Bakgrund
En konsekvens av olika typer av psykisk sjukdom är inte sällan nedsatt förmåga att värna om sin personliga integritet. Om en människa som har sådan nedsatt förmåga är mycket aktiv på sociala nätverk kan det uppstå en del underliga och tråkiga situationer. Det kan till exempel bli så att vem som helst kan få reda på nästan hur mycket som helst om t.ex. någon typ av pågående psykotisk livskris med tillhörande vanföreställningar. Sådant som i personen och de anhörigas intresse egenligen verkligen inte borde vara offentligt.
Etisk fundering
Om man, som jag, är intresserad av alternativa verklighetsuppfattningar, psykisk sjukdom, foliehattsteorier och udda personer allmänt kan ett flöde av information från en person i en sådan akut kris komma att uppfattas som en sorts guldgruva. Ett titthål rakt in i ett pågående vansinne.
Samtidigt är det så klart en mycket stor skillnad relativt om det skulle vara en fiktion. Bakom ett mentalsjukt livskrisflöde i sociala nätverk finns en riktig person, en riktig livskris och helt säkert förtvivlade riktiga anhöriga.
Hur kan man resonera kring sin roll som betraktare ur ett etiskt perspektiv? Givet att man inte aktivt bidrar till krisen genom t.ex. att trolla den stackras krisande personen, men inte heller gör något aktivt för att försöka hjälpa till.
Sociala nätverk suddar ut gränsen mellan det privata och offentliga så väl som mellan kända och okända personer. Undrar vad för typ av normer kring just psykisk sjukdom och sociala nätverk som kanske redan finns men som jag inte känner till eller vad för typ av normer som kommer att växa fram kring detta.
Alla tankar och länkar kring detta välkomna!
Även om jag har försökt hålla frågan allmän tycker jag att det ser rätt uppenbart ut i min text att den är triggad av ett konkret och pågående fall. För den som är intresserad finns fallet som triggar denna fråga omfattande dokumenterat här