2005-12-20, 10:20
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacho
Ta bort systemet med permanentbanning. Inför i stället den här ordningen:

1 varning = ingen åtgärd
2 varningar = en veckas avstängning
3 varningar = fyra (förslagsvis) månaders avstänging med "villkorlig frigivning" därefter.
Liksom vf så förmedlar jag nu bara min personliga uppfattning.

Ett jättebra förslag. Grymt bra! Jag har funderat över detta tidigare och några månaders avkylning (3 månader) kan nog ha en lugnande effekt på de flesta. Tre varningar är mycket och det ska vara kännbart, men alla kan bättra sig. På FB är man alltjämt stämplad som troll om man kommer tillbaka efter en banning (vilket inte praktiseras alltjämt), men lite rättssäkerhet kan väl gälla på FB också. Som komplement till dina punkter så vill jag vid en avstängning även att följande ska gälla:

- Ingen ny användare under avstängningen - Den som inte respekterar avstängningen och kommer igen med en ny användare under avstängningen mister rätten till benådning och blir permanent bannlyst.

- Benådning gäller ej "riktiga" troll - Den som kommer hit enbart för att djävlas och förstöra för andra skall inte åtnjuta denna förmån.

- Gäller bara etablerade medlemmar - Den som varit här mindre än ett halvår eller haft en vilande användare som bara varit aktiv några månader kan kanske inte anses ha tillfört forumet så mycket? De kan skapa en ny användare efter låt oss säga tre månader utan att riskera bannlysning igen. (kanske dumt förslag?)

- Lever på nåder - Den som blivit bannlyst och kommit tillbaka ska inte ha samma rättigheter som andra, rätt till tre varningar etc. Missköter man sig så åker man ut igen. Om den bannlyste sköter sig under en rimlig tid(6, 9 eller 12 månader?) efter att banningen hävts får man återigen samma rättigheter som alla andra medlemmar.

- Gäller ej spammare - Ibland registrerar personer från olika företag och organisationer nick här enbart för att starta trådar om färsäljning av deras produkter. De ska bort, bort, bort!

- Moderatorer och Admin avgör - vem som ska få komma tillbaka efter några månader eller om permanent bannlysning ska gälla. Det innebär att nicken ej låses upp. De har möjlighet att komma tillbaka under nya nick och sköter man sig så går det faktiskt att vara här. Vi har flera sådana på forumet idag.

- Gäller ej personer som inte tillfört forumet något - Vi har personer som inte passar in här, där lejonparten av inläggen är trams eller ovidkommande one-liners. Bra debattörer ska vi vara rädda om. Uppmärksamhetshoror ska bort.

Vi har tyvärr några som ständigt kommer tillbaka för att förstöra debatterna. Dem kan vi tyvärr inte välkomna igen. Men det kan vara ett väldigt hårt straff för medlemmar som tillför forumet bra saker, men som av olika anledningar mer eller mindre råkar banna ut sig att inte vara önskvärda här mer. Likaså de som diskuterar piratkort (ibland görs det av tanklöshet) bannlyses omeldebums. De måste ges en ny chans.
Citera
2005-12-20, 10:22
Bannlyst
Jag tror det vore bra för forumet med detta förslag.

Idag kan vi se flera tråkiga konsekvenser p g a permbanningar:

* Intressanta debattörer försvinner
* Troll dyker upp
* FB känns inte så "fritt" som ett undergroundforum borde vara

I verkliga livet gör vi ibland misstag som vi får sota för. Straffet kan vara en utskällning av frugan, parkeringsböter, baksmälla, en rak höger, fängelse etc. Men aldrig blir vi straffade livet ut! Alla får vi chansen att sona våra synder och komma igen. Vore det inte rimligt att även ett internetforum har den människosynen?

En fyramånadersbanning tror jag får följande positiva konsekvenser:

* Man drar sig in i det sista för att utmana ödet
* Gamla uppskattade skribenter kommer tillbaka
* Troll á la Caine minskar drastiskt
Citera
2005-12-20, 10:26
Bannlyst
JAAA! Ta tillbaks Nuxvomica
Citera
2005-12-20, 10:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Liksom vf så förmedlar jag nu bara min personliga uppfattning.

Ett jättebra förslag. Grymt bra! Jag har funderat över detta tidigare och några månaders avkylning (3 månader) kan nog ha en lugnande effekt på de flesta. Tre varningar är mycket och det ska vara kännbart, men alla kan bättra sig. På FB är man alltjämt stämplad som troll om man kommer tillbaka efter en banning (vilket inte praktiseras alltjämt), men lite rättssäkerhet kan väl gälla på FB också. Som komplement till dina punkter så vill jag vid en avstängning även att följande ska gälla:

- Ingen ny användare under avstängningen - Den som inte respekterar avstängningen och kommer igen med en ny användare under avstängningen mister rätten till benådning och blir permanent bannlyst.

