skall jag göra och se om jag missförstod vad du skrev.

Tackar.
2017-01-31, 14:33
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
I princip alla frågor på detta tema har samma svar ända tills USA transformeras till en fullfjädrad fascistisk diktatur.
...vilket ju mer eller mindre är en uttalad önskan från regimen.
USA styrs numera av en narcissistisk nickedocka med handen på ett litet psykfall, vars uttalade mål är att förstöra landet, uppe i röven:
http://www.dailykos.com/story/2016/10/21/1585404/-Avowed-Leninist-Steve-Bannon-Is-Using-Trump-to-Overthrow-the-Government-and-Destroy-the-Press
Citat:
Avowed Leninist Steve Bannon Is Using Trump to Overthrow the Government and Destroy the Press.
“Lenin,” he answered, “wanted to destroy the state, and that’s my goal too. I want to bring everything crashing down, and destroy all of today’s establishment.”

(Det är dock väldigt intressant, på så vis att det bekräftar vad man hela tiden misstänkt, att se hur högerkanten, såväl där som på denna sidan atlanten, hurrar och tjoar för den fascistiska utveckling som vi nu ser pågå i realtid.)

Skiter i konstitutionens lagar och regler gör de redan men man måste ju se till att säkra de militära och polisiära maktmedlen också, så man kan fortsätta styra och ställa om någon nu skulle påpeka detta:
http://foreignpolicy.com/2017/01/30/steve-bannon-is-making-sure-theres-no-white-house-paper-trail-trump-president/
Citat:
Even before he was given a formal seat on the National Security Council’s “principals committee” this weekend by President Donald Trump, Bannon was calling the shots and doing so with little to no input from the National Security Council staff, according to an intelligence official who asked not to be named out of fear of retribution.
“He is running a cabal, almost like a shadow NSC,” the official said. He described a work environment where there is little appetite for dissenting opinions, shockingly no paper trail of what’s being discussed and agreed upon at meetings, and no guidance or encouragement so far from above about how the National Security Council staff should be organized.

The lack of a paper trail documenting the decision-making process is also troubling, the intelligence official said. For example, under previous administrations, after a principals or deputies meeting of the National Security Council, the discussion, the final agreement, and the recommendations would be written up in what’s called a “summary of conclusions” — or SOC in government-speak.

Enda gruset i maskineriet för ostbågs-Benito & co är att... jag tror ärligt talat de lite förväntade sig att deras WT-trupper skulle marschera på gatorna, sjunga segersånger och inrätta den nya ordningen så som the god emperor dikterade den?
Ta en kik Bannon här, han tycks ju närmast lida av vanföreställningar?
https://www.washingtonpost.com/politics/trumps-hard-line-actions-have-an-intellectual-godfather-jeff-sessions/2017/01/30/ac393f66-e4d4-11e6-ba11-63c4b4fb5a63_story.html?postshare=9221485808310560 &tid=ss_tw&utm_term=.adedf6dbd919

Dock så verkar deras manskap hellre vilja sitta på twitter, vara taskiga mot brudar och posta barnprograms-grodor? Faktum är att Donald förlorade det amerikanska folkets majoritet med 3 miljoner röster; hela det där folksvallet som svär trohet till den nye ledaren har uteblivit, istället ser USA sin kanske mest avskydde president någonsin.

Och detta kan inte en uppmärksamsknarkare med ständigt bekräftelsebehov stå ut med.
Då får man ta till tuffare metoder, om folket inte visar den uppskattning de är förpliktigade att göra...
2017-01-31, 14:43
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvbenke
Mm och dessa instutioner är helt utan politisk inverkan eller?

Ingenting är utan politisk verkan, men det är institutioner som funnits under både demokratiskt och republikanskt styre och oavsett vem som har suttit vid makten så har det funnits begränsande vapenlagar och delstater med hårdare vapenlagar har tillåtits att ha just det.
2017-01-31, 15:04
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Trump säger till berörd person att han tyvärr inte har förtroende för henne längre och ber henne avgå. Inga skandaler, inga känsloyttringar, bara business - inget personligt.

Vägrar hon avgå trots att han ber henne så entledigar han personen, med ett kort officiellt meddelande om att han helt enkelt vill ha in någon ny på posten etc - än en gång, inget personligt.

Eller så väntar han i typ tre-fyra veckor dvs tills Jeff Sessions är bekräftad och kliver in på posten så löser ju problemet sig självt.

Ingen mediacirkus, ingen uppståndelse.

Så hade i alla fall en kompetent chef hanterat frågan.

Men inte Trump, eftersom han före allt annat är en praktnarcissist och översittartyp som tar allt, inklusive saklig kritik, personligt, inte kan kontrollera sitt humör och i allt väsentligt fortsätter agera som om han sitter vid styrelsebordet i "The Apprentice" eftersom det är det absolut bästa han vet.

Trump njuter av att använda den makt de har till att hota och förnedra, det är så narcissister fungerar.

Trump tror säkerligen på fullt allvar att han visar styrka och beslutsamhet genom att impulsivt sparka folk till höger och vänster, och i processen komma med tillmälen och hån, kalla dem förrädare och vad det nu må vara.

Men det gör han alltså inte. Han visar svaghet, på ett fundamentalt professionellt och personligt plan.

Ja, Trump visar svaghet. Det är han själv som skapat det problem han löser genom att entlediga den tf justitieministern.
Trumps regering är katastrofalt dåligt förberedd. Jämför t ex med hur det var när den förra administration tillträdde. Då fanns t ex den nya justitieministern på plats den 2 februari 2009.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Confirmations_of_Barack_Obama's_Cabinet
2017-01-31, 15:19
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Donald J. Trump ✔ @realDonaldTrump
I have made my decision on who I will nominate for The United States Supreme Court. It will be announced live on Tuesday at 8:00 P.M. (W.H.)

Bästa sändningstiden! Trump kommer nog att igen hålla talet innan han ger namnet. Kommer det att handla om "failing Nytimes" eller om "fakenews CNN"?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in