2017-01-13, 07:40
Medlem
Hej

Jag ska till Japan om några veckor, och där finns den drönare jag skall köpa in till företaget för 2.000kr mindre än här hemma.

Om jag beställer drönaren från Amazon till en adress hos en vän i Japan, och sedan tar med på flyget hem till Sverige, är det något jag behöver tänka på?

Hur fungerar det med moms och tull? Vad kommer drönaren kosta mig totalt om den kostar 12.000kr att beställa till adressen hos vännen i Japan?

Mvh Matthias
Citera
2017-01-13, 07:52
Medlem
Är priset ink. moms i Sverige så är det fördelaktigare att köpa här, eftersom importören är skyldig att betala tull + moms, samt blir juridiskt ansvarig att följa regler för importen och innehavet.

Köper du i Sverige/EU så granskas bara momsbeloppet.
Citera
2017-01-13, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Är priset ink. moms i Sverige så är det fördelaktigare att köpa här, eftersom importören är skyldig att betala tull + moms, samt blir juridiskt ansvarig att följa regler för importen och innehavet.

Köper du i Sverige/EU så granskas bara momsbeloppet.

Tack för snabbt svar!
Citera
2017-01-13, 08:36
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matthias87
är det något jag behöver tänka på?

Du bör tänka på att du inte får checka in batterierna, och att olika flygbolag har olika regler för så kraftiga Lithiumbatterier i handbagaget och att vissa bolag inte tillåter dem alls.

Samt, såklart, att när du återvänder till Sverige så är du skyldig att betala tull och moms på den. Du kan såklart skita i det och smuggla in den och begå skattebrott, men när du jämför priser bör du hålla den saken i åtanke. Samt, såklart, att då får du ju inte lyfta momsen.

Sagt på ett annat sätt, jämför man "vita priser" är det billigare att köpa en DJI Mavic Pro eller Phantom 4 Pro här i Sverige än i Japan.
Senast redigerad av EckiEcki 2017-01-13 kl. 08:47.
Citera
2017-01-13, 09:52
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matthias87
Hej

Jag ska till Japan om några veckor, och där finns den drönare jag skall köpa in till företaget för 2.000kr mindre än här hemma.

Om jag beställer drönaren från Amazon till en adress hos en vän i Japan, och sedan tar med på flyget hem till Sverige, är det något jag behöver tänka på?

Hur fungerar det med moms och tull? Vad kommer drönaren kosta mig totalt om den kostar 12.000kr att beställa till adressen hos vännen i Japan?

Mvh Matthias

Vara

Land

Valuta

Pris på internet*
150000

JPY
Valutaenhet
100
Valutakurs
8,01
Pris i svenska kronor
12015,00

Frakt*
0
Försäkring*
0
Tull
4,7
%
713.80
Moms
25
%
3975.25
Ombudets avgift för att göra en importdeklaration.*
0
Beräkna
Totalt i SEK
19876.25
Varav avgifter till Tullverket
4689.05

http://www.tullverket.se/innehallao/...800010124.html

Där har du kostnaden mer eller mindre. Det här är om du beställer via nätet, andra regler ev. om du handlar på plats. Vad jag kan se är det inte värt att köpa den i Japan.
Citera
2017-01-22, 22:24
Medlem
Tack för Svar!

Jag har köpt en gimbal från Kina innan, via Ebay, som jag skall använda vid filmande av reklamfilmer till mitt företag.
När jag beställde trodde jag dock varan kom från ett EU-land, så tänkte inte på det här med tull och moms.

Hur löser jag detta bäst nu i efterhand? Man ska väl egentligen regga sig hos tullverket och en rad andra grejer?

Jag har betalat med företagskortet, men i värsta fall kanske man kan "flytta över" köpet så det blir privat? Har för mig att jag läst att folk gjort så när dom råkat använda fel kort vid köp.

Mvh Matthias
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in