2017-01-14, 21:05
Medlem
Hej!

Har några funderingar jag skulle behöva ha lite svar på, det gäller köp av lägenhet. Jag och min flickvän bor just nu i en etta men vi har tittat på att köpa en större lägenhet, en trea som kostar 2,5miljoner.

Jag arbetar (25k brutto i lön) och min flickvän studerar på universitetet och tar fullt bidrag och sparar lånedelen. Tror ni att en bank skulle godkänna en låneansökan av oss för ca 2 miljoner? Är det helt galet för endast en person med mindre inkomst?

Vet inte om det hjälper men lägenheten (3an) har uthyrningsdel och den täcker egentligen upp hela boendekostaden (hyra+ränta på ev lån).

Tror ni det är ett bra beslut och tror ni en bank vill ha oss som kund?

Tacksam för svar
Citera
2017-01-14, 21:17
Medlem
Aimberts avatar
Hur stor kontantinsats har du? Banken kommer inte räkna med din flickväns inkomst eftersom den till största delen består av lån. Du får inte lån på 2,5 mill med den inkomsten själv, tyvärr. Hur långt har din tjej kvar i plugget?
Citera
2017-01-14, 21:17
Medlem
trillians avatar
Ansök om lånelöfte så får du svaret direkt av banken. Dom gör prövningar av varje fall (även om det är relativt automatiserat).
Det låter som en bra affär med tanke på uthyrningsdelen om du frågar mig.
Citera
2017-01-14, 21:26
Medlem
Tycker också det låter som en bra idé med uthyrningsdelen, därför jag blev så sugen när lgh kom ut.
Tyvärr har flickvännen bara studerat ett halvår av en kandidatexamen. Förmodligen kommer även jag att börja studera snart, detta är något jag dock inte kommer att prata om med banken.

Jag har runt 300-400k i kontantinsats beroende på försäljning av nuvarande bostadsrätt. Flickvännen vet inte hur mycket hon har (ärvda pengar, förmodligen runt 200k).
Citera
2017-01-14, 23:43
Medlem
Nicke08s avatar
Ett personligt besök på banken borde räcka. Ni är framtida viktiga kunder. Gör en genomarbetad kalkyl för prospektet.
Det borde hålla alla dar i veckan. Byt bank annars.
Citera
2017-01-15, 08:42
Medlem
Ni kommer få en fet amortering varje månad med så lite i kontantinsats vilket gör att din inkomst inte räcker.

Din fv kommer bara räknas som en belastning med noll inkomst så du borde egentligen söka lånet själv, kanske om du har täta föräldrar som ställer upp som medlåntagare har du en chans men jag tror inte den är stor.

Uthyrningen kan ju stå outhyrd, det finns inga garantier, så jag är ytterst tveksam till att den skulle räknas in i kalkylen.

Uppdatera gärna här hur det går. Nicke08 kanske har rätt men det är inte erfarenheten JAG har av bankers attityd till folk med låga inkomster och kontantinsatser.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in