2017-01-15, 14:48
Medlem
"En treårig flicka på Höglandet kan tvingas behöva plastikopereras efter att hennes läppar limmats ihop av en sköterska."
Det hela slutade dock med att flickans läppar limmades ihop och akut fick bändas upp och skadan förvärrades istället, skriver mamman i en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg. Dagen efter fick de uppsöka akuten på Höglandssjukhuset i Eksjö.
En kirurg sa att "detta är det värsta jag sett"
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=6608290

Någon som vet vilken vårdcentral det rör sig om?
Citera
2017-01-15, 14:55
Medlem
fyfan vad vi hade stämt dom om det var min lillasyrra.
smärta och eventuella sår o ärr ush. stackars barn
Citera
2017-01-15, 15:22
Medlem
beardbraids avatar
Lim låter faktiskt rätt brutalt även om 3-åringar har svårt att hålla käften. Silvertejp funkar lika bra.
Citera
2017-01-15, 15:32
Medlem
franges avatar
Citat:
Det var i förra veckan som flickan fick ett sår på läppen efter en incident på förskolan. Flickans mamma tog med flickan till vårdcentralen där en läkare bad en sköterska att limma ihop jacket.

Det hela slutade dock med att flickans läppar limmades ihop och akut fick bändas upp och skadan förvärrades istället, skriver mamman i en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg. Dagen efter fick de uppsöka akuten på Höglandssjukhuset i Eksjö.

Alltså var det ett befintligt mindre sår som skulle limmas ihop (vete fan om det blir så bra att sy sår i läppen), men antagligen så blev det för mycket lim och flickan stängde munnen.

Alla vi som använt cyanolitlim (Super-Attack och liknande) vet hur det härdar på en halvsekund i kontakt med hud, och utan problem limmar ihop fingrar och så på ett ögonblick, om man får det på sig.

Så att de på rent djävulskap limmade ihop truten på henne är väl inte riktigt rätt - utan det var ett relativt normalt mindre ingrepp som gick snett - antagligen för att flickan stängde munnen vid fel tillfälle.
Jämför det med att "chocknysa" medans tandläkaren håller på och borrar i tänderna på dig - då kan nog skador uppstå av att du halvt sväljer borren. Är det då en fruktansvärd hemsk dödstandläkare som försöker skära upp ansiktet på dig - för att du pga en nysning blir riven/borrad i kinden?
Citera
2017-01-15, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Alltså var det ett befintligt mindre sår som skulle limmas ihop (vete fan om det blir så bra att sy sår i läppen), men antagligen så blev det för mycket lim och flickan stängde munnen.

Alla vi som använt cyanolitlim (Super-Attack och liknande) vet hur det härdar på en halvsekund i kontakt med hud, och utan problem limmar ihop fingrar och så på ett ögonblick, om man får det på sig.

Så att de på rent djävulskap limmade ihop truten på henne är väl inte riktigt rätt - utan det var ett relativt normalt mindre ingrepp som gick snett - antagligen för att flickan stängde munnen vid fel tillfälle.
Jämför det med att "chocknysa" medans tandläkaren håller på och borrar i tänderna på dig - då kan nog skador uppstå av att du halvt sväljer borren. Är det då en fruktansvärd hemsk dödstandläkare som försöker skära upp ansiktet på dig - för att du pga en nysning blir riven/borrad i kinden?
Tyder ju på grav inkompetens att limma ihop läpparna helt för ett mindre sår
En kirurg sa att "detta är det värsta jag sett
Citera
2017-01-15, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Lim låter faktiskt rätt brutalt även om 3-åringar har svårt att hålla käften. Silvertejp funkar lika bra.

Silvertejp skulle passa på dig.
Citera
2017-01-15, 15:54
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viking39
Tyder ju på grav inkompetens att limma ihop läpparna helt för ett mindre sår
En kirurg sa att "detta är det värsta jag sett

Var du på plats? Har du sett skadorna med egna ögon? Stod sköterskan och hånskrattade när hon hällde en liter lim över flickan?

