Citat:
Ursprungligen postat av
Crime.News.Goinge
Ett avgångsbetyg från grundskolan säger inte så mycket. Framförallt inte när det gäller unga killar i den åldern. Han kanske lade ner mer tid och energi i gymnasiet.
Hade själv ganska mediokra betyg i den åldern. Det berodde mest på att skolarbete sattes långt ner på prioriteringslistan. Tack vare möjligheten med högskoleprov så kom man ändå in på en bra universitetsutbildning och fixade en fil mag utan problem.
PS. Jag har en kompis som hoppade av från gymnasiet för att han var skoltrött. Han läste senare in betygen på komvux med bra resultat. Klarade sen läkarlinjen utan problem. Motivation är a och o.
Då ska jag berätta en hemlighet för dig.
Avgångsbetyget i grundskolan är kanske ditt livs största vägval genom livet idag.
Med dåliga betyg har du inte behörighet att söka flertalet linjer i gymnasiet. Du hamnar i IG skola och IG spåret där andra personer som inte heller lyckats med avgångsbetyget går. Där fortsätter vara stökigt för många i IG klasserna då många inte har ambitioner att plugga. Det är en form av förvaring. Till skillnad från de linjer som godkända kan välja, och där de som verkligen vill skaffa sig en utbildning går. Där finns en helt annan studiero.
För 30 år sen kunde man ändå bli något fast man hade dåliga betyg i grundskolan, för man var skoltrött. Idag kan du nästan inte ens få ett städjobb med okej betyg. Av den enkla anledning att det finns 400.000 arbetslösa i kö som också kan tänka sig ta jobbet, och som har bättre utbildning. För 30 år sen kom du rätt långt med gymnasieutbildning. Idag krävs det en högskoleutbildning för att få ett någorlunda kvalificerat jobb. Jag ser vilken konkurrens det är på min arbetsplats och hur bra utbildningar många har. Ändå får de inte jobbet.
Och jag kan säga det börjar redan i 8:an. Har du inte okej betyg i 8:an får kämpa skiten ur dig i 9:an. Har du okej betyg i 8:an är 9:an mycket repetition.
Att bli läkare med dessa betyg finns bara ett sätt att bli på. Fuska på nationella provet.
Något som har ökat markant senaste åren. Precis som mycket annan kriminalitet.
Din fantasikompis är för bra för vara sant. Inte speciellt trovärdig historia.