- Benådning gäller ej "riktiga" troll - Den som kommer hit enbart för att djävlas och förstöra för andra skall inte åtnjuta denna förmån.

- Gäller bara etablerade medlemmar - Den som varit här mindre än ett halvår eller haft en vilande användare som bara varit aktiv några månader kan kanske inte anses ha tillfört forumet så mycket? De kan skapa en ny användare efter låt oss säga tre månader utan att riskera bannlysning igen. (kanske dumt förslag?)

- Lever på nåder - Den som blivit bannlyst och kommit tillbaka ska inte ha samma rättigheter som andra, rätt till tre varningar etc. Missköter man sig så åker man ut igen. Om den bannlyste sköter sig under en rimlig tid(6, 9 eller 12 månader?) efter att banningen hävts får man återigen samma rättigheter som alla andra medlemmar.

- Gäller ej spammare - Ibland registrerar personer från olika företag och organisationer nick här enbart för att starta trådar om färsäljning av deras produkter. De ska bort, bort, bort!

- Moderatorer och Admin avgör - vem som ska få komma tillbaka efter några månader eller om permanent bannlysning ska gälla. Det innebär att nicken ej låses upp. De har möjlighet att komma tillbaka under nya nick och sköter man sig så går det faktiskt att vara här. Vi har flera sådana på forumet idag.

- Gäller ej personer som inte tillfört forumet något - Vi har personer som inte passar in här, där lejonparten av inläggen är trams eller ovidkommande one-liners. Bra debattörer ska vi vara rädda om. Uppmärksamhetshoror ska bort.

Vi har tyvärr några som ständigt kommer tillbaka för att förstöra debatterna. Dem kan vi tyvärr inte välkomna igen. Men det kan vara ett väldigt hårt straff för medlemmar som tillför forumet bra saker, men som av olika anledningar mer eller mindre råkar banna ut sig att inte vara önskvärda här mer. Likaså de som diskuterar piratkort (ibland görs det av tanklöshet) bannlyses omeldebums. De måste ges en ny chans.

Kloka ord, Evert!

Men jag ställer mig lite tveksam till regeln om "de som inte tillför något" - här finns det risk att de som kanske inte är så erfarna forumbesökare åker dit på grund av att dom inte är tillräckligt givande. Dessutom känns det lite överförmyndaraktigt att någon ska sitta och bestämma vilka som tillför och inte. Men jag kanske har missuppfattat regeln...?
Citera
2005-12-20, 10:34
Medlem
Carpe Diems avatar
Fet-Evert har tänkt till! Bra! Jag instämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein
Dessutom känns det lite överförmyndaraktigt att någon ska sitta och bestämma vilka som tillför och inte.
Om en användares inlägg mest består av enstaka ord, som "bajs" så är kanske inte saknaden så stor efter en sådan användares försvinnande.
Citera
2005-12-20, 10:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Fet-Evert har tänkt till! Bra! Jag instämmer.Om en användares inlägg mest består av enstaka ord, som "bajs" så är kanske inte saknaden så stor efter en sådan användares försvinnande.

Självklart är en sådan användare försumbar - men det är väl bara att banna honom/henne som alla andra? I och med 4-månadersregeln så kan man ju faktiskt vara lite hårdare också. Det kan t ex räcka med ett par tramsinlägg (då man bara säger "bajs") så är man bannad igen?
Citera
2005-12-20, 11:42
Medlem
NEJ!de är borta av en orsak ,ändra reglerna istället
Citera
2005-12-20, 12:31
Medlem
Låter kanonbra! Jag kan säga att alla på FB gillar det, precis alla
Citera
2005-12-20, 12:38
Medlem
subcomandantes avatar
I och med en ändring av reglerna tycker jag att vi ska ha en allmän amnesti!

Låt de gömda barnen komma fram under sitt vanliga nick

Låt flyktingarna få ha ett värdigt liv!
Citera
2005-12-20, 12:53
Medlem
icys avatar
En som lyckas med bedriften att få tre varningar inom halvår år, inkl. en tempban vill antagligen oftast bli bannad alternativt bryr sig inte om han är bannad. Vilket gör att jag ställer mig tveksam till om en sådan regel skulle ha någon effekt, de sk. trollen skulle nog inte ha tålamod att vänta i 4 månader.
Citera
2005-12-20, 12:55
Medlem
rebbans avatar
Tycker att det låter som ett bra förslag. *tummen upp*
Citera
2005-12-20, 13:16
Medlem
Chigarans avatar
Underbart förslag nacho!
Jag stödjer dig och detta förslag helhjärtat
Citera