2017-01-14, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av King-of-Insight
Men ändå så återkommer du till deras mediehantering, varför är det så viktigt vem som uttalar sig osv? Alla har sina personliga sätt att hantera sorg, i det här fallet kanske ilskan och frustrationen över att politikerna låtit de kriminella få fritt spelrum varit stark och det blivit viktigt att förmedla detta till media.

Det intressanta är att jag inte försvarar någon eller något öht. Jag har däremot tagit avstånd från diskussioner/spekulationer som på diverse fantasifulla sätt nedvärderat/svartmålat både offer och familj helt ogrundat, uppenbart styrt av en viss smutsig agenda från de som skrivit. Jag har alltså försökt se neutralt på det hela, och förståelse och respekt för familjens hantering ingår i det. Har inte påstått att jag har mer ingående info för att kunna ta ställning för eller emot något vad gäller individerna i fråga. Så läs inte för mycket mellan raderna , det är lätt att missförstå syftet då.

Spelar ingen roll om familjen skulle läsa, vissa antydningar och respektlösa uttalanden bör kritiseras oavsett. Vem gynnas av massa skräpdiskussioner? Om det nu kommer fram något av värde så ska man väl inte behöva bläddra igenom mängder med övrigt för att hitta detta, sånt som de allra flesta vettiga människor inte tycker hör hemma i tråden.

Jag har inte påstått att det var viktigt vem som uttalar sig till media men jag märker att du inte klarar av att tolka det jag skriver, kanske ligger skulden på mig eller så vill du inte förstå.

Jag och de flesta andra skiter högaktningsfullt i din nobla agenda. Här diskuterar vi brottet utan ditt pk-filter.
Vad du anser vara skräp kan vara guld för andra och detta är som sagt inte ditt forum. Du kan spara på tramset.

Jag tror däremot att det är fullt möjligt att BO som minsting och den med störst press på sig själv kan ha utvecklat en rätt så stor inre konflikt.

Jag tror inte att han själv har tagit initiativet till att medverka i en intervju med svt om förhållandet på sin skola tex. Det tror jag att en eller flera lärare har gjort.

Jag tror inte heller att han egentligen var det bäst valda intervjuoffret utan att denna "push" var medveten men premature sas.

Jag tvivlar på att han var en duktig boxare men gläds över att klubben visar respekt.

Jag tror definitivt att det kan finnas en anledning till mordet som överskuggar allt prat om Ahmeds påstådda kriminalitet, jag tror inte att han var mer kriminell än vilken vardagssvensk som helst men brottsoffer har överraskat förr iofs.

Jag kan förstå hur en del vill styra diskussionen åt "rätt håll" som du försöker men störd som man är så känns sanningen mer lockande.
Citera
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Håller med. Tror inte på teorier om att GM skjutit fel person vare sig i det här fallet eller vad gäller tandläkaren. Däremot behöver BO inte ha varit brottslingar utan kan mycket väl ha varit både ambitiösa och skötsamma personer med hedeliga framtidsplaner.

De som skjuter har skapat sig en egen sjuk och skruvad verklighet och det är inte säkert att vi kan förstå deras logik. Kan finnas många förklaringar till bägge brotten. Låt oss hoppas att GM åker fast och att det flyter upp en förklaring. Dessvärre tvivlar jag, särskilt på det sista.

Kaosisterna sitter och trycker i sina safe places medan deras söta och skötsamma bröder och systrar blir skjutna.

Det är aldrig mördarna själva som dör, det har naturen sett till. Den som dödar är den som lever.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorrymf
Hm ja vad har hänt i det fallet? Finns ju en del drag till detta mordet tycker jag.
8 stycken har varit gripna men alla har släppts. Just nu har man inget som helst spår efter mördaren/mördarna.

"På nyårsnatten den 1 januari 2012 sköts 15-årige Ardiwan Diaa Samir kallblodigt ihjäl med sex skott varav ett i huvudet på Ramels väg i Rosengård i Malmö."

"– Vi har lagt ner ett mycket stort arbete, men nu kommer vi inte längre. Det finns personer som vet betydligt mer än de vill berätta för oss och vi kommer inte åt dem, säger Mikael Mattsson, operativ chef på länskriminalen."
Citera
2017-01-14, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseO
Finns säkert onödiga inlägg att ta bort men offrets bakgrund och familj är av intresse för att försöka få ett motiv till händelsen.

Du har inte heller många rätt när det gäller tjejen. Hon blev skjuten i en lägenhet och hittad vid en falafelkiosk. Hon var missbrukare och umgicks med likasinnade. Antagligen ett vådaskott eller någon intern grej.

Ahmed är från Irak enligt sin facebook. Vet inte om där förekommer eller har förekommit några stridigheter ;-)

Absolut är det av intresse med bakgrund och eventuella problem men sådana bör underbyggas av fakta.

Tjejen lever väl fortfarande hoppas jag.

Irak. Det var intressant för där finns en djup konflikt mellan shia och sunni och därifrån kommer IS.
Citera
2017-01-14, 02:03
Medlem
För en svensk låter det lite konstigt att Ahmed kanske blev mördad för att han var en duktig elev, en som nådde framgångar. Men vi vet också att det är så de kriminella fortsätter att bestämma. Så fort någon sticker upp så tar man kål på den personen. Det är så man får ett bostadsområde att lyda de kriminella och aldrig gola.
Citera
2017-01-14, 02:05
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Mycket spekulationer från olika håll i spretande riktningar. Något jag tagit fasta på är att han boxades och visade IS-sympatier på sociala medier. Såg en bild på ett kompisgäng (tror det var på Ask) som verkligen inte såg ut som nån religiös gosskör eller liknande. Vidare finns uppgifter att han var en skolgolare (tog parti för lärare) och kanske värst sminkade sig. Här finns ju hur mycket som helst som indikerar på att han nog inte skjutits av misstag.

Väljer man att ägna sig åt boxning som ju går ut på att avsiktligt skada en annan (svagare) människa så är man allt annat än en ängel. De allra flesta boxare (iaf som jag vet om) har ett mycket så att säga brokigt liv vid sidan om sin sportutövning. Lägg sen till IS-sympatierna så har vi snarare en motsats till en ängel att här pussla ihop en bild av.

Ja, att han uttryckte uppskattning att vissa elever relegerats från skolan kan vara ett motiv. Även boxningen kan vara ett motiv. Kanske ville en boxare som åkt på stryk försvara sin heder. Jag såg att han hade en bild på Facebook där det stod att nan skulle vara beredd att försvara sin religion. Man vad pekar på att han är IS-sympatitör?
Citera
2017-01-14, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Allt är naturligtvis möjligt. Det jag vänder mig emot är att vissa tycker det är så otroligt att mordoffret är oskyldigt just därför han är "blatte" och bor i Rosengård. Tills motsatsen är bevisad så har han som ett offer med myckewt goda vitsord rätt att bli betraktad som helt oskyldig. Jag skulle blivit lika upprörd om folk började misstänkliggöra Lisa Holm för mordet på henne.
Saken är den att detta är Rosengård. Och det kan inte förbises. Där råder mer kaos än på andra ställen. Och i Rosengård bor blattar. Alla kaos ställen i Sverige bor det en majoritet av blattar.
Att dom misstänkliggörs har dom själva att skylla. Dessa vill inte bli en del av Sverige och vårt samhälle. Dessa människor har bara krig,mord,brott,misshandel och annan skit i sina skallar.

Om nu 16?åringens familj var välutbildade, jobbade och tjänade pengar. Hur i helvete kunde då dom bo i Rosengård?
Citera
2017-01-14, 02:13
Medlem
BERNFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TykoSweden
Saken är den att detta är Rosengård. Och det kan inte förbises. Där råder mer kaos än på andra ställen. Och i Rosengård bor blattar. Alla kaos ställen i Sverige bor det en majoritet av blattar.
Att dom misstänkliggörs har dom själva att skylla. Dessa vill inte bli en del av Sverige och vårt samhälle. Dessa människor har bara krig,mord,brott,misshandel och annan skit i sina skallar.

Om nu 16?åringens familj var välutbildade, jobbade och tjänade pengar. Hur i helvete kunde då dom bo i Rosengård?
Att bo i Rosengård är inte så ovanligt för invandrare med pengar i malmö. Det är svårt att få tag på lägenheter i malmö. Framförallt eftersom Malmö importerar mer människor än vad man har lägenheter till.

Malmö stad köper ju bla upp 1or med skattemedel för att få tag på lägenheter.
Citera
2017-01-14, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ja, att han uttryckte uppskattning att vissa elever relegerats från skolan kan vara ett motiv. Även boxningen kan vara ett motiv. Kanske ville en boxare som åkt på stryk försvara sin heder. Jag såg att han hade en bild på Facebook där det stod att nan skulle vara beredd att försvara sin religion. Man vad pekar på att han är IS-sympatitör?

Han var ingen IS-sympatisör öht, vill minnas att han gillade Hizbollah däremot.

Det är alltså en organisation som mest aktuellt strider mot just IS i Syrien men som har funnits länge före det.
Citera
2017-01-14, 02:18
Medlem
Oldberrys avatar
Han kanske hade golat eller skulle vittna i någon rättegång.
Citera
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TykoSweden

Jag är också förvånad över att de inte flyttat. Antagligen på grund av att de har många vänner där och inte råd att flytta till ett bättre område. Rosengård ligger ju dessutom ganska centralt så närhet till kommunikationer och jobbet kan ha spelat in. Troligtvis har föräldrarna flera gånger övervägt att flytta och nu skuldbelägger sig själva för att de inte gjorde det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BERNF
Att bo i Rosengård är inte så ovanligt för invandrare med pengar i malmö. Det är svårt att få tag på lägenheter i malmö. Framförallt eftersom Malmö importerar mer människor än vad man har lägenheter till.

Malmö stad köper ju bla upp 1or med skattemedel för att få tag på lägenheter.

Är du välutbildad och åtminstone har ett medelsvensson-jobb, så får två personer definitivt ett lån på 2-3 miljoner för en lägenhet i Västra Hamnen eller andra bättre områden.

Att de behöver bo i Rosengård, säger tyvärr en hel del om familjens ekonomiska situation. För det mesta. Även om det finns enstaka undantag såklart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in