2017-01-15, 21:54
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Social misär är främsta orsak till kriminalitet, etnicitet har ingen betydelse, fast det biter inte på tvättäkta rasister d.v.s. saklighet.

SD, släng ut alla lågutbildade! De är kriminella!
Så du säger att invandrare är överrepresenterade vad gäller brottslighet men du väljer en rent socioekonomisk modell? Okej.

Som BRÅ 2005 visade (den undersökning du själv hänvisade till och som BRÅ säger fortfarande gäller) försvann inte invandrarnas överrepresentation efter det att man korrrigerat för en rad socioekonomiska faktorer så det verkar vara en hel del vi inte fångar varav jag tror att en del faktorer är kulturella (klankultur) etc. Överrepresentationen ökade också ju grövre brottsligheten var något jag också tycker är svårt att förklara med endast socioekonomi.

Men oavsett förklaringsmodell kokar det ned till att Sverige försatts i en situation där brottsligheten nu riskerar att öka.

Är vi eniga om det?
Citera
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Ja, det var ju det jag syftade på, han vet ju inte hur det ser ut idag med de siffrorna som ju är runt 15 år gamla. Det skulle man ju sagt i en debatt - "Hur vet du det, Sarnecki, det finns ju inga aktuella siffror på det du påstår att du vet".

Precis. Tills hans försvar medgav han ju dock att invandringen ökat dramatiskt de senaste åren. Den dramatiska populationsförändringen är ju, i sig, skäl att ifrågasätta den vetenskapliga relevansen i Brå2005 mer än tio år senare...
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Ja han var både rolig och saklig. Visade hur meninglöst en sådan undersökning skulle vara medan Karlsson mer lät som en näthatare som skrek lite om att sarneki är dum och att invandrare våldtar de stackars blonda flickorna.

på Flashback vann karlsson men det var klart redan från början. I resten av samhället vann Sarneki.

tycker vi kan avskriva det där kravet nu. nu har rasisterna fått skälla lite nu kan vi gå vidare.

Ja det berömda rasistkortet åker upp så fort det blir obekvämt. Mitt tips att du går in på denna länk

(FB) Aktuella brott och kriminalfall

Sammanställ 500 aktuella brott och utredningar och sedan försök hävda att det inte finns en röd tråd.
Vem som helst som följer brotten som står i tidningarna kan se en skyhög % av brotten begås av invandrare.
Så varför duckar alla vänsteraktivister för sanningen?
Det är allmänheten som förtjänar svar och sanningen och man är inte rasist för man vill se en undersökning och fakta.
Citera
2017-01-15, 21:55
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Man frågar sig ju vad denne professor hållt på med alla dessa år då han fortfarande inte har några svar.

Ja det är något speciellt med forskare som lutar sig mot argumentet: forskning saknas!
Citera
Medlem
Citat:
Det är snarare ni som tror att en sådan här undersökning skulle lösa något och kommer med krokodiltårar som borde skärpa er.

Som jag skrev i början, vad ska vi med en sådan forskning till? Det finns redan, vi har fått fram orsakerna och oavsett vad en ny undersökning kommer fram till. Ska vi lägga om hela invandringspolitiken pga detta? Det är så tydligt att ni främlingsfientliga bara vill ha ett papper till att vifta med för att säga att vi ska stoppa invandringen och att sluta ta emot syriens flyktingar.

Tycker Sarneki är ganska rolig som säger att "varför ska vi forska när mattias karlsson redan vet allt redan?"

Man måste ju självklart ta reda på orsaken till den kraftigt ökade brottsligheten, framförallt inom sexualbrott.
Och som du säger, så vet vi ju redan orsaken, och då måste vi ju givetvis åtgärda problemet...
Man avlägsnar problemet....
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eloger
Kollar inte på debatten, men har de seriöst snackat om "2005 års statistik"?

För 2005 års rapport täcker ju statistik från åren 1997-2001 om jag inte missminner mig....

Stämmer säkert, vet inte. Hursom, det gör ju knappast saken bättre. Så länge inte sanningen gynnar ens egna intressen är det bättre att dölja den, tycks de resonera som om Sverige på ett mirakulöst sätt skulle skilja sig nämnvärt från, låt säga, Danmark eller Finland.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
För att statistiken redan finns och han som forskare kommer åt den. Det är bara att den inte publiceras för allmänheten. Brå har alla uppgifter för att ta fram statistik likt den från 2005.
Du vet detta med säkerhet?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Ja, detta var illa. Sarneckis sämsta stund i TV hittills—och det säger mycket i hans fall.
Håller med, så fånigt av honom att mena att en ny BRÅ undersökning är onödig då "vi får samma siffror" hur fan vet han det? Senaste undersökningen är 11 år gammal läget sedan dess har dramatiskt förändrats.
Sen drog han några gånger "jag som oberoende forskare", vet fan inte hur oberoende han är, som forskare är han, enligt sej själv, mest intresserad "varför" det är en överrepresentation av kriminella bland utlänningar, löjligt argument som om de två sakerna, "hur mycket" och "varför" utesluter varandra.
Citera
2017-01-15, 21:56
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:

på Flashback vann karlsson men det var klart redan från början. I resten av samhället vann Sarneki.

Om Sarnecki vinner är alla förlorare, men jag tror att du har fel, man måste ha enorma skygglappar för att fortfarande leva i den bubblan.

Den andra BRÅ-rapporten motiverade man med att det varit hög invandring sedan senaste rapporten och att läget antagligen därmed förändrats och behövde omvärderas. Ökningen sedan senaste rapporten är mer än dubbelt så stor som den som var mellan första och andra rapporten och invandrarna har till ännu större del kommit från de allra mest överrepresenterade regionerna. Men nu är det INTE motiverat med en ny rapport? Kanske inte om vi är överens om att en extrapolering är bättre än ett antagande om status quo, men istället kallar man det på många håll fortfarande för en "myt" att invandringen förvärrar brottsligheten...

Nog behövs det en mythbuster alltid och rätt talande vilka det är som är för respektive mot en ny rapport...
Citera
Medlem
Citat:
Nä, ju mer jag lyssnar desto mer patetiskt och populistiskt låter det hela. Vi har ju reda en sådan undersökning behövs ingen till. Mattias Karlsson låter helt desperat och tokig.

En undersökning från 2005 som bygger på fakta från år 1997-2001.

Du tror på fullt allvar att Sverige inte förändrats sedan 2001?

Men det var kanske ett ironiskt inlägg av dig som jag inte förstod.
Citera
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Social misär är främsta orsak till kriminalitet, etnicitet har ingen betydelse, fast det biter inte på tvättäkta rasister d.v.s. saklighet.

SD, släng ut alla lågutbildade! De är kriminella!
Neger snälla, biologin och genetiken är avgörande för en livsforms beteende. Biologiska och hormoniella skillnader är vad som gör att män är mer brottsbenägna än kvinnor när det gäller vissa typer av brott, biologiska faktorer är vad som gör att vissa hundraser är mer bitska än andra och biologiska faktorer är förstås även vad som gör människoapor från ökenhabitat mer aggressiva och impulsiva än nordfolk.
Senast redigerad av PK-befriad 2017-01-15 kl. 22:02.
Citera
2017-01-15, 21:57
Medlem
Tsarevitjs avatar
Den tidigare rapporten från 2005 visar ju att brottsligheten bland invandrare skiljer sig åt beroende på var de kommer ifrån. Då kan det inte bara bero på socioekonomiska orsaker utan det måste också bero på kulturella skillnader. Om man nu enligt Snicke-Snacke ska utreda orsakerna i första hand borde man väl utreda varför de kulturella skillnaderna har betydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in