2017-01-13, 22:26
Medlem
inkognytos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2laatu
Varför skulle de åka fast. Om inget vapen eller bildbevis återfinns så går det inte att bevisa något annat än möjligt motiv baserat på rykten. Skytten sitter lugnt så länge ingen vittnar.

Denna unge kille hade riktiga vänner och om bara någon av dessa vågar säga vad de vet så kommer det att vara till stor hjälp i brottsutredningen. Har polisen bara en aning om vem GM är och om han har tagit sig till mordplatsen med en bil så antar jag att det finns kameror utmed Amiralsgatan vid Rosengård där bilen blir filmad. Jag hoppas verkligen att just detta fall blir löst annars ser framtiden riktigt nattsvart ut för oss här i Malmö.
Citera
2017-01-13, 22:27
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirker
Bild på ansiktet cirkulerar bland ungdomarna i Malmö. Kan bekräfta detta då jag sett bilden. Ingen vacker syn.

Men kan du bekräfta att fotot föreställer rätt arab? Bilder av araber med hål i råder det ju ingen brist på på nätet.

F.ö. undrar jag om skytten sköt den arab han hade för avsikt att skjuta, om det mot förmodan skulle stämma att den här araben var så obefläckad som klanmedlemmar och massmedia som vanligt vill hävda.
Citera
2017-01-13, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Citat från aftonbladet idag.

Vid ett känslosamt tal på platsen där 16-årige Ahmed sköts ihjäl kallade hans kusin
Housam Abbas på politikers hjälp.
Han kräver att de slutar skära ned på polisens resurser. Han kräver också att inrikesminister
Anders Ygeman kommer till familjen och träffar Ahmeds mamma.

Vi kan inte begära så mycket intellektuellt av packet. Kusinen skriker och gapar - precis som i hemlandet. Släkten och familjen kan ju börja med att uppfostra ungarna!
Citera
2017-01-13, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Svar nej. Vi ser verkligen inte exakt samma problematik i landsortsstäderna. Visst finns det beröringspunkter men du kan på allvar inte mena att det är exakt samma problematik någonstans utanför storstäderna. På landsorten kanske det sker en dödsskjutning per år om ens det.

Så beskriv för mig varför vi inte ser samma saker i småstäder? Det finns som sagt invandrarområden där med. Jag tror det finns två orsaker. Mindre drogmarknad och färre vapen. That's it.

Apropå skillnaden mellan olika städer. Ser det varit en diskussion kring stora och små städer. Varför är inte invandrare lika dödligt våldsamma i andra städer? En given förklaring är givetvis att små städer är det mindre folk i, det betyder att där är inte lika många som kan ställa till det = mindre antal brott. Sen att fler känner igen varandra = mindre brott för en brottsling vill inte riskera straff.

Sen kan vi nog konstatera att tiden har en stor betydelse med. Flera av de största utanförskapsområdena etablerades redan för 20-30 år sedan och situationen i sig skapar en kultur och attityd som är destruktiv. Det är därför man ser en hög kriminalitet hos andragenerationens invandrare också, som ju egentligen borde vara i ett gynnsamt läge att leva ett gott liv.

Större områden = större befolkning, vilket också gör att fler brott utförs. Det finns större chans att få tag på vapen och droger än i mindre städer. Sen har vi att stora städer då ger en anonymitet. Inte ens grannar känner varandra. Det är en utmärkt grund för att utföra brott. Ingen vet var man har varit någonstans, ingen har koll på varandra och framförallt ingen snackar med snuten i ett utanförskapsområde. Det ger att polisen famlar i mörker när det gäller att få tag på gärningsmän.

I det har fallet verkar det vara en hederlig kille som blivit skjuten. Det mesta pekar ändå på att han var det utvalda offret. Det mesta talar därför för att han blev mördad för en banal och tramsig konflikt, kanske om en flicka eller möjligen att någon tyckte att han har golat. Det är dödsstraff på att gola i de här områdena.

Åter till mindre städer. Massinvandringen har varit så stor nu att även i mindre städer uppnår man den "kritiska" massan för att få precis samma problem som i storstäderna. Mycket talar därför att vi om några år får höra liknande historier nästan varje månad från även andra städer än Malmö, Göteborg och Stockholm. Utanförskapsområdena etablerar sig och däri byggs förutsättningarna upp för ett extremt kriminellt beteende. Dessvärre för oss svenskar är det ungefär samma utveckling vi sett i deras hemländer, vilket de flydde ifrån.
Senast redigerad av endumbonde 2017-01-13 kl. 22:31.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Hmm, du har kanske en poäng. Vi behöver en motsvarighet till Alan. En bild, som väcker uppseende och som skapar reaktion. Någon bild, som får PK-känslomänniskor att reagera mot våldet vi importerat. Men jag tror ändå, att dessa människor vänt resonemanget mig vita män.

Våra politiker har fullt av blod på sina händer. Men dom skiter i det. Dom tvättar händerna och lever i en bubbla där pengar är det enda som räknas. Att offra folk gör dom inget så länge dom göder sig själva.
Se på Calle B och Lundin oil. Hur många människor har inte fått lämna hus och hem där? Eller mist sitt liv för att Carl ska fylla sin plånbok.

Det skrämmande är att svenska folket inte vill se och inse hur faktum faktiskt är.

Denna 16 åring fick sätta livet till för svensk flathet och vår blåögdhet. Detta är facit på en öppen flykting politik.
Citera
Medlem
IamSosas avatar
Helt ärligt - förstår inte dessa "det är en sak att bli läkare och att utbilda sig till det". Det är väl för sjutton gubbar självklart att det är! Men det säger en hel del om en människa att vilja satsa så högt. Minns själv när jag drömde om att bli läkare, jag fokuserade otroligt mycket på studier.

BO verkar dessutom haft kompetensen till tuffare studier då han läste naturvetenskapliga programmet och hade förberett sig för kommande matteprov. Detta är en otroligt, avskyvärd och tragisk händelse.

Att BO drömde om att bli läkare är en sak, men han gjorde saker i rätt riktning genom att söka sig till naturvetenskapliga programmet & visste vad han ville.

Fyfan, Vila i frid. Unga pojke. Född 2000.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
De två, kanske träffade varann när mordoffret var på väg till träningen och sedan träffades de igen
när han kom från träningen.
Men hur visste mördarna att han skulle komma med bussen just då- hade de kollat upp honom på träningen, och åkt i förväg och stod och väntade ? Eller - Någon annan kollade upp när offret lämnade träningslokalen och ringer sina två kompisar/mördarna som genast beger sig till busshållplatsen och gör sig skjutklara.
Och mordoffrets kompis var återigen på plats när Ahmed-klev av bussen, då bör hans kompis vara ett av vittnena.
Mördarna gjorde två skjut-attacker, fördelade mellan varann ? eller var det bara en gun-man ? de Om de gick fram och sköt honom i benet och överkroppen så borde mordoffret rimligtvis ha fallit omkull, och sedan går mördarna till ny attack och siktar in sig på huvudet. Framifrån. Kallblodiga typer. Hur tar de sig därifrån?
Kompisen till Ahmed borde således ha bevittnat allt och varit mycket nära offret.
Någon annan person börjar mobilfilma- blir allt filmat, eller bara mordoffret?

Ta hänsyn till att i dagsläget vägrar flera vittna hos polisen. Antagligen har de flesta i området insett risken med att vittna då båda GM sett vilka som befunnit sig där. vännen till A.O försöker rädda men det r försent. Första som kontaktas är A.O:s storebror som bekräftar utifrån skickad bild.
Citera
2017-01-13, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebollesolle
Ja, det är en sak att "vilja" bli läkare. Men att sedan komma in på utbildningen och BLI läkare - det är en annan sak. Något både Ahmed och hans familj säkert inte riktigt förstod.

Läkar- och tandläkaryrket är högstatus (och då menar jag enormt mycket mer högstatus än här) i särskilt Iran och Irak. Många föräldrar verkar få sina barn att tro att "bra liv" nästan alltid innebär att bli läkare och erfarenheten av krig och död bidrar kanske också till en känsla av att livräddande läkare är det ultimata yrket. Har själv noterat att alla invandrarbarn eller barn i t.ex. Syrien som intervjuas om framtiden nästan alltid vill bli läkare, medan svenska barn ofta säger saker som polis eller "dagisfröken".
Citera
2017-01-13, 22:30
Medlem
Ingen som vet? Ingen som har information om vilka boxningsklubbar dem har tränat på, 16-åringen och A.M.?? Samma klubb?
Citera
2017-01-13, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Men kan du bekräfta att fotot föreställer rätt arab? Bilder av araber med hål i råder det ju ingen brist på på nätet.

F.ö. undrar jag om skytten sköt den arab han hade för avsikt att skjuta, om det mot förmodan skulle stämma att den här araben var så obefläckad som klanmedlemmar och massmedia som vanligt vill hävda.

Ja, jag kan bekräfta att fotot stämmer.
Det talas om att fel person sköts men detta är bara snack bland ungdomarna.
Citera
2017-01-13, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Källa på det?
Jag tror personligen det tyder på att man är mån om sitt utseende.
Make-upade ögonbryn? Klart han var bög, för det finns inga andra killar som gör så. Men jag har inte tänkt tanken tidigare, att det kan vara anledningen till mordet. Varför valde de just honom, med sådant hat?
Citera
2017-01-13, 22:32
Medlem
sebertos avatar
.

Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Men hallå!! Han hade ju BRA betyg. Gick ettan på gymnasiet och läste natur. Varken du
eller jag har kommit i närheten av de betyg som krävs för att läsa natur.
Antagning Kunskapsgymnasiet Malmö 2016: Alla antagna
medelbetyg antagna:223
http://www.skanegy.se/sites/all/files/uploads/slutliga_meritvarden_malmo_2016.pdf

Finns flera skolor i Malmö som kräver höga betyg för natur, 2 st över 300 i meritvärde, men alltså inte Kunskapsgymnasiet.
Senast redigerad av seberto 2017-01-13 kl. 22:46. Anledning: länk till antagningsstatistik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in