Limmades läpparna verkligen ihop helt? Det kan ju vara så att hon hade en lång reva längs med underläppen - som skulle limmas ihop men flickan då av någon avledning stänger munnen precis när limmet applicerades - så över- och underläpp limmades ihop av misstag?

Alltså, att limma ihop småsår är inte alls ovanligt. Jag har själv använt medicinskt lim just för mindre sår kring munnen - då är det djävligt viktigt att inte stänga munnen på något vis innan limmet har härdat - för då händer just vad flickan råkade ut för.

Återigen, ta lite cyanolitlim på ena tummen och tryck pekfingret mot, så får du se vad som händer - och hur snabbt det faktiskt sker.

Det var väl skadorna till följd av att de fick bända isär läpparna som var det värsta denne sett? Det kan jag mycket väl tänka mig, eftersom läppar är så pass mjuka och sköra till skillnad från vanlig hud.
Senast redigerad av frange 2017-01-15 kl. 15:56.
Citera
2017-01-15, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Var du på plats? Har du sett skadorna med egna ögon? Stod sköterskan och hånskrattade när hon hällde en liter lim över flickan?

Limmades läpparna verkligen ihop helt? Det kan ju vara så att hon hade en lång reva längs med underläppen - som skulle limmas ihop men flickan då av någon avledning stänger munnen precis när limmet applicerades - så över- och underläpp limmades ihop av misstag?

Alltså, att limma ihop småsår är inte alls ovanligt. Jag har själv använt medicinskt lim just för mindre sår kring munnen - då är det djävligt viktigt att inte stänga munnen på något vis innan limmet har härdat - för då händer just vad flickan råkade ut för.

Återigen, ta lite cyanolitlim på ena tummen och tryck pekfingret mot, så får du se vad som händer - och hur snabbt det faktiskt sker.

Det var väl skadorna till följd av att de fick bända isär läpparna som var det värsta denne sett? Det kan jag mycket väl tänka mig, eftersom läppar är så pass mjuka och sköra till skillnad från vanlig hud.

Googla inkompetens.
Mindre sår be någon förklara det för sig
Det är inte samma som längre reva. Du fantiserar ihop saker för att förstöra tråden. KAN DU INTE SVARA PÅ FRÅGAN I TRÅDSTARTEN SÅ HÅLL KÄFTEN!
Frågan var
Citera
2017-01-15, 18:49
Medlem
Bulkninjas avatar
Sedan kan man ju fundera varför man var tvungen att akut bända upp munnen och därigenom förstöra läpparna.
Hade det inte varit enklare att lösa upp limmet med lämpligt medel.
Alternativt vänta ut hudföryngring
Citera
2017-01-16, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Sedan kan man ju fundera varför man var tvungen att akut bända upp munnen och därigenom förstöra läpparna.
Hade det inte varit enklare att lösa upp limmet med lämpligt medel.
Alternativt vänta ut hudföryngring

Kanske lite svårt för en treåring att vänta på hudföryngring
Citera
2017-01-16, 07:58
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Kanske lite svårt för en treåring att vänta på hudföryngring

Varför det? Om alternativet är att riva sönder läpparna tror jag inte det är några större problem att hålla munnen stängd i några dagar.
Det kommer ju att släppa av sig själv
Citera
2017-01-16, 16:53
Medlem
Citat:
Googla inkompetens.
Mindre sår be någon förklara det för sig
Det är inte samma som längre reva. Du fantiserar ihop saker för att förstöra tråden. KAN DU INTE SVARA PÅ FRÅGAN I TRÅDSTARTEN SÅ HÅLL KÄFTEN!
Frågan var

Men läs artikeln?
Att limma igen sår är inte inkompetens, det är rutin vid sår som är för små för att sy igen, men för stora för att man ska låta de vara. Särskilt vanligt är det att limma igen sår på barn. Man använder ett speciellt vävnadslim för detta.

Det intressanta att utreda är ju varför barnet stängde munnen och varför man bände loss läpparna.

Jag tror inte ivo kommer rikta kritik i detta fallet